1

پایگاه داده‌های ابری، آینده میزبانی ابری

علیرضا شهریاری

مقیاس پذیری و کارایی بالا، مقاومت در برابر خرابی و قابلیت اطمینان بالا از جمله مزایای میزبانی ابری یا همان کلود هاستینگ هستند. همین مزایا باعث شده تا ارائه دهندگان سکوی ابری رشد بی سابقه ای داشته باشند،‌ به طوری که بسیاری از ارائه دهندگان هاستینگ سنتی هم به فروش سرورهای پردازش ابری روی اورده اند.

یکی از معروف ترین شرکت های ارائه دهنده خدمات ابری آمازون است که تحت عنوان AWS خدمات ابری خود را ارائه می کند. مایکروسافت هم یکی دیگران از بازیگران اصلی بازار کلود در سطح جهانی است که حالا بیشترین سود از فروش سرویس های ابری در سال جاری میلادی را از آن خود کرده است. گوگل کلود و ابر علی بابا هم از دیگر ارائه دهندگان بنام میزبانی ابری در جهان هستند.

پایگاه داده ابری، پررشدترین سرویس میزبانی ابری

گسترش میزبانی ابری فقط شامل بازار جهانی نبوده است،‌ در ایران هم بسیاری از استارتاپ های موفق یا از ارائه دهندگان خدمات ابری هستند یا نرم افزار خود را بصورت سرویس (SaaS) روی بستر ابری ارائه می دهند. از جمله ارائه دهندگان معروف زیرساخت ابری در ایران می توان ابر آروان را نام برد؛ ماشین های پردازش ابری این شرکت به اسم «ابرک» فروش بسیاری در سال های اخیر داشته اند.

گرچه ابرهای پردازشی، چه در ایران و چه در بازار بین المللی،‌ جزو پرفروش ترین زیرمجموعه های میزبانی ابری بوده اند، پیشبینی تحقیقات اخیر حاکی از حرکت بازار فضای ابری به سمت پایگاه داده یا همان دیتابیس ابری است. بر اساس نتایج تحقیقات موسسه گارتنر، دیتابیس ابری یا بطور کامل دیتابیس به عنوان یک سرویس (DBaaS) تا سال ۲۰۲۵ با ۲۵ میلیارد دلار بیشترین حجم مالی بازار سکوهای ابری را به خود اختصاص خواهد داد.

نقش پایگاه داده در سازمان ها

با توجه به ارزش کنونی اطلاعات برای کسب و کارهای امروزی، نتایج این تحقیق دور از انتظار نیست. در دنیای امروز اطلاعات بزرگترین دارایی هر سازمان و کسب و کار است. این اطلاعات، چه در فضای ابری چه غیر ابری، روی نرم افزاری با عنوان پایگاه داده (Database) ذخیره و مدیریت می شوند. از بین رفتن این اطلاعات در بهترین حالت باعث ضرر مالی و در بدترین حالت باعث بی اعتباری یا ورشکستگی کسب و کارها خواهد شد.

با رواج افسار گسیخته ارزهای مجازی، یا همان کریپتو، تولید باج افزارهایی که داده های سازمان ها را در برابر دریافت بیتکوین به گروگان می گیرند، به اوج خود رسیده است. به طور میانگین کسب و کارهای جهانی سالانه حدود ۹۰ هزار دلار بر اثر حملات سایبری و به طبع آن از دست رفتن اطلاعات ضرر می کنند. البته حملات سایبری تنها دلیل از دست رفتن اطلاعات نبوده و خطای انسانی نیز یکی از علل اصلی آن است.

هدف پایگاه داده های ابری

حفاظت از اطلاعات مشتریان یکی از اصلی ترین چالش هایی است که پایگاه داده های ابری برای بهبود آن بوجود آمده اند. استفاده از دیتابیس ابری نه تنها با افزایش سرعت و کارایی به توسعه کسب و کارها بهبود می بخشد، بلکه با بکاپ گیری در فضای ابری خیال سازمان ها را از حفظ اطلاعات مشتریان شان راحت می‌کند.

علت اصلی که اهمیت حفاظت از اطلاعات پایگاه داده را دو چندان می کند، غیر قابل بازگشت بودن این اطلاعات است. توسعه دهندگان کسب و کارهای اینترنتی هموراه خواهند توانست کدهای سایت رو بازنویسی کنند یا از نسخه قدیمی تر آن ها استفاده کنند، اما سفارش های مشتریان یا تراکنش های مالی که با سیستم های برخط داشته اند، در صورت پاک شدن غیر قابل بازگشت هستند. حتما ماجرای قطعی بسیاری از ابرک های ابرآروان را که در نوروز ۱۴۰۰ اتفاق افتاد به یاد دارید. متاسفانه بسیاری از کسب و کارهایی که از پایگاه داده های خود نسخه پشتیبان بروز نداشتند،‌ خسارات جبران ناپذیری متحمل شدند.

