1

یک ریال بدهی معوق به شورای بعدی به ارث نمی‌رسد

عضو شورای شهر مشهد گفت: از سال ۹۶ تا همین حالا، در روزگاری که ترامپ با خروجش از برجام و همچنین وجود برخی ناجوانمردی‌ها در داخل، دولت در تأمین حقوق کارمندانش مانده بود اما یک روز هم شهرداری مشهد دست روی دست نگذاشت و حتی بدهی ایام صولت‌ مرتضوی و مهندس پژمان‌، شهرداران قبلی مشهد، هم تسویه شد و امروز یک ریال بدهی معوق به شهرداری و شورای بعدی به ارث نمی‌رسد.

مجتبی بهاروند امروز در نطق پیش از دستور یکصدوسی‌وپنجمین جلسه علنی شورا با اشاره به سوانح واژگونی اتوبوس و فوت دو خبرنگار و سپس پنج سرباز معلم اظهار کرد: همان زمان که رئیس کمیسیون حمل و نقل، گمرک و لجستیک اتاق بازرگانی ایران بودم، بارها به وزیر راه و دیگر دست‌اندرکاران اعلام کردم که وضعیت اتوبوس‌ها و کامیون‌ها اصلا مناسب نبود و این ناوگان دچار فرسودگی است. حال می‌بینیم که چه فجایعی یک به یک در حال رخ‌دادن است. این وظیفه دولت است که واردات اتوبوس و کامیون را آزاد کند تا شاهد از دست‌دادن عزیزان‌مان نباشیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به دهم تیر ماه، روز صنعت و معدن، بیان کرد: به گفته فعالان اقتصادی مشهدی، هیچ شورایی به اندازه شورای پنجم در پیگیری و گره‌گشایی مشکلات کارآفرینان فعال و کوشا نبوده است.

بهاروند با اظهار به اینکه از دیگر اقدامات شایسته شورای پنجم، تعامل با تشکل‌های حوزه صنعت و معدن بوده است، توضیح داد: بارها جلسات و بازدیدهای میدانی متعددی با انجمن مدیران صنایع، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن، شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی صورت گرفته و در موارد متعددی، به نفع آنان تصمیم‌گیری شده است.

به گفته عضو شورای شهر مشهد اتصال جاده حسن‌آباد به شهرک صنعتی توس و نامگذاری آن به نام مرحوم «ایرج یزدانبخش»، نام‌گذاری تعدادی از معابر و کوچه‌های شهر به نام کارآفرینان برجسته و شاخص، بخشودگی برخی جرایم واحدها، آغاز انجام مطالعات اتصال مسیر بزرگراه کنارگذر شمالی منتهی به شهرک صنعتی کلات و بهسازی مسیرهای منتهی به شهرک‌های صنعتی، بخشی از اقدامات شورای پنجم در راستای حمایت از فعالیت‌های صنعتی و معدنی بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که مدیریت شهری باید به جد در راستای تحقق آن بکوشد، اشاعه فرهنگ کارآفرینی است، افزود: در سال‌های گذشته هرگاه سخن از کارآفرین و کارخانه‌دار به میان می‌آمد، مردم فردی را تصور می‌کردند که با رانت و فساد، پولی بهم زده و درصدد سوءاستفاده از کارگران است. امروز اما با گسترش شبکه‌های اجتماعی و اصلاح در سرفصل‌های آموزش عالی، تصور مردم از کارآفرینان بهبود یافته است.

عضو شورای شهر مشهد درگیری با نهادهای خدماتی نظیر مخابرات، شرکت برق، شرکت گاز و…، مالیات‌های کمرشکن و قوانین ناکارآمد، تحریم و کمبود مواد اولیه، نبود نیروی کار ماهر و… را از جمله موانع بر سر راه تولید دانست و گفت: یک کارآفرین می‌تواند سرمایه‌اش را به خارج از کشور ببرد و یا در بازارهای سوداگری به جریان بیندازد و ده‌ها برابر سود کند اما صد رحمت به غیرت و دلسوزی کارآفرین ایرانی که حاضر است سختی بکشد اما بتواند نانی بر سفره کارگرانش بگذارد. کارگران نیز با تحمل برخی مصائب و فشار کار، مسیر تولید را تداوم می‌بخشند تا کالا به دست مصرف‌کننده برسد و اقتصاد از حرکت نایستد.

بهاروند خاطرنشان کرد: شاید برخی صنایع ما نوپا باشند اما در صورت حمایت مردم از کالای تولید داخلی، می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی تولیدی‌ها و کارخانجات وطنی باشیم و از بیکاری کارگر ایرانی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به برخی از اقدامات شورای پنجم اظهار کرد: یادمان نمی‌رود که در دوره‌های قبلی، شهرداری روی گنج بودجه با فراغ بالی وصف‌ناشدنی نشسته بود. یادمان نمی‌رود که میدان کوکا در خیابان کوثر، در گذشته چه نقشی داشت و در دوره مدیریت اقتدار قبلی به چه تبدیل شد و امروز، حالا با تدبیری نوآورانه به کارخانه نوآوری تبدیل شده است.

