1

هزار میلیارد تومان هزینه‌کرد در محلات هدف بازآفرینی مشهد

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: مجموع اعتباری که از سال ۱۳۹۵ تاکنون در محلات هدف بازآفرینی شهر مشهد توسط ۱۱ دستگاه اجرایی هزینه شده هزار و ۸۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش صبح امروزعبدالمجید نژاد صفوی پنجشنبه گذشته در نشست ستاد بازآفرینی شهری در مشهد افزود: در این مدت ۵۰ پروژه با همکاری هشت دستگاه اجرایی در محلات هدف بازآفرینی شهری مشهد اجرا شده است.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی ۷۳ شهر و ۶.۵ درصد از مساحت کل کشور را دارد که از این تعداد ۳۱ شهر با ۵۸ محله به مساحت ۹ هزار و ۲۰۲ هکتار هدف بازآفرینی در سال ۱۴۰۰ هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ۶۶ محله با مساحت سه هزار و ۸۹۴ هکتار سکونتگاه های غیررسمی، ۲ هزار و  ۲۹۲ هکتار بافت فرسوده و ۲۳۸ هکتار بافت تاریخی حوزه بازآفرینی شهر مشهد را شامل می شود.

31 شهرخراسان رضوی دارای محلات بازآفرینی

نژادصفوی افزود: در حال حاضر از مجموع ۳۱ شهر خراسان رضوی که دارای محلات بازآفرینی شهری هستند شهرهای مشهد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، گناباد، قوچان، کاشمر، بردسکن، خلیل آباد، فریمان و طرقبه دارای برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری مصوب ستاد استانی بازآفرینی هستند.

وی ادامه داد: در مجموع برابر برنامه های اقدام مشترک در خراسان رضوی سه هزار و ۶۵۲ پروژه در ۱۰۸ محله با برآورد ۶۰۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تاکنون مصوب شده است که این پروژه ها ۸۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد و ۱۶۰ میلیارد تومان برای اجرای آنها هزینه شده است.

138 پروژه در هشت پهنه حاشیه‌ای مشهد

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: طی جلسات فشرده ای که برگزار شد ۱۳۸ پروژه اولویت دار در هشت پهنه سکونتگاه های غیررسمی مشهد تعریف شد و به تصویب ستاد ملی بازآفرینی کشور رسید که در حوزه های بهداشتی، درمانی، آموزشی، ورزشی و فرهنگی قابل اجراست.

نژادصفوی کمبود سرانه خدمات در سکونتگاه های غیررسمی شهر مشهد را شامل یک دهم متر مربع سرانه اداری- انتظامی، ۱.۹ متر مربع سرانه آموزشی، ۵.۲ مترمربع کمبود سرانه فضای سبز، یک متر مربع کمبود بخش درمانی، یک متر مربع کمبود بخش فرهنگی – هنری و ۱.۳ مترمربع کمبود بخش ورزشی برای هر نفر ذکر کرد.

وی ادامه داد: از آنجا که جمعیت کثیری در مناطق حاشیه شهر مشهد ساکن هستند انتظار می رود که بتوان با کمک گرفتن از بنیاد مسکن، بنیاد علوی و  ستاد فرمان حضرت امام (ره) ساخت مسکن برای ساکنان آن منطقه را دنبال کرد.

5هزار هکتار مساحت محلات هدف بازآفرینی مشهد

مدیر عامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: مساحت شهر مشهد ۳۵ هزار هکتار است که حدود ۱۵ درصد از آن را محلات هدف بازآفرینی با مساحت پنج هزار هکتار تشکیل می دهد.

مصطفی نعمتی افزود: بافت فرسوده شهر مشهد شامل بخشی از بافت میانی شهر و اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) و بخشی از بافت منطقه آبکوه است اما عمده بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در حاشیه شهر مشهد شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: تعداد دفاتر تسهیلگری در محدوده های بازآفرینی شهری مشهد ۴۱ مورد است و مشهد دومین شهر کشور به لحاظ تعداد این نوع دفاتر است و از این تعداد چهار مورد دفتر تسهیلگری استانداری، ۶ مورد دفتر تسهیلگری منطقه ثامن شهرداری و ۳۱ مورد دفتر توسعه محله سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد هستند که ۶۷ درصد از مساحت کل بافتهای ناکارآمد مشهد را پوشش می دهند.

مدیر عامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری مشهد ضعف مهارتهای فنی و شغلی، کمبود سرانه های خدماتی و زیربنایی از جمله آموزشی و درمانی، ضعف آگاهی های مرتبط با تکالیف و حقوق شهروندی شهرنشینی، میزان بالای سرقت و زورگیری، حضور و تجمع معتادان متجاهر و اراذل و اوباش، نزاع های دسته جمعی، اعتیاد و خرده فروشی مواد مخدر، میزان بالای طلاق، همسرآزاری، کودک آزاری و بد سرپرستی را از آسیبهای اجتماعی شناسایی شده در محلات هدف بازآفرینی مشهد برشمرد.

1700 میلیارد تومان سهم سازمان بازآفرینی شهری

نعمتی افزود: پارسال ۱۳۸ پروژه برای هشت پهنه شهر مشهد با اعتبار چهار هزار میلیارد تومان تصویب شد تا بتوان بخشی از زیرساختهای لازم را برای رساندن حاشیه شهر به سرانه های مناسب ایجاد کرد و از این میزان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سهم دستگاه های اجرایی و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم سازمان بازآفرینی شهری است.

وی اضافه کرد: زمین برای اجرای ۱۳۸ پروژه اختصاص یافته و بستر برای اجرای آنها فراهم است و دستگاه های اجرایی نیز نسبت به تهیه طرح اقدام کرده اند و حسب پیگیری وزارت کشور، هم اکنون تمرکز شهرداری بر روی اجرای پروژه های ۱۴ محله هدف بازآفرینی شهری در مشهد است.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد گفت: پارسال ۴۵.۱۶ درصد بودجه عمرانی شهرداری مشهد به محلات هدف بازآفرینی شهری اختصاص یافت که برای اجرای پروژه های خرد یا کلان هزینه می شود و امسال هم ۵۳ درصد از بودجه عمرانی شهرداری مشهد به این مهم اختصاص یافته است.

13هزار نفر ساعت دوره آموزشی برای تسهیلگران

نعمتی افزود: از جمله اقدامات این سازمان در محلات هدف بازآفرینی شهری برگزاری دوره های آموزش برای گروه های تسهیلگری به میزان ۱۳ هزار نفر – ساعت، انعقاد قرارداد با جهاد دانشگاهی برای آموزش ساکنان و اتصال آنان به پیشرانهای کسب و کار که هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۶۶ نفر به پیشرانها متصل شدند، آغاز عملیات اجرایی یک مرکز فنی – حرفه ای در شهرک شهید رجایی، شناسایی بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر از معتمدان محلی و برگزاری نشستهای توجیهی با آنان، برگزاری کارگاه های آموزشی و اشتغالزایی و استارتاپی و برپایی ۳۰ بازارچه و جمعه بازارها بوده است.

وی ادامه داد: با این حال راه اندازی دفاتر توسعه محلی مشهد به ۴۰ میلیارد تومان، اجرای طرحهای توانمندسازی اقتصادی در این شهر به ۱۰ میلیارد تومان و اجرای طرحهای اجتماعی برای کاهش آسیبهای اجتماعی در مشهد به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

او پیشنهاد کرد که کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یک کارگروه ویژه حاشیه شهر مشهد ایجاد کند تا بتوان موضوعات را به نحو بهتری پیگیری کرد.