سرویس دیتابیس مخصوص هوش تجاری

پکاپ گیری از پایگاه داده تنها مزیت استفاده از دیتابیس ابری نیست. دیتابیس های ابری نقاط قوت بسیاری دارند که یکی از مهم ترین آن ها بهبود فرآیندهای هوش تجاری (BI یا ‌Business Intelligence) و داده کاوی (دیتا ماینینگ) است. علاوه بر داده های ضروری که در پایگاه داده های سازمان ها ذخیره می شوند، داده های بسیار دیگری مانند اطلاعاتِ رفتار کاربران نیز در پایگاه داده ذخیره می شوند. کسب و کارها با انجام پردازش های هوش تجاری روی این داده ها به دانش مطلوبی برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه دست می یابند.

سایت فروش بلیت علی بابا را در نظر بگیرید، حتما پیش آمده که بلیتی را جستجو کرده ولی از خرید منصرف شده باشید. علی بابا ساعتی بعد پیامکی برای شما ارسال می کند تا شما را مجددا به خرید بلیت آن مسیر ترغیب کند. خب اطلاعات جستجوی شما جزو اطلاعات حیاتی و ضروری نیست اما سرویس دهنده این اطلاعات ظاهرا اضافه را در دیتابیس های خود ذخیره می کند تا با پردازش های هوش تجاری روی پایگاه داده، بازاریابی هدفمند انجام دهد.

انجام پردازش های هوش تجاری روی پایگاه داده های اصلی باعث کند شدن آن و در نتیجه قطعی سرویس اصلی سازمان می شود. دیتابیس های ابری با ارائه نسخه های همتا (رپلیکا) از پایگاه داده اصلی و بهینه سازی آن برای پردازش های هوش تجاری،‌ به سازمان ها این امکان را می دهند تا با خیالی آسوده و در اسرع وقت نتایج کوئری های هوش تجاری خود را دریافت کنند.

سکوی دیتابیس ابری پنکیک

خدمات پایگاه داده ابری در ایران فاصله چندانی با بازار جهانی ندارد. پایگاه داده پنکیک اولین و تنها ارائه دهنده تخصصی دیتابیس ابری در ایران است. سرویس پایگاه داده پنکیک در سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرد و بلافاصله توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک محصول دانش بنیان ثبت گردید. بعد از گذشت دو سال از فعالیت این استارتاپ در پارک علم و فناوری خراسان رضوی، بسیاری از کسب و کارهای استارتاپ های کشوری،‌ بخصوص در حوزه مالی، پایگاه داده های خود را از شرکت تامین می کنند.

استفاده از فایروال های اختصاصی و همچنین امکان میزبانی در دیتاسنترهای داخلی باعث شده است تا بسیاری از کسب و کارهای پررونق به این استارتاپ اعتماد کرده و پایگاه داده های خود را به أن بسپارند. اکثر مشتریان پنکیک کسب و کارهای پر ترافیکی هستند که دیتابیس سنتی و ماشین های مجازی ابری پاسخگوی تعداد تراکنش های بالای ان ها نیستند.

نوأوری های دیتابیس ابری پنکیک

سکوی پایگاه داده ابری پنکیک مزیت های بسیاری دارد، از جمله امکان انتخاب کشور و دیتاسنتر توسط مشتری، پشتیبانی از انواع پایگاه داده های رابطه ای (SQL) و غیر رابطه ای (NoSQL)، سخت افزار و سرورهای مخصوص پایگاه داده و سیستم مانیتورینگ و ارسال هشدار برای هر سرویس دیتابیس. گرچه اکثر این ویژگی ها توسط ارائه دهندگان ابری داخلی هم ساپورت نمی شود، اما ویژگی های دیگری هم وجود دارد که سکوی دیتابیس ابری پنکیک را از نمونه های خارجی نیز متمایز می کند:

  • سیستم بکاپ گیری و بازگردانی بکاپ دیتابیس: نوآوری بکار رفته در سرویس پایگاه داده ابری پنکیک به مشتریان این امکان را می دهد تا در فاصله های زمانی کوتاه (تا ۱۵ دقیقه) از پایگاه داده خود فول بکاپ تهیه کنند. قابل به ذکر است که هر کدام از این بکاپ ها در کمتر از ۱ دقیقه و در دیتاسنتر انتخابی مشتری، قابلیت بازگردانی دارند.
  • دیتابیس مخصوص تراکنش های مالی و پردازش های هوش تجاری (BI): تجربه پنکیک در ارائه ده ها سرویس پایگاه داده ابری به مشتریان حوزه فینتک و تجارت الکترونیک و همچنین رسد رفتار و روند تراکنش های این پایگاه های داده، این ارائه دهنده سکوی ابری را قادر ساخته تا دیتابیس های رپلیکای بهبودیافته مختص این کاربردهای خاص ارائه کند.

دیتابیس ابری رایگان

سکوی دیتابیس ابری پنکیک، همانند سایر ارائه دهندگان سکوی ابری،‌ به سازمان ها و کسب و کارهایی قصد شروع استفاده از دیتابیس پنکیک را دارند از ۱ ماه تا ۳ ماه اعتبار رایگان اهدا می کند. همچنین برای شرکت های دانش بنیان یا عضو پارک علم و فناوری شرایط ویژه همکاری وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش پایگاه داده پنکیک تماس بگیرید.