1

کرونا یا سینوزیت

سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها به التهاب حفره‌های خالی در راه‌های هوایی بینی گفته می‌شود که تشخیص آن، کار ساده‌ای نیست و بعضا در بین مردم و یا حتی پزشکان به اشتباه التهابات دیگر، سینوزیت تشخیص داده می‌شود.
دکتر حسین پایه‌دار اردکانی در این خصوص می‌گوید: بیماران بسیاری با این پیش‌داوری که سینوزیت دارند برای درمان به ما مراجعه می‌کنند اما پس از معاینات مختلف متوجه می‌شویم که بیمار دچار التهاب سینوزیت نیست و مشکل دیگری دارد اما بیمار نمی‌پذیرد چه بسا که توسط پزشکان دیگر، به اشتباه تشخیص سینوزیت داده شده و بیمار سال‌ها تحت درمان نابه جا قرار گرفته است و حالا به راحتی این موضوع را نمی‌پذیرد.
این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و سر و گردن، در توضیح انواع سینوزیت تصریح می‌کند: اگر علایم سینوزیت در کمتر از یک ماه در بیمار باشد نوع آن، حاد بوده و درمان متفاوتی با سینوزیت مزمن دارد اما در سینوزیت مزمن، علائم بیش از سه ماه در بیمار می‌ماند و علائم بین 1 تا 3 ماه را سینوزیت تحت حاد می‌نامیم. در درمان سینوزیت مزمن، معمولا جراحی پیشنهاد می‌شود اما سینوزیت حاد همان سرماخوردگی است که فرد دچار عفونت سینوس‌ها می‌شود که با درمان‌های ساده، معمولا درمان می‌شود. به طور کلی اگر علائم بیماری بعد از 4-5 روز در فرد تشدید شود و حال عمومی بیمار بدتر شود، لازم است که فرد به پزشک مراجعه کند در صورتی که پیش از آن، مراجعه به پزشک ضرورتی ندارد.
وی با بیان اینکه برعکس تصور عوام ، سردرد جزو علائم اصلی سینوزیت نیست و تنها 15 درصد افرادی که سردرد دارند ممکن است التهاب سینوزیت داشته باشند، ادامه می‌دهد: علائم اصلی سینوزیت، گرفتگی بینی، کاهش بویایی، ترشحات چرکی، احساس پُری روی صورت و بینی و اطراف چشم‌ها و تب خفیف است؛ مهم تشخیص درست و درمان مناسب است چراکه تشخیص اشتباه سینوزیت و استفاده بیش از اندازه از آنتی بیوتیک‌ها سبب افزایش مقاومت میکروبی در بین مردم می‌شود.
اردکانی عنوان می‌کند: از آنجایی که سینوزیت معمولا بعد از یک بیماری ویروسی شکل می‌گیرد، در مورد افراد مبتلا به کرونا به خصوص نوجوانان و جوانان، ممکن است در سیر بیماری، دچار التهاب سینوزیت شوند که با توجه به شرح حال بیمار و معاینات پزشک، قابل تشخیص است. علائمی مانند سردرد، احساس پری در صورت و ترشحات چرکی و کاهش حس بویایی از علائم مشترک بین کرونا و سینوزیت است اما علائمی مانند تب که در بیمار مبتلا به کرونا شدیدتر است می‌تواند وجه تمایزی بین این دو باشد. تفکیک این دو بیماری برای پزشک متخصص گوش، حلق و بینی و پزشک عمومی با تجربه، به راحتی قابل تشخیص است و با معاینه و دریافت شرح حال بیماری تا 90 درصد می‌تواند این دو بیماری را از هم تفکیک کرد و در ده درصد موارد که علائم به صورت پنجاه درصدی مشترک است با انجام رادیوگرافی و اسکن ریه می‌توان به تشخیص قطعی دست پیدا کرد. البته بخشی از روند بیماری کرونا، عفونت سینوس‌ها است اما تشخیص اینکه این موضوع تبدیل به سینوزیت چرکی با مدت درمان حدود دو هفته، شده است یا نه، برعهده پزشک است.