1

ایجاد 1700 هکتار فضای سبز طی چهارسال

معاون خدمات ومحیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: طی چهارسال گذشته حدود 1700 هکتار به فضای سبز مشهد افزوده شده است.

به گزارش صبح امروز، مهدی یعقوبی در مراسم بهره برداری از پروژه تفریحی زیست‌پارک مشهد که با حضور شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد برگزار شد، افزود: سرانه فضای سبز مشهد سال 96 برابر 14.6 مترمربع بود که اکنون به 18.5 مترمربع رسیده است یعنی ۱۷۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده که ۳۰۰ هکتار در فضای شهری و مابقی کمربند سبز است.
وی با بیان اینکه پراکندگی فضای سبز شهری مهم است وبه آن توجه کرده‌ایم، اظهارکرد: برهمین اساس 57  بوستان را در این دوره در مناطق کم‌برخوردار احداث کرده‌ایم.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد حفظ ارتباط طبیعت بیرونی با محیط شهری است، کمربند سبز، کوهشار و زیست‌‌پارک باعث این ارتباط می‌شود.
یعقوبی با بیان اینکه طی چهارسال گذشته بوستان‌های موضوعی زیادی مثل جلوخان و مادر و کودک را افتتاح کرده‌ایم، اظهارکرد: کشت‌پارک نیز رویکرد موضوعی دارد که اولین بار در مشهد در حال احداث است و تا ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: در مجموع 7 باغ در مجموعه زیست‌پارک تعریف شده است؛ در مجموع زیست پارک پروژه بوم گردی و آشنایی شهروندان با زندگی روستایی و عشایری و در محیط تپه ماهوری ایجاد شده است که سعی کردیم کمترین دخل و تصرف را در آن داشته باشد.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه 16 گونه گیاهی با نظر متخصصان دانشگاه فردوسی کاشته شده است، خاطرنشان کرد: مبلمان مطابق با محیط است. از کوه پارک به زیست پارک 450 متر طولی منظرگاه دارد و بعد از منظرگاه سنگفرش به طول یک کیلومتر انجام شده است.
یعقوبی گفت: در زیست پارک بند آبگیر داریم که دو منظوره است، هم از باران آب جمع می‌کند وهم از چشمه آب می‌گیرد.
وی ادامه داد: همچنین باغ بازی کودکان با محیط طبیعی و «باغ تاج» را نیز در این مجموعه داریم که با جزئیات زندگی عشایری توصیف شده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد افزود: باغ نشاط، محل بازی های دست جمعی، باغ حضور برای خانواده‌ها و باغ روستایی نیز از دیگر باغ های ایجاد شده در مجموعه زیست پارک است که امروز شاهد افتتاح آن بودیم.

نیازمند فضاهایی هستیم که حال مردم را خوب کند

شهردار مشهد در این  مراسم گفت: این دغدغه مقام معظم رهبری بود که جنوب مشهد ریه شهر بوده و ساخت و ساز نداشته باشد، امیدوارم مردم از این مجموعه لذت ببرند.

محمد رضا کلائی افزود: امروز شاهد افتتاح یکی از پروژه های بزرگی هستیم که قطعا نقش کلیدی در آینده شهر خواهد داشت.

وی با تقدیر از تمامی دست اندرکاران اجرای پروژه زیست پارک، اظهارکرد: معاونت خدمات شهری و سازمان های زیر مجموعه آن بامدیریت آقای یعقوبی تلاش بسیار زیادی در توسعه فضاهای سبز، رفت وروب، ساماندهی بازارها، ایمنی و… داشته اند که جای تقدیردارد.

شهردارمشهد تصریح کرد: ما نیازمند اینگونه فضاها هستیم و فرزندانمان نیازمند این هستند که با حیوانات، طبیعت و محیط طبیعی پراز خاک ارتباط برقرار کنند، انرژی خودشان را آزاد کنند و با طبیعت و حیوانات دوست باشند و از زندگی طبیعی دور نباشند.

