1

بازگشت اصولگرایان به مدیریت شهری

علی نژاد

به گزارش صبح امروز، با حضور معاون استاندار و فرماندار مشهد، جمعی از مدیران شهری و استانی مراسم تحلیف اعضای دوره ششم شورا برگزار و ششمین دوره شورای اسلامی کلانشهر مشهد مقدس با انجام مراسم تحلیف و ادای سوگند، کار خود را با شعار «جهان‌شهر برکت و کرامت» به صورت رسمی آغاز کرد.

به گزارش صبح امروز سیدمحمدرضا هاشمی معاون استاندار و فرماندار مشهد، در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری انتخابات 28 خرداد 1400، گفت: تمام خستگی‌های ناشی از این برگزاری انتخابات با فرمایشات و ابراز رضایت مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری برطرف شد.

وی با بیان اینکه انتخابات اخیر با حضور و نقش‌آفرینی 45 هزار نفر اعم از عوامل اجرایی و نظارتی و امنیتی برگزار شد، افزود: در انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد، هزار و 13 نفر ثبت‌نام کردند که نسبت به انتخابات شورای چهارم، 39 درصد و نسبت به شورای پنجم، 6 درصد رشد داشته است.

فرماندار مشهد، به افزایش 32 درصدی تعداد شعب اخذ رای در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اشاره و خاطرنشان کرد: از نظر تعداد صندوق نیز شاهد رشد 461 درصدی بودیم که به خاطر برگزاری تمام الکترونیک انتخابات بود.

هاشمی با بیان اینکه در این دوره، نتیجه انتخابات شورای شهر در کمترین ساعت ممکن اعلام شد که ثمره برگزاری انتخابات الکترونیک است، تصریح کرد: بسیار خرسندیم که شهر مشهد بالاترین میزان مشارکت در بین کلانشهرهای کشور را داشت و نرخ این مشارکت 51.5 درصد بود.

درادامه این مراسم، انتخابات هیئت رییسه ششمین دوره شورای اسلامی شهرمشهد مقدس برگزار و حسین موحدیان با 14 رای به عنوان رییس، مهدی ناصحی با 14رای به عنوان نایب رییس، فاطمه سلیمی با 14رای به عنوان منشی اول، مجید طهوریان عسگری با 14 رای به عنوان منشی دوم و حسین حسامی نیز با 14 رای به عنوان خزانه‌دار شورای اسلامی شهر مشهد مقدس انتخاب شدند.

همچنین، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو نیز به عنوان سخنگوی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهدمقدس معرفی شد.

مردم محوری و ایجاد رابطه دوسویه با مردم روح و رویکرد شورای ششم است

رئیس شورای اسلامی شهرمشهد مقدس گفت: مردم محوری و ایجاد رابطه دوسویه با مردم در جلب و استفاده از ایده ها، طرح ها و نظرات ایشان برای شناسایی و حل مشکلات شهری، روح حاکم بر شورای ششم و رویکرد آن است.

حسن موحدیان در نخستین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی، مدافعان حرم و شهدای مدافع سلامت، افزود: شوراها در دین مبین اسلام و قانون اساسی منبعث از آن جایگاه رفیع و مهمی دارند.

وی اضافه کرد: اصل هفتم قانون اساسی براین نکته صراحت دارد یکی از ارکان تصمیم گیری و اداره امور شوراها بوده و هرچند به لحاظ تصمیمات ساختاری و اداری دارای ساختار ویژه خود است اما از نظر قانون و حق حاکمیت در تراز سایر ارکان حکومتی قرار می‌گیرند.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، به حضور چشمگیر مردم در انتخابات ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: باوجود توطئه های گوناگون دشمن و شیطنت‌های رسانه‌های خارجی و بعضاً داخلی و در شرایط کرونایی همه مناسبات آن ها را نقش بر آب کرده و این بلوغ و رای، پشتوانه و امانت بزرگی برای شورای ششم است که باید ضمن امانت داری تا پایان دوره مأموریت، در جهت تحقق مطالبات آنان تلاش مضاعف داشته باشیم.

موحدیان تصریح کرد: جا دارد به سهم خودمان از مقام عظمای ولایت که سهم بسزایی در این حضور باشکوه داشتند قدردانی کرده و سپاس خود را به برگزار کنندگان انتخابات تقدیم کنیم.

وی ادامه داد: همچنین به سهم خود و دیگر اعضای شورای ششم از زحمات و تلاشهای شورای پنجم مشهد، شهردار محترم و تمام عزیزان شهرداری به رغم فراز و نشیب‌ها تقدیر می‌کنم و به ریاست فرهیخته و زحمتکش شورای پنجم، عرض ادب و احترام دارم.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: البته که شورای ششم نیز خالی از نقاط ضعف و کاستی نخواهد بود، بدون تردید کارنامه عملکرد هر مسئولی با نقاط ضعف و قوت همراه است و آنچه مهم است ارزیابی منصفانه ما خواهد بود.

