1

امارات – اسرائیل؛ کوری عصاکش کوری دگر

محسن پاک‌آیین

حکام امارات که شریک اصلی عربستان در انجام جنایت علیه مردم مظلوم یمن هستند، با پذیرش یائیر لاپید، وزیرامورخارجه رژیم اشغالگر قدس و عامل اصلی کشتار مردم بیگناه فلسطین، ننگ جدیدی بر پیشینه آلوده خود افزودند.

لاپید که برای نخستین بار پس از عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ابوظبی، سه‌شنبه ۸ تیر وارد امارات متحده عربی شد بخوبی می داند که امارات دیگر جایگاهی در میان اغلب کشورهای اسلامی و اعراب جهان ندارد و حتی منافع مقطعی نیز از این سفر عاید کابینه شکننده وی نخواهد شد.

چندی قبل سازمان عفو بین الملل در گزارش خود به نقض حقوق بشر در زندان های سری امارات در یمن اشاره و این رفتارها را مصداق جنایت جنگی خواند. خبرگزاری ‘آسوشیتدپرس’ نیز گزارش داد که هجده زندان سرّی در جنوب یمن وجود دارد که امارات آن را اداره می کند و بیش از دو هزار زندانی یمنی در این زندان ها شکنجه می شوند. از سوی دیگر سازمان دیده بان حقوق بشر نیز اخیرا رژیم صهیونیستی را به دلیل اعمال تبعیض های آشکار علیه عرب تبارهای اراضی اشغالی فلسطین، به عنوان رژیم آپارتاید معرفی کرد. با این وصف، دیدار مقامات دو رژیم بدنام امارات و اسرائیل، ضرب المثل “کوری عصاکش کوری دگر شده” را یادآوری می کند.

وزیر تازه‌ منصوب‌شده رژیم جعلی اسرائیل در شرایطی به امارات سفر می‌کند که هنوز مردم فلسطین در عزای شهدای بمباران های رژیم اشغالگربسر برده و صهیونیستها با انجام رژه پرچم، مسجد الاقصی را آلوده ساخته و قلوب مسلمانان جهان را جریحه دار کرده اند. فلسطینی‌هایی که در جنگ نابرابر ۱۱ روزه میان نظامیان اشغالگر و حماس جان دست کم ۲۷۰ نفر از جمله ۶۸ کودک را از دست داده اند، با دل های آکنده از کینه، امید به انتقام از حکام امارات را زنده نگه داشته اند.

حکام ‫امارات که در اجرای فرامین ترامپ با آشکارسازی روابط با رژیم جنایتکار اسراییل به دنبال حمایت از وضعیت بی‌ثبات نتانیاهو و دولت وی بودند، اینک پس از شکست وی، برای تقویت دولت شکننده جدید رژیم صهیونیستی به میدان آمده اند. اما همانگونه که تلاش‌های دولت ترامپ در وادار کردن اعراب به عادی‌سازی با اسراییل موجب تقویت نتانیاهو و تضعیف انتفاضه در فلسطین نشد، اعراب منطقه نیز از  آشکارسازی ارتباطات خود با رژیم صهیونیستی منتفع نشده و زیر بار فشار افکار عمومی ملت‌های مسلمان،  بیش از گذشته منزوی خواهند شد.

ابوظبی در کنار ریاض با تجاوز و اعمال جنایت در یمن، خود را در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز منزوی کرده بود و تداوم رویکرد امارات در حمایت از رژیم صهیونیستی و مقابله با آزادی فلسطین، اختلاف را در میان اعضای این شورا نهادینه خواهد کرد.

امروز دفاع از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی یک معیار و محک روشن برای شناخت حق طلبان و عدالت خواهان جهان از منافقان و جنایتکاران است.  کشورهایی همچون امارات که با رژیم اشغالگر قبله اول مسلمین، دست دوستی بدهند با یک خطای محاسباتی آشکار مواجه بوده و همچون رژیم صهیونیستی دارای آینده ای تاریک خواهند بود.

انتظار منطقی مسلمانان جهان و اعراب آزاده این است که  دنیای اسلام و جهان عرب ارتباطات خود با شیخ نشین های امارات را قطع کرده یا محدود سازند و با حکام ابوظبی همچون یک دشمن و هم‌ردیف با رژیم اشغالگر قدس برخورد نمایند. کاهش روابط اقتصادی با امارات به عنوان حامی اصلی صهیونیسم، موجب تقویت انگیزه مردم فلسطین برای تداوم انتفاضه و بازپس‌گیری سرزمین اشغالی از رژیم جعلی خواهد شد.

حکام نادان امارات باید بدانند که مبارزه با رژیم صهیونیستی تداوم خواهد شد و بدون وقفه و قدرتمندتر از گذشته مسیر آزادی قدس را طی خواهد کرد. در این میان اقدام ابوظبی برای خروج اسراییل از انزوا نه تنها نتیجه ای نخواهد داشت بلکه بی گمان موجب شعله‌ور شدن آتش خشم مجاهدان غرب آسیا شده و حامیان صهیونیسم را پشیمان خواهد کرد.

طبیعی است که تصمیم امارات برای پذیرش وزیر اسرائیلی، اقدامی علیه آزادی فلسطین و قدس شریف بوده و  صهیونیست‌ها را در انجام جنایت‌های تازه علیه مردم فلسطین جسورتر خواهد ساخت. اما این رویکرد، نه تنها امارات را در جهان اسلام و در میان مسلمانان بیش از پیش منزوی ساخته بلکه موجب تقویت انگیزه فلسطینیان و اعضای محور مقاومت برای تداوم مبارزه علیه رژیم اشغالگر خواهد شد. این خیانت قطعا بی پاسخ نخواهد ماند و امارات را از کرده خود پشیمان خواهد ساخت.