1

مصوبه دست و پا گیر برای انتخاب شهردار

عاطفه خوافیان

در چند شماره قبل از روزنامه مصاحبه با حسن موحدیان، یکی از منتخبان شورای ششم شهر مشهد به چاپ رسید که در این مصاحبه مفصل به انتخاب شهردار و قانون جدیدی که برای این انتصاب بسیار دست و پاگیر است پرداختیم.

هیئت وزیران در سال 1397 آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار  را به تصویب رسانده است که با اجرای این آئین نامه بسیاری از گزینه‌های شهرداری مشهد امکان نشستن روی این صندلی خدمت را ندارند. به گفته حسن موحدیان عضو منتخب شورای اسلامی شهر مشهد در دوره ششم این آئین نامه شورای ششم را برای انتخاب شهردار محدود کرده است.

در این آیین نامه آمده شخصی که در جایگاه شهردار کلان شهرها مانند مشهد قرار می‌گیرد بایستی ۹ سال سابقه کار در سطوح مدیریتی ارشد( استاندار، فرماندار، نماینده مجلس و هیئت وزیران و کارهای ستادی) داشته باشد که این شرایط انتخاب شهردار برای کلان شهرها به ویژه مشهد را با یک چالش جدی روبرو کرده چرا که انتصاب در چارچوب این مصوبه قانونی قطعا یک فرد غیربومی بوده و با بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر جوان‌گرایی در مدیریت اجرایی در تضاد است.

این چالش مهم بسیاری از اعضای شورای شهر جدید را نیز به این سمت و سو کشانده تا این مصوبه را ابطال کنند.

برای بررسی بیشتر به سراغ دو نفر دیگر از اعضای منتخب شورا و شهردار سابق مشهد رفتیم گزارش صبح امروز را می‌خوانید.

عسکری: اگرچه مایل به انتخاب شهردار جوان هستیم اما قطعا شورای جدید، انتخاب شهردار را با توجه به قانون و در چارچوب قانونی دولت بر می‌گزیند و امید است شهرداری جوان و خبره و دارای روحیه جوان‌گرایی و جوانی منتخب شود

توازن در انتصاب شهردار

منتخب شورای ششم مشهد می‌گوید: با توجه به پیگیری‌های من برای رسیدن به منشا اصلی وضع این قانون، به این اصل رسیدم که قانون‌گذار به جهت رفع شلختگی‌های موجود در انتخاب شهردارها به وضع این قانون پرداخته است.

حجت‌الاسلام منصوریان در مصاحبه با خبرنگار صبح امروز پیرامون مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۷ مبنی بر وضع قوانینی در جهت انتخاب شهردار می‌افزاید: شوراهای هر شهرستان و شهری  بدون توجه به این شاخصه‌‌ها شهرداری را معرفی کرده و این‌گونه توازن انتصاب شهردار در شهرهای کوچک و بزرگ رعایت نشده و گاها در برخی از کلان شهرها در قبل از سال ۹۷، شوراها شخصی با سابقه اجرایی یک‌ساله در بخش خصوصی را به عنوان شهردار انتخاب کردند.

وی ابراز می‌کند: هئیت وزیران کشور به جهت رفع شلختگی‌های انتصابی از این قبیل و سرو سامان گرفتن انتخاب شهرداران به وضع این آیین‌نامه پرداختند.

منصوریان تبیین می‌کند: بر اساس این مصوبه قانونی، شهرها تیتربندی شده و برای هرکدام از تیتربندی‌ها سطوح مدیریتی نیز در نظر گرفتند و به جهت این قانون شهرهایی با جمعیت بالای یک میلیون نفر، چون سطوح مدیریتی میان رده در شهرهای کوچک استفاده شده، تنها سطح مدیریتی برای کلان‌شهرها، سطح مدیریتی ارشد است که نگاهی سخت‌گیرانه در انتصاب است.

مدیران ارشد به نوعی مجتهد هستند

وی اضافه می‌کند: در کشور ما مدیران ارشد به نوعی مجتهد مدیران اجرایی کشور محسوب می‌شود که این نگاه و مصوبه سبب از بین رفتن شلختگی و نامنظمی‌ها شده است.