امانت دار مردم با هر سلیقه، تفکر، دیدگاه سیاسی و فرهنگی هستیم

موحدیان تصریح کرد: به صراحت اعلام می کنم گرچه شورای ششم تماماً بر اساس سلایق و علایق جریان انقلابی انتخاب شده و این انتخاب به معنای تغییر و تحول در نظام مدیریت شهری خواهد بود اما معتقدیم که ما امانت دار یکایک مردم عزیز مشهد با هر سلیقه، تفکر، دیدگاه سیاسی و فرهنگی هستیم و انشالله آنچه معیار عملکرد ما خواهد بود قانون و حدود اخلاقی و شرعی است.

وی افزود: امیدواریم شائبه برخوردهای سلیقه‌ای و جناحی از عملکرد شورا در افکار عمومی به وجود نیامده و البته شاخصه‌های ما در حرکت به سمت جلو، استفاده از افراد انقلابی، جهادی، کارآمد، پاکدست و مردمی خواهد بود.

شورا محل تعامل و تعاون و نه تقابل خواهد بود

رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اضافه کرد: ما بنا داریم از تمام ظرفیت‌های حقیقی و حقوقی در شهر برای مدیریت شهری استفاده کرده و کاری کنیم به فضل خداوند کریم در پایان چهار سال ما را به عنوان شورای شهر بشناسند نه شورای شهرداری. بنابراین شورای شهر ششم محل تعاون و تعامل افراد و گروه ها و سازمان ها خواهد بود نه محلی برای تقابل.

موحدیان اضافه کرد: ما به سمت مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری حرکت کرده و هماهنگی با نماینده محترم ولی فقیه، دولت کریمه، نمایندگان محترم، ظرفیتهای حاکمیت در حل مسائل شهری وجهه همت ما خواهد بود.

وی تصریح کرد: مردم محوری و ایجاد رابطه دوسویه با مردم در جلب و استفاده از ایده ها، طرح ها و نظرات ایشان برای شناسایی و حل مشکلات شهری، روح حاکم بر شورای ششم و رویکرد آن است انشاالله.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: امیدواریم با حمایت مردم عزیز مشهد در ایجاد شرایط مثبت زیست شهری، شفاف سازی در مدیریت با ادامه هوشمندسازی، حذف رانت و امتیازات غیرقانونی از اداره شهر، تحول وظایف معطل مانده مدیریت شهری به ویژه در نقاط محروم و کم برخوردار حاشیه شهر، ارتقاء خدمت رسانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، صیانت از فرهنگ رضوی و کاهش آسیب های اجتماعی کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی از خود به جای بگذاریم.

برنامه اختصاصی برای هر منطقه شهرداری

موحدیان گفت: در این راستا یادمان خواهد بود گرفتار کمیت زدگی نشده و موفقیت خود را در تعداد بیشتر مصوبات ندانیم. ما بر این باوریم برای هر منطقه شهرداری باید یک برنامه خاص و جدا داشته باشیم که لازمه آن مشارکت فرهیختگان جامعه است.

وی افزود: بحث مهم و مأموریت اصلی ما آن است که چگونه مشکلات شهر را حل کنیم و برای این منظور نیازمند ایجاد فضای آرام در شورا و شهرداری هستیم.

پرهیز از آغاز پروژه های تبلیغاتی و فاقد توجیه فنی و اقتصادی

رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ادامه داد: انتظار به حق شهروندان از شورای ششم کاهش هزینه های غیر ضروری و تشریفات، پرهیز از آغاز پروژه های تبلیغاتی و فاقد توجیه فنی و اقتصادی، جایگزینی با پروژه های کم هزینه زودبازده و محله محور، شفاف سازی عملکرد مالی و قراردادهای شهرداری و حذف فساد مالی و اداری که منابع شهرداری را میبلعد بوده که از دیگر برنامه‌های مورد توجه ما است.

انسان محوری

وی در ادامه گفت: ما نسبت به زیست بوم شهر که با چالش های عمیق و دردآوری مواجه است حساس هستیم و در بحث ترافیک سیاست ما رویکرد انسان محور مبتنی بر حمل و نقل عمومی و جایگزینی آن با رویکرد خودرو محور است. در این راستا حمل و نقل عمومی و تکمیل خط ۳ قطار شهری برای ما اهمیت والایی دارد هرچند هزینه ساخت آن با هزینه ساخت چندین پل و زیرگذر برابر باشد.

جهانشهر برکت و کرامت رضوی

رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه علاوه بر این یکی از مهمترین دغدغه های شورای ششم توجه به فرهنگ دینی در کلانشهر مذهبی جهان اسلام، جهانشهر برکت و کرامت رضوی است، اظهارکرد: امیدواریم بخش فرهنگی و اجتماعی شهرداری را از موازی کاری و کپی برداری از سایر دستگاه‌های اجرایی به رویکرد تسهیل گری مدیریت شهری در حوزه فرهنگ و بسترسازی در جهت رشد عامه مردم به نحوی که منجر به فعالیت ایشان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی شود سوق بدهیم.

موحدیان ادامه داد: در این مسیر حضور فعال تشکل های مردم نهاد و سمن ها برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی به صورت خیریه را فراهم خواهیم کرد و در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز با توجه به بضاعت ناکافی دستگاه‌ها فعال تر خواهیم بود.