کلائی ادامه داد: ثمره گونه های گیاهی که در زیست پارک کاشته شده است را یکی دوسال آینده مشاهده خواهیم کرد که نمونه بی بدیلیرا دراین محدوده ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: افتتاح بازار بزرگ شهید شوشتری و تعداد دیگری از پروژه‌ها برای افتتاح و بهره‌برداری درپیش است .

شهردار مشهد با بیان اینکه پروژه‌های کوچکی هم بوده که برای آن افتتاح نگرفته‌ایم، اظهارکرد: از جمله نصب و تجهیز پل‌های عابرپیاده و اقداماتی که در حوزه آتش نشانی و ایمنی و هزاران اتفاقات دیگری که شاید اگر در دوره دیگری بود صدها افتتاحیه برای آنگرفته می شد، اما ترجیح مان این است آنجایی افتتاحیه بگیریم که اطلاع رسانی آن به مردم مهم است مابقی کارها را به صورت روال عادی برای مردم انجام می دهیم.

کلائی با اشاره به اینکه نا سپاسی می دانم که در این افتتاحیه پروژه بزرگ نهایت تقدیر و تشکر خود را تقدیم معاون خدمات ومحیط زیست شهری، همکارنشان در سایر سازمانها نکنم، خاطرنشان کرد: حوزه خدمات شهری بسیار بزرگ است و خدمات روزانه ارائهمی دهد و با مردم ارتباط مستقیم دارد و کوچکترین خللی در آن به چشم می آید.

وی ادامه داد: بسیار خوشحال هستم که به این نکته اشاره کنم که چند روز قبل از این یکی از شهرداران سابق مشهد را دیدم که از من سوال کرد معاون خدمات شهری شما کیست؟ که گفتم آقای یعقوبی، گفت باید تبریک بگویم که در این هوای گرم فضای سبز را اینگونه شاداب حفظ کرده اند این حرف را فردی می‌زند که خودش چند سال شهردار مشهد بوده است.

شهردار مشهد اضافه کرد: عملکرد شما در معاونت خدمات شهری نه شایسته تقدیر بلکه شایسته تعجب، ابراز خوشحالی و شکرگزاری به پیشگاه خدا است، قطعا تلاشهای شما وهمکاران تان موجب برکت شده است.

کلائی گفت: اکنون در ارتفاعات جنوبی 1200هکتار فضای سبز ایجاد شده است؛ راحت است که بگوییم در این دوره رکود، سیستم آبیاری قطره ای را برای آن پیاده کرده اند، با این مشکلات و مشقاتی که با سازمانهای موازی داریم.

وی تصریح کرد: مگر جدا سازی آب شرب از آب خام کار ساده ای بود؟! مگر پروژه های سازمان پارکها کار کمی است؟! که از این بابت از مدیرعامل سازمان پارکها وفضای سبز و همکارانشان ممنون هستم.

شهردارمشهد با تقدیر از اقدامات و تلاش های انجام شده در سازمان فردوس‌ها و سازمان میادین، خاطرنشان کرد: همچنین حوزه روابط عمومی و مجموعه فرهنگی ما در فضا سازی شهری جدا از سازمان میادین کارنکرده است و بالعکس! زیرا ما یک مجموعه بوده ایم و ازاین بابت خدا را شکر می‌کنیم.

کلائی افزود: به جایی می رسیم که سازمان میادین در پروژه 30 هکتاری زیست پارک که بستر سرمایه گذاری آتی است مسولیت می‌پذیرد و برای لکه‌هایی که در این پارک وجود دارد درخواست سرمایه گذار می‌کند.

وی با بیان این‌که حوزه آتش نشانی وخدمات ایمنی در دو دوره مدیرانی که مسئولیت داشته اند اقدامات بسیار خوبی را انجام داده اند که از این عزیزان تقدیر و تشکر می کنم، خاطرنشان کرد: در سایر حوزه های خدمات شهری نیز اقدامات و فعالیت های بسیار زیادی طی این مدت انجام شده که جای تقدیر و تشکر دارد.

شهردارمشهد تصریح کرد: در مجموع با توجه به اقداماتی که طی این دوره انجام شده است نمره خدمات شهری ما نه 19 و 75 بلکه 20 است و در مقابل این همه تلاش کاری از دستم بر نمی آید به جز تقدیر و تشکر.

