1

مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند

علی نژاد

ابراهیم بادپر متولد سال 1322 در شهر نجف اشرف است، فارسی را با لهجه شیرین عربی صحبت می کند، او که ایرانی الاصل بوده به اصرار پدر در زمانی که به سن قانونی می رسد برای خدمت سربازی به ایران باز می گردد، قاری برجسته ، پیشکسوت و استادقرآن است، سال 1349 به شهر امام رضا(ع) مشهدمقدس می آید، او معلم خانگی قرآن بوده تا این که سال 1362 به عنوان معلم قرآن و امور تربیتی در آموزش و پرورش استخدام می‌شود، ابراهیم اکنون معلم بازنشسته ناحیه دو آموزش و پرورش شهر مشهد است.

چگونه در زمینه امور خیر به خصوص ساخت مسجد و نمازخانه مدارس وارد شدید؟

در مرکز ایتام انصارالحجه کلاس برگزار می کردند و افراد خیر زیادی برای کمک به این خیریه رفت و آمد داشتند، در این مرکز با یکی از خیرین به نام صباح النقی معروف به ابویوسف که کویتی بود آشنا شدم، او دلیل کار خیر شد و با کمک او شروع به ساخت مسجد ونمازخانه کردیم.

اولین مسجد (نمازخانه‌ای) که ساختید کجا بود؟

اولین نمازخانه را به نام موسی بن جعفر در دبستان شهرک طالقاتی محله خواجه ربیع مشهد ساختیم، این مسجد حدود 100 متر مربع زیر بنا دارد و با هزینه 60 میلیون تومان ساخته شد. البته این مسجد به گونه ای است که به بیرون هم درب دارد و وقتی که مدرسه تعطیل و دانش آموزان نیستند و استفاده نمی کنند بویژه در صبحها وشبها مردم محل هم از مسجد مدرسه استفاده می کنند،که اینکار باعث بهره مندی بیشتر مردم از این بنای خیر می شود و استفاده بهینه از امکانات و هزینه های صرف شده می شود و ایکاش در سایر مدارس هم بشود نمازخانه ها طوری ساخته شوند که در ساعات تعطیلی مدارس ،دراختیار مردم محل قرار بگیرد.

تاکنون چند نمازخانه برای مدارس ساخته اید و برای ساخت هر کدام حدودا چقدر هزینه می کنید؟

به لطف خداوند متعال تاکنون بانی ساخت حدود 40 نمازخانه (مسجد) برای مدارس درسطح استان، بویژه مناطق حاشیه شهر مشهد بوده‌ام، که قبلا برای ساخت هر نمازخانه حدود 100 میلیون تومان هزینه می کردیم اما اکنون با توجه به افزایش قیمتها و تورم ،این مبلغ را برای فرش هر نمازخانه هزینه می شود.

دلیل روی آوردن شما به ساخت نمارخانه چه بوده است؟

اولین هدفمان از ساخت نمازخانه، رضای حق و خوشنودی خداوند عالم و ائمه اطهار(ع) است. دومین هدف عمل به آیه 18 سوره توبه که خداوند گفته است:

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ.

یعنی: مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مى‌پردازند و جز از خدا نمى‌ترسند. اميد است كه آنان از ره‌يافتگان باشند.

وقتی نمازخانه به مرحله افتتاح می‌رسد و افتتاح می‌شود چه حسی دارید؟

اول می روم و در آن نمازخانه نماز میخوانم و همان جا سوره بینه را می خوانم.

درآیه هفت سوره بینه آمده است: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ،( آنان که ایمان آوردند و نیکوکار شدند آنها به حقیقت بهترین اهل عالمند.)

هم چنین خداوند در آیه هشت سوره بینه می فرماید: جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ. (پاداش آنها نزد خدایشان باغهای بهشت عدن است که نهرها زیر درختانش جاری است و در آن بهشت ابد جاودان متنعّمند، خدا از آنها خشنود و آنها هم از خدا خشنودند. این بهشت مخصوص کسی است که از خدا ترسد (و به طاعت او پردازد).

چرا بیشتر در مدارس نمازخانه می سازید؟

چون هر مدرسه حدود 100 دانش آموز دارد که از نمازخانه استفاده می کنند، یک روز که با ابویوسف به یکی از مساجد مدارس رفته بودیم، وقتی دانش آموزان را در حال عبادت در نمازخانه دید بر سر ذوق آمد و از این که در این امر خیر مشارکت کرده است بسیار خشنود شد.

او می گفت در نمازخانه جلسات قرائت قرآن و ادعیه‌های مختلف برگزار می شود و این فضیلتی است که نصیب ما می شود.

بعد از این هم ساخت نمازخانه برای مدارس را ادامه می دهید؟

در حال حاضر فرزندم «زمان» در بسیار از امور ساخت نمازخانه های مدارس کمک می کند، به فرزندم وصیت کردم که ثلث اموالم را برایم مسجد بسازد.

وخودم هم انشالله اگر خدا توفیق دوباره عطا فرماید دست از این کار خیر نخواهم کشید.