1

معرفی 100 پرونده زلزله‌زدگان خراسان شمالی به بانک‌ها برای دریافت وام

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۱۰۰فقره پرونده زلزله‌زدگان تخریب کامل واحدهای مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانکهای عامل استان معرفی شده است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ایرنا، علی محمدی اظهار داشت: سقف این تسهیلات ۱۰۰ میلیون ریال و به صورت قرض الحسنه به آسیب دیدگان زلزله که واحدهای مسکونی آنها به طور کامل تخریب شده است، پرداخت می‌شود.

وی افزود: در خصوص تسهیلات قرض الحسنه برای آسیب دیدگان از زلزله در تلاش هستیم تا با کمک استانداری رقم بیشتری را در نظر بگیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه در زلزله اخیر ۱۲۱ واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شده است  گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰واحد مسکونی آوار برداری شده است.

وی گفت: کار آواربرداری مناطق خسارت دیده به وسیله سه گروه در حال انجام است و در این زمینه ۱۳ دستگاه ماشین آلات به کار گرفته شده است.

تشکیل ۴۵۰فقره پرونده بازسازی مناطق زلزله زده

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۴۵۰ فقره پرونده برای بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده استان تشکیل شده و اقدامات برای کمک به خسارت دیدگان از این حادثه در حال انجام است.

محمدی گفت: با تشکیل و راه اندازی ستاد بازسازی مناطق خسارت دیده از زلزله در شهر شوقان موجب شد تا افراد آسیب دیده مناطق زلزله زده برای کارهای اداری به مرکز استان جلوگیری شود وهم بر سرعت کار آنها افزوده شود.

وی افزود: تهیه نقشه برای  بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله همچنین صدور پروانه های ساخت ، نظارت و آواربرداری به صورت رایگان انجام می شود.

وی افزود: برای پرداخت تسهیلات و بازسازی مناطق زلزله زده پیشنهاد تخصیص اعتبارات لازم به هیات دولت ارائه شده است و تلاش داریم هرچه سریع تر موضوع در هیات دولت مصوب شود.

وی گفت: همچنین تلاش داریم قبل از فصل سرما واحدهای مسکونی آسیب دیده را بازسازی کنیم.

بهره‌مندی پنج هزار نفر آسیب دیده زلزله از مسکن مناسب

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: با بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله در استان پنج هزار نفر از مسکن مناسب بهره مند می‌شوند.

محمدی گفت: زلزله در شهرستان های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان به یک هزار ۳۰۲ واحد مسکونی خسارت زد که در آن هزار و ۲۴۵ واحد مسکونی در روستاها و شهرها نیاز به بازسازی و ۵۷ واحد نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

وی گفت: در زلزله اخیر ۲۵۲ واحد در روستاهای گرمه، ۶۷۹ واحد در روستاهای جاجرم و ۹۸ واحد در روستاهای مانه و سملقان نیاز به تخریب و بازسازی پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: واحدهای خشتی و گلی که در زلزله اخیر دچار خسارت جزئی شده هم به عنوان نیاز به نوسازی قلمداد شده است.

براساس گزارش مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران، از زمان وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری بامداد روز دوشنبه تاکنون بیش از ۴۰ پس لرزه با بزرگی ۲.۵ تا بیش از چهار ریشتر شهرستان های گرمه و جاجرم خراسان شمالی را لرزانده است.

خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.