بهاروند ضمن تبریک به افرادی که پیروز شده و به شورای شهر ششم راه یافتند، گفت: از همین بزرگواران درخواست می‌کنم منصفانه به اختلاف رأی نفر اول سال ۹۶ شورای شهر مشهد با میزان آرای نفر اول دوره آینده بنگرند. این اختلاف رأی حرف‌های زیادی دارد.

ایجاد کمیسیون رفع موانع برای تعیین تکلیف پروژه‌های شهرداری

دومین دستور کار جلسه امروز شورای شهر مشهد لایحه تشکیل کمیسیون رفع موانع با ریاست شهردار مشهد به منظور تعیین تکلیف برخی از پروژه‌های ناتمام مشارکتی و نظارتی شهرداری بود که به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌‍‌شود، به منظور بررسی مشکلات و تعیین تکلیف در خصوص چگونگی رفع موانع ایجاد شده در پروژه های ولیعصر- میدان بار نوغان، ملک‌آباد، سلمان، امین، سیتی استار، جهان مال، حافظ ۱، فرشته، آفتاب، چشم‌انداز و طرق، ظرف یک هفته نسبت به تشکیل کمیسیونی به ریاست شهردار مشهد و با حضور نماینده شورای شهر و ۲ نماینده از دستگاه‌های نظارتی اقدام و حداکثر ظرف سه‌ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، موضوعات مربوط را تعیین تکلیف نهایی کند.

بتول گندمی، عضو شورای شهر مشهد در خصوص این لایحه اظهار کرد: در این دوره شورا در خصوص پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری اقدامات خوبی صورت گرفت. این لایحه که شهرداری محترم ارائه کردند بر مبنای بخشی از پروژه‌هایی است که به دلیل مشکلات حاکم بر شرایط اقتصادی کشور از جمله نوسانات از توجیه اقتصادی خارج شدند و نیازمند این است که مجددا یک بررسی جامع و کامل‌تر در این خصوص صورت بگیرد. در همین خصوص شهرداری درخواست کرده است که یک کمیسیون رفع موانع با ریاست شهردار تشکیل شود.

رضا خواجه نائینی، معاون اقتصادی شهردار مشهد در خصوص این لایحه توضیح داد: باوجود اینکه پروژه‌های متعددی در این دوره تعیین تکلیف شدند، همچنان پروژه‌هایی باقی مانده که هرکدام دارای نکاتی است که دستگاه‌های نظارتی و قضائی نیز به نحوی در خصوص آن اظهارنظر کرده‌اند و امیدواریم پس از تصویب این لایحه با حضور مدیران مرتبط شهرداری، دستگاه‌های نظارتی و نماینده شورای شهر طی جلساتی، بتوانیم در خصوص این پروژه‌ها نیز جمع‌بندی و تعیین تکلیف نهایی را انجام دهیم.

وی در پاسخ به پرسش موحدی زاده، نائب رئیس شورای شهر، در خصوص اینکه آیا کمیسیون رفع موانع بعد از تعیین تکلیف ۱۱ پروژه‌ مشخص شده به کار خود ادامه می‌دهد یا خیر، تصریح کرد: ما این کمیسیون را صرفا برای این پروژه‌ها نیاز داریم و اگر بعد از این نیاز شد می‌توان کمیسیون را تمدید کرد.

همچنین در ادامه این جلسه، در راستای تشویق و ترغیب اهالی بافت فرسوده آبکوه به منظور استفاده از مصوبه بسته تحقق‌پذیری اصلاح، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده آبکوه، در صورت انجام تهاتر، تجمیع و درجاسازی و یا واگذاری ملک که منجر به تخریب بنای گذشته می‌شود، بدهی‌های مربوط به اعیان گذشته، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی و قبوض نوسازی از محل هزینه پروژه پرداخت خواهد شد.

در ادامه جلسه با رای اعضای شورا لایحه تمدید مهلت تعیین شده مندرج در تبصره ۱ ماده ۲ مصوبه با موضوع «اجرا و تکمیل پروژه بوم پارک کشف‌رود» شورای اسلامی، مبنی بر تعیین تکلیف چگونگی ادامه پروژه بوم پارک کشف‌رود به مدت ۳ ماه از تاریخ لازم‎‌الاجرا شدن این مصوبه افزایش یافت.

همچنین نام‌گذاری و تغییر نام برخی معابر مشهد از دیگر مصوبات جلسه امروز شورا بود که  براساس آن بلوار شهید محمود صابری، جنب بیمارستان امام رضا (ع) به نام شهدای مدافع سلامت تغییر نام یافته و معبر سرافرازان ۴۹ با حفظ شماره به نام شهید محمود صابری نام‌گذاری می‌شود. همچنین براساس این مصوبه زیرنویس «یادمان مدافعین سلامت» بر تابلوی بوستان جامی، جنب ساختمان سازمان نظام پزشکی درج خواهد شد.