1

منتظر طرف مقابلیم

سرویس سیاسی

مذاکرات برجام پس از ۶ دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده و دیپلمات‌ها امیدوارند تا این توافق ظرف هفته‌های آینده فعال شود.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که هفته گذشته برگزار شد، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان درباره مذاکرات وین می‌گوید: یک سری مسائل باقی مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم گیری کشورها فرا رسیده است.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران قبلا تصمیمات سخت خود را گرفته است؛ زمانی که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد و ایران تصمیم گرفت در برجام بماند، تصمیم بزرگ و سخت ایران بود که منجر به حفظ برجام تا الان شده است. عراقچی تصریح کرد: در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است و با توجه به مذاکراتی که داشتیم باید تصمیم بگیرند و در مورد احیا مجدد برجام به جمع‌بندی برسند تا توافق حاصل شود.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز روز گذشته درباره آخرین وضعیت توافق برجام گفت: از نظر ما تاکنون هر آنچه باید در میز مذاکرات مورد گفت و گو قرار بگیرد به بحث میان طرفین گذاشته شده است. دیدگاه ما برای همه طرف‌ها کاملاً روشن است و ما بر این دیدگاه ها تاکید داریم.

وی با بیان اینکه گفت و گوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را اتخاذ کنند، تاکید کرد: ما تصمیمات خود را اتخاذ و اعلام کرده ‌ایم و منتظر هستیم طرف‌های مقابل به شمول ایالات متحده آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اعلام کنند تا بتوانیم بر اساس آن در دوره بعدی مذاکرات، روشن تر صحبت کنیم. درباره رفع تحریم ها در بخش‌های اصلی اقتصاد ایران مانند انرژی، مالی، بانکی، بیمه و غیر اتفاق نظر وجود دارد. با این حال اگر در مورد همه موضوعات در دستور کار مذاکرات، توافق حاصل نشود عملاً توافقی شکل نگرفته است و اگر در همه موارد توافق شکل بگیرد می‌توانیم از یک توافق شکل‌گرفته صحبت کنیم.

ربیعی ادامه داد: هر توافقی الزاماً در برگیرنده رفع تحریم‌های ظالمانه در حوزه اقتصاد علیه ایران خواهد بود، بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه که اگر رفع تحریم‌ها امکان‌پذیر باشد حتی یک روز نباید تعلل کرد، دولت خود را متعهد می‌داند صرفنظر از حاشیه‌ها مذاکرات را با عزم کامل ادامه دهد و مصمم هستیم رفع تحریم‌ها را در اولین فرصت محقق کنیم. اما عجله‌ای هم نداریم در طول زمان باقیمانده از تصدی دولت بخواهیم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، از حقوق خود صرف نظر کنیم. در صورتی که نتوانیم تا پایان دولت آنچه مد نظر ماست به تحقق برسد بنابر تشخیص تصمیم گیرندگان عالی نظام دولت سیزدهم این قضیه را برعهده خواهد گرفت. همه اینها به سیاست نظام و آنچه در مذاکرات پیش می‌رود منوط است و اینکه نظرات ما تامین شود یک لحظه هم تعلل نخواهد شد اما اگر دیدگاه‌ها تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد.

زمان برای احیای برجام رو به پایان است

یک‌ تحلیل‌گر اروپایی نیز در یادداشتی سیاست دولت بایدن در مذاکرات وین جهت احیای برجام را مورد بررسی و انتقاد قرار داد.

کریس نانینهام، عضو ائتلاف ضدجنگ انگلیس روز دوشنبه در یادداشتی نوشت: بایدن همانند سران جهان در کتاب ۱۹۸۴ جورج اورول گمان می‌کند که جنگ، صلح به همراه می‌آورد. یکی از وعده‌های انتخاباتی بایدن احیای برجام بود. با احتساب اینکه این آمریکا بوده که به صورت یکجانبه از برجام خارج شده، احیای این توافق و اجرا کردن آن نیازمند اعتمادسازی توسط دولت جدید آمریکاست اما تنها چیزی که رخ داده مجموعه‌ای از تعلل‌ها و تحریکات علیه دولت ایران بوده است.

وی در ادامه یادداشت خود نوشت: مذاکرات کنونی که در وین در جریان است از ماه آوریل آغاز شده است. دور ششم مذاکرات بدون حصول توافق به پایان رسیده است و جو بایدن نیز از کاهش تحریم‌های برنامه “فشار حداکثری” دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران سر باز زده است. رژیم تحریم‌ها آسیب بزرگی به اقتصاد ایران زده و موجب سختی برای مردم ایران شده است و ناتوانی آمریکا در ظاهرسازی دلجویانه باعث ایجاد بدبینی عمیق در ایران شده است.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه حملات اخیر آمریکا در سوریه و توقیف دامنه‌ وبسایت‌های مرتبط با ایران تنها شرایط را بدتر کرده است، نوشت: این تاخیرها و حملات شانس حصول هرگونه توافقی را به شدت کم کرده‌اند. ناکامی در انجام مذاکرات فوری پس از روی کار آمدن بایدن، شانس پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری را کاهش داد. رئیسی با آنکه گفته مایل به توافق است اما تاکید کرده که حاضر به ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا نیست. مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که قبل از به روی کار آمدن رئیسی پنجره‌ای برای حصول توافق وجود دارد اما بایدن ظاهرا بیشتر نگران آرام کردن تندروهای حزب خود و حفظ ارتباط نزدیک با نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل می‌باشد که عمیقا مخالف هرگونه توافقی با ایران است.

وی در انتهای یادداشت خود نوشت: بایدن تنها شروط را زیاد می‌کند. وی می‌گوید که پیشرفت در مذاکرات با ایران بستگی به این دارد که ایرانی‌ها گام‌های اول را بردارند و تغییرات طولانی‌مدت در سیاست خارجی خود در قبال خاورمیانه به وجود آورند. این فاجعه‌بار است. برخلاف حسن روحانی که در ماه اوت از ریاست جمهوری کنار می‌رود، سید ابراهیم رئیسی احتمالا دیدگاه مذاکرات گسترده‌تر بر سر مسائل منطقه‌ای را رد کند. اگر توافق جدید با ایران حاصل نشود، مسیر جنگ در خاورمیانه بار دیگر باز خواهد شد. زمان رو به پایان است. گروه‌های ضد جنگ باید فشار حداکثری بر بایدن وارد کنند تا دست از تحریکات خود بردارد، شروط جدید اتخاذ نکند و برای پایان دادن به چرخه جنگ که منطقه را ویران کرده است صادقانه تلاش کند.

فرانسه خواستار ازسرگیری هرچه سریعتر مذاکرات وین شد

وزارت خارجه فرانسه هم خواستار ازسرگیری هرچه سریعتر مذاکرات وین میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای برجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه در بخش پرسش و پاسخ کنفرانس هفتگی خود در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات وین گفت: همانطور که وزیر خارجه روز جمعه پس از دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود اعلام کرد، ما به پیشرفت‌های مهمی علی‌الخصوص در حوزه هسته‌ای دست یافته‌ایم. با این حال ما باید بر دشواری‌های فنی و موانع سیاسی متعددی فائق بیاییم تا به توافق برسیم. حال که در حال رسیدن به سوالات حساس هستیم، باید تصمیمات قوی و شجاعانه‌ای گرفته شود. ما باور داریم که این مذاکرات سریعا باید ادامه یابند.

وی ادامه داد: فرانسه به همراه شرکای تروئیکای اروپایی با هدف رسیدن به یک توافق کاملا رضایت‌بخش به طور کامل در مذاکرات باقی خواهد ماند.