منتخب شورای ششم مشهد تصریح می‌کند: اگر چه انتصابات بایستی در چارچوب قانون باشد اما نباید فراموش کرد که علاوه بر قانون و مصوباتش ما یک اسناد بالادستی مانند بیانیه گام دوم انقلاب داریم که تقدسش از این آیین‌نامه‌ها بیشتر است.

وی اذعان می‌کند: انتصاب یک مدیر ارشد به عنوان شهردار مشهد که با کیلومترها از تهران و پایتخت فاصله داشته بسیار سخت و ناعادلانه است.

منصوریان توضیح می‌دهد: انتصاب یک مدیر ارشد برای شهر مشهد با این مختصات جغرافیایی و هویت رضایی بسیار سخت و کم است چرا که شهردار مشهد بایستی به هویت رضوی و تمدن اصیل اسلامی آگاه باشد و بومی این شهر نیز باشد.

مجبور در انتخاب شهردار

وی ابراز می‌کند: چنین مصوبه سخت‌گیرانه‌ای عملا مارا در انتخاب محدود و به نوعی مجبور می‌کند چرا که شخصی با این مشخصه‌ها بسیار محدود است و این مصوبه بیشتر شورا را به انتخاب غیر بومی سوق می‌دهد که مطالبات مردمی در تضاد است چرا که مردم از ما انتصاب یک مدیر جوان و بومی انتظار دارند.

منتخب شورای ششم مشهد می‌گوید: این نگاه و مصوبه برای شهر مشهد مشکلات عدیده‌ای را به همراه می‌آورد و به طور حتم و یقین قانون‌گذار در زمان وضع این قانون مشهد را از نظر نگذرانده است.

پژمان: نیروهای جوان‌تر اگر به دنبال جایگاه شهردار کلان شهرها هستند بایستی ابتدا از شهرهای کوچک‌تر شروع کرده و عیار خود را بالا ببرند و به تجربه مدیریتی خود اضافه کنند

این قانون باید ابطال شود

وی اظهار می‌کند: با توجه به شاخص‌های گفته شده که قانون‌گذار وضع کرده ما در شهر مشهد، قدرت انتخاب نداریم و با توجه به اهمیت این موضوع و همچنین زمان کمی که تا انتخاب شهردار باقی‌مانده است و زمان اصلاح این قانون در این زمان کم وجود ندارد؛ پس ما به دنبال ابطال این مصوبه هستیم تا شرایط برای انتصاب شهردار بهبود پیدا کند.

منصوریان بیان می‌کند: ابطال یک فرآیند مشخص دارد و برای انجام این فرآیند من با فراکسیون بیانیه گام دوم انقلاب دیداری داشته و طی این دیدار با توضیح مشکلات این مصوبه که عدم انتخاب یک مدیر جوان مهم‌ترین ان است، خواستار ابطال این مصوبه شدم.

هم چنین شهردار سابق مشهد در این باره می‌گوید: این مصوبه بایستی در شهرهایی با درجه پایین‌تر مناسب اجرایی بشود و در انتصاب شهردار برای کلان شهرها نگاه سخت‌گیرانه‌تر از این ضرورت دارد.

سید محمد پژمان اضافه می‌کند: به عقیده من افرادی باید در جایگاه شهردار کلان شهرها قرار بگیرند که سابقه ۱۵ ساله کار در شهرداری و یا مشاغل مرتبط داشته باشند در غیر این صورت شهر زیان می‌بیند.

سابقه ۱۵ ساله مرتبط با کارهای اجرایی شهری

وی تصریح می‌کند: اگر فردی با غیر این شرایط به شهرداری یک کلان شهر منصوب شود قطعا تحول اساسی و تغییرات بنیادین مثبتی را در آن شهر شاهد نخواهیم بود.

پژمان اظهار می‌کند: شهر یک موجود زنده و پویا بوده و دارای پارامترهای متعددی بوده و مجموعه‌ای از پارامترهای یک جامعه را درون خود شامل می‌شود و زندگی مردم تحت تاثیر این مدیریت قرار می‌گیرد و اگر شهردار از عیار بالا و سابقه کافی اجرایی برخوردار نباشد به طور حتم نمی‌تواند در اداره شهر موفق عمل کند.

