1

مردم به گسترش پروژه هایی چون کوهشار نیاز دارند

یک فعال محیط زیست و حوزه آب با طرح دغدغه‌هایش نسبت به مساله آب و گسترش و حفظ فضای سبز ، اظهار کرد: همواره از گذشته دغدغه‌هایی پیرامون گسترش فضای سبز و از سوی دیگر حفظ و کنترل منابع آبی وجود داشته است و ما نیز احساس می‌کنیم تعدادی از شهروندان این دغدغه را دارند که ایجاد فضای تعامل و گفت‌وگو با مسئولان شهری و بررسی فواید و روش‌های حفظ منابع آبی در کنار گسترش مناسب فضای سبز می‌تواند ابهامات و دغدغه‌ها را مرتفع کند.

به گزارش صبح امروز، مهدی جمشیدی با تقدیر از اقدامات شهرداری، اظهار کرد: از گذشته دغدغه‌هایی درزمینهٔ آب موردنیاز برای آبیاری فضای سبز مشهد مطرح بوده است و دو تفکر متفاوت در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: از سویی مسئولان شهر به‌عنوان کسانی که وظیفه دارند نسبت به گسترش فضای سبز و تفرجگاه‌های شهری اقدام کنند، به دنبال روش‌هایی در این زمینه به جهت کاهش مشکلات آبیاری و .. بوده‌اند و از سوی دیگر فعالان حوزه آب نیز همواره این دغدغه را داشته‌اند که آب موردنیاز برای مصرف و نگهداری چنین مواردی آسیبی به منابع آبی وارد نکند.

مدیرعامل جمعیت ناجیان آب استان خراسان رضوی بیان کرد: ما بسیاری از پروژه‌های عمرانی شهرداری و پروژه کوه پارک را قابل‌تقدیر می‌دانیم و در خصوص پروژه‌ی کوهشار نیز با دانستن اینکه این پروژه تا حد امکان به صورتی طراحی‌شده است که صرفا آب را بازچرخانی کرده و تبخیر در آن نیز قابل‌کنترل است، نگران این مساله هستیم که ابهامی برای شهروندان ایجاد شود که باوجود خشکسالی و کمبود آب، این پروژه بتواند باورپذیری وجود خشکسالی را برای شهروندان سخت کند.

جمشیدی با اشاره و تقدیر از اقدامات صورت گرفته مدیریت شهری در جهت کسب عنوان شهر دوستدار آب توسط مشهد، خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد سال گذشته برند شهر دوستدار آب را دریافت کرده است؛ و حالا سوال ما این است که ایجاد آبشار با مقوله شهر دوستدار آب همخوانی دارد یا خیر؟ ما مخالف ایجاد پروژه‌هایی چون کوهشار نیستیم چراکه مردم نیازهایی دارند، اما معتقدیم دو تفکر موجود باید برای رسیدن به نقطه تعادل به گفت‌وگو با یکدیگر بنشینند.

مدیرعامل جمعیت ناجیان آب استان خراسان رضوی تصریح کرد: ایجاد فضای سبز یکی از رسالت‌های شهرداری است. اکثریت شهروندان کلافه از گرما، مسائل اقتصادی و … نیاز دارند به دامان طبیعت بروند و ما این موضوع را درک می‌کنیم اما از طرف دیگر ما با وضعیتی مواجه هستیم که متأسفانه سال‌های سال است که استان خراسان بیشتری کسری مخزن آب را دارد و اکنون بیش از یک میلیارد مترمکعب آب بیشتر از حد استاندارد برداشت می‌شود.

جمشیدی گفت: چندین سال است ما تلاش می‌کنیم این موضوع را به گوش مسئولان برسانیم که علی‌رغم نیاز شهر به فضای سبز، باید به موضوع آب نیز توجه شود. زمانی که خشکی آغاز شود، ابتدا زمین‌های کشاورزی نابود می‌شود و سپس درخت‌های کهن‌سال و … خشک می‌شود. ما نمی‌توانیم آب شرب را قطع کنیم؛ بنابراین اتفاق بعدی خشک شدن فضای است.

جمشیدی بیان کرد: ما در کلان این دوره شهرداری مشهد را تایید می‌کنیم و تعاملات در بحث‌های فضای سبز کم‌مصرف داشتیم.

وی ادامه داد: درک موضوع کم‌آبی برای جوانان سخت است؛ زیرا تاکنون با آن مواجه نشده‌اند ولی سالخوردگان و سالمندان شاهد خشک‌سالی‌های گذشته بوده‌اند و بیشتر این تفکر را می‌پسندند که باید در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

مدیرعامل جمعیت ناجیان آب استان خراسان رضوی گفت: طبیعتا انتقاداتی وجود دارد و ممکن است عده‌ای در شهر نیز انتقاداتی داشته باشند اما آن را بیان نکنند، پس باید اطلاع‌رسانی شود تا ابهامات موجود رفع شود.

جمشیدی بابیان مشکلاتی که کم‌آبی و خشکسالی در اطراف مشهد ایجاد کرده است، بیان کرد: شهروندانی که گرفتار چنین مسائلی هستند با دیدن پروژه‌هایی چون کوهشار ممکن است دچار نگرانی و یا یاس شوند و درمجموع از شهرداری مشهد تشکر کرده و تاکید می‌کنم که دو تفکر منتقد و موافق گسترش فضای سبز و تفرجگاه‌ها باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند تا به تعادل برسند.