کلائی با اشاره به اینکه گاهی ما را متهم می کنند می کنند که چرا هر روز این همه پروژه افتتاح می‌کنید، اظهارکرد: دوستان اگر به کاربچسبند می توانند یک ماه دیگر کشت پارک را افتتاح کنند وچند ماه بعد از آن پارک 68 هکتاری ارگانیک مهندس شهرستانی را نیز به بهره‌برداری برسانند ودر کنار این‌ها کلی پروژه برای تمام کردن هست.

در کوه‌پارک به دلیل فشارهایی که بود کسی حاضر نمی‌شد دستور کار به پیمانکار بدهد

وی به پروژه کوه پارک اشاره کرد و گفت: اکنون به کوه پارک که وارد می شویم شوروحال مردم را می بینیم در آبشارها و فضاهای بازی و… درکنار خانواده حال خوبی دارند، یک سال ونیم قبل هیچ چیزی به نام کوه پارک وجود نداشت که چیزی تحت عنوان زیست پارک وجودداشته باشد.

شهردار مشهد افزود: ابتدای کار که می خواستیم کوه پارک را آغاز کنیم به دلیل وجود فشارها کسی حاضر نبود دستور کار به پیمانکاربدهد اما اکنون شاهد فضایی هستیم که مردم در آن سفره خود را پهن کرده و از طبیعت استفاده می کنند.

کلائی اضافه کرد: در شهری که به‌خاطر کمبود فضا مجبور هستیم کافه پیاده رو ایجاد کنیم، تبدیل فضایی 2میلیون مترمربعی که دارایدید به شهر است بسیار قابل توجه است که از این بابت خدا را شکر می کنم.

وی تصریح کرد: ممنون هستم از حضرت رضا(ع) که به من و همکارانم توفیق داد کاری کنیم تا مقداری حال مردم خوب شود، اما معتقدمخیلی از زمینه هایی که در این دوره ایجاد شده تازه میخ اولش بوده است زیرا پروژه کوه پارک، زیست پارک،وکوهشار، پارک مهندسشهرستانی و..هنوز سال های سال جای کار دارد.

شهردارمشهد ادامه داد: اینکه حال مردم خوب است خداراشکر می کنیم و هرکاری کرده ایم جز به برکت و لطف خدا و پشتیبانی حضرترضا(ع) نبوده است، زیرا اگر ما به تنهایی تمام توان‌مان را به خرج می‌دادیم اینقدر ذی نفعان مختلف بودند که این اقدام عملی نشود.

کلائی با اشاره به اینکه ما درمجموعه فعالیت هایمان به صورت یک تیم کارکرده ایم، گفت: شورای شهر و مجموع شهرداری، معاونتهایمختلف شهرداری و سایر بخشها به صورت هماهنگ کارکرده ایم که با قدرت می گویم در هیچ دوره مدیریت شهری این میزان همکاری وهماهنگی میان بخش های مختلف شهرداری و شورای شهر وجود نداشته است که این هماهنگی جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: درمجموع از همه همکارانم درشورای شهر و شهرداری که لبخند را روی لب مردم نشاندند، تشکر می کنم.

زیست‌پارک در راستای تحقق شعار “مشهد، شهر امید و زندگی”

هم چنین رییس کمیسیون دراین  مراسم برنامه بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد گفت: زیست‌پارک در راستای تحقق شعار “مشهد، شهر امید و زندگی” اجرا شد.

بتول گندمی افزود: ساخت این گونه مجموعه‌ها نسبت به کارهای مدرن اصلا راحت نیست، اینجا انطباق کامل با اصل خودش دارد.
وی با بیان اینکه تلاش کردیم به شعار شهر امید و زندگی جامه عمل بپوشانیم، اظهارکرد: پل ها و تقاطع ساختیم اما کنار اینها کوهشار، کوه‌پارک و پارک‌های حاشیه شهر مشهد را هم ساختیم که با استقبال مردم روبرو شده است.
رییس کمیسیون برنامه بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: امیدوارم دوره پنجم در ذهن مردم بماند و دوره بعدی نیز بهتر و بیشتر از ما تلاش کنند.