منصوریان: اگر چه انتصابات بایستی در چارچوب قانون باشد اما نباید فراموش کرد که علاوه بر قانون و مصوباتش ما یک اسناد بالادستی مانند بیانیه گام دوم انقلاب داریم که تقدس آن از این آیین‌نامه‌ها بیشتر است

جوان‌ها از شهرهای خرد شروع کنند!

وی تذکر می‌دهد: نیروهای جوان‌تر اگر به دنبال جایگاه شهردار کلان شهرها هستند بایستی ابتدا از شهرهای کوچک‌تر شروع کرده و عیار خود را بالا ببرند و به تجربه مدیریتی خود اضافه کنند.

پژمان خاطر نشان می‌کند: جوانی به فکر و اندیشه نیست چرا که از گذشته‌ها معنای جوانی اندیشه و تفکر خام و نپخته بوده و منظور از جوان‌گرایی نشاط و شادابی و انرژی سرشار و فراوان و انباشته بودن امید که نیروی محرک است مد نظر است.

مغایرت با جوان‌گرایی

هم چنین مجید طهوریان عسکری، دیگر منتخب شورای ششم مشهد در این خصوص می‌گوید: این مصوبه از دو جهت قابل بررسی است.

مجید طهوریان عسکری در مصاحبه با خبرنگار صبح امروز پیرامون مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۷ مبنی بر شرایط انتخاب شهردار اضافه می‌کند: این مصوبه با بیانیه گام دوم انقلاب و جوان‌گرایی کاملا مغایرت دارد.

وی مصوبه سال ۹۷ را این‌گونه توضیح می‌دهد: متن صریح این مصوبه این است که در کلان شهرها و شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، شهردار منتخبی بایستی حداقل ۹ سال سابقه مدیریت ارشد در نظام را داشته باشد.

عسکری ابراز می‌کند: بر اساس تفاسیر قانون، مدیریت ارشد از رده استاندار و نماینده مجلس به بالا بوده و به این شکل طبیعی است که افراد جوان با ۹ سال سابقه مدیریت ارشد در نظام بسیار کم بوده و این تبصره کلان‌شهرها را در انتخاب شهردار جوان بسیار محدود می‌کند.

وی بیان می‌کند: اما این مصوبه از این منظر که شهردار کلان شهرهایی مانند مشهد و تهران و تبریز و … قطعا نباید فرد کم‌تجربه‌ای باشد قابل بررسی و تحلیل است.

افراد کم تجربه خارج از گردونه انتخاب

منتخب مردم در شورای ششم اظهار می‌کند: این فاکتور به مسئولین مربوطه کمک کرده تا افراد کم تجربه را از گردونه نگاه و انتخاب دور کنند و می‌توان این منظر و تحلیل را به عنوان نکته مثبت و مزیت این مصوبه برشمرد.

وی می‌گوید: اگر ممکن بود که متن قانون به نحوی تصحیح شود که از ظرفیت جوانی نیز در انتخاب شهردار بهره ببریم این مصوبه کامل و جامع بود.

عسکری بیان می‌کند: البته از منظر حضرت اقا، ملاک من برای جوانی سن نیست و شهید سلیمانی از دیدگاه من جوانی است که در صورت برگشت به  گذشته باز هم اورا به فرماندهی سپاه قدس منصوب می‌کردم.

وی خاطر نشان کرد: این مصوبه و لایحه جنبه‌های مختلفی دارد که باید تمامی جوانب آن را در نظر گرفت؛ نه صرف نگاه جوان‌گرایی و نه صرف دیدگاه کم تجربگی باید مد نظر قرار نگیرد.

شهردار جوان

منتخب مردم در شورای ششم شهر اضافه می‌کند: اگرچه مایل به انتخاب شهردار جوان هستیم اما قطعا شورای جدید، انتخاب شهردار را با توجه به قانون و در چارچوب قانونی دولت بر می‌گزیند و امید است شهرداری جوان و خبره و دارای روحیه جوان‌گرایی و جوانی منتخب شود.

در پایان امید است که مسئولین مربوطه منتخبین شورا را در راه ابطال این مصوبه همراهی کنند تا بازهم بتوانیم از یک شهردار جوان و پرانرژی و موفق برای اداره شهر مشهد بهره ببریم.