1

شهرداری مشهد برای شورای ششم بدهی باقی می‌گذارد؟

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی مشهد گفت: ما شهرداری را با بدهی معوق که روزانه به آن جریمه تعلق بگیرد، باقی نخواهیم گذاشت.

در جریان جلسه علنی اخیر شورای شهر مشهد، مجتبی بهاروند عضو شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور اظهار کرد که حتی یک ریال بدهی معوق به شهرداری و شورای بعدی به ارث نخواهد رسید. بعد از انتشار این خبر، شایعه‌هایی مبنی بر بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری پخش شد.

بتول گندمی در این خصوص و در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بودجه شهرداری در بخش منابع دارای سرفصل‌هایی است؛ یکی از این سرفصل‌ها بخش درآمدهای عمومی و کمک دولت است. سرفصل دیگر دریافت اوراق مشارکت و تسهیلات از بانکهاست و سرفصل بعدی استفاده از ظرفیت املاک و یا پروانه است که اصطلاحا آن را در بخش مصارف غیر نقد می‌خوانیم.

وی افزود: زمانی که ما برای پروژه‌های زیرساختی مانند مترو، طرح منطقه ثامن، خرید اتوبوس و… اوراق مشارکت می‌گیریم یا به شهرداری اجازه گرفتن تسهیلات از بانک‌ها را برای تامین منابع مالی برخی از پروژه‌های عمرانی داده می‌شود، قطعا اقساط این اوراق و این تسهیلات در یک بازه‌ای باید پرداخت شود. در مورد اوراق مشارکت خطوط مترو  نیز  ۵۰ درصد اصل و سود آن را دولت و نیم دیگر را خود شهرداری باید پرداخت ‌کند. این ظرفیت‌های تامین منابع مالی است که در اختیار شهرداری است؛ بنابراین همه‌ ساله و همواره شهرداری در رابطه با این اوراق پرداخت اقساط داشته و خواهد داشت.

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای شهر مشهد ضمن بیان اینکه «ما همه ساله در هنگام تصویب بودجه، گرفتن تسهیلات  از بانک‌ها را برای اجرای یک‌سری از پروژه‌های عمرانی در دستور کار شهرداری قرار می‌دهیم»، تاکید کرد: این مسئله فقط مختص به این دوره از شورا نبوده بلکه در ادوار گذشته نیز وجود داشته است؛ به طور مثال در آغاز سال ۹۹، وامی به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان با سررسید ۶ ماهه از بانک اخذ شد و سر ۶ ماه نیز وام را بازپرداخت کردیم. در سال جاری نیز ما به شهرداری اجازه داده بودیم وام دریافت کند و تاکنون ۳۵۰ میلیارد تومان وام گرفته شده است.

وی ادامه داد: اینکه ما بازپرداخت اوراق و وام را به عنوان بدهی شهرداری تلقی کنیم، درست نیست؛ بودجه شهرداری شامل چندین بخش است که دو بخش آن مربوط به دریافت تسهیلات و اوراق مشارکت می‌شود. همچنین بخش واگذاری دارایی‌هایی از جمله زمین، املاک و پروانه‌ها نوع دیگری از تامین منابع مالی شهرداری است.

گندمی با اظهار به اینکه «مسئله ما در آغاز شورای  پنجم این بود که شهرداری بدهی معوق به بانک‌ها داشت»، توضیح داد: یعنی بدهی‌ و اقساطی که سررسید شده بود و شهرداری  نتوانسته بود آن را بپردازد و سود و روزانه جریمه به آن تعلق گرفته و می‌گرفت و شهرداری علاوه‌بر اصل و سود بدهی باید جریمه نیز پرداخت می‌کرد؛ به طور مثال در یک مورد ۳۵۰۰ میلیار تومان بدهی معوق داشتیم، و ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم مبلغ جریمه‌ای بود که مدت‌ها روی هم جمع شده بود و شهرداری نتوانسته بود پرداخت کند و ما باید با فوریت چاره اندیشی می‌کردیم.

وی با تاکید بر اینکه شورای پنجم اینچنین بدهی‌هایی را به جا نخواهد گذاشت، تصریح کرد: یعنی آنچه که ممکن است به شورای بعد محول شود، بازپرداخت سهم شهرداری از اوراق مشارکت و دیگر تسهیلات است که اطلاعات و زمان بازپرداخت آن‌ها کاملا به روز، مشخص شده و شفاف است.

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای مشهد ضمن بیان اینکه «تحلیل شورای پنجم همواره این بوده است که اگر ما بتوانیم بخشی از پروژه‌های عمرانی مانند پروژه تقاطع چهارسطحی آزادگان را با تسهیلات انجام دهیم بهتر از این است که با رشد تورم چند برابری اجرای این پروژه ها را به آینده موکول کنیم»، تصریح کرد: ما حتی در زمینه دادن پروانه، مجوز پروانه سیار که در هر ظرفیتی از شهر قابل استفاده باشد را ندادیم.

وی در خصوص شایعه بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری گفت: این شایعه خیلی خنده‌دار است؛ ما به هیچ وجه این حجم از ظرفیت‌های تسهیلات و اوراق مشارکت استفاده نکرده‌ایم که حالا بخواهیم ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشته باشیم و میزان مطالبات پیمانکاران پروژه‌ها نیز مشخص است.

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای مشهد در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت اخذ اوراق مشارکت و دیگر تسهیلات در سال‌های اخیر کاملا شفاف و مشخص است و مهمترین نکته این است که ما شهرداری را با بدهی معوق که روزانه به آن جریمه تعلق بگیرد باقی نخواهیم گذاشت.