1

مشهد؛ نیازمند نگاهی ملی

سرویس اجتماعی

نصرالله پژمان‌فر، نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات در خراسان رضوی و عضو جبهه پایداری است. پژمانفر یکی از منتقدان عملکرد مدیریت شهری مشهد است. به اعتقاد وی مشهد شهری است که جمعیت زیادی به خاطر شرایط خاص اقتصادی و گردشگری مایل به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در آن هستند؛ بنابراین نیازمند نگاهی ملیبه این شهر هستیم.

در این راستا با نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم گفت‌وگویی ترتیب دادیم.

جناب پژمان‌فر همانطور که مستحضرید مشهد شهری منحصر به فرد از ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و … در کشور است که منجر شده شرایط متفاوتی برای این شهر ایجاد کند، نظر شما در مورد جایگاه سیاسی و اجتماعی مشهد چیست؟

همانطور که اشاره کردید مشهد با کل کشور متفاوت است. این تفاوت به خاطر حجم عظیمی از زائران است که در طول سال به مشهد می‌آیند و بخش زیادی از آن ها زائرانی از کشورهای خارجی هستند. در هیچیکاز شهرهای کشور مشاهده نشده که در یک بازه زمانی کوتاه مثلا ۱۵ روزه حدود سه میلیون جمعیت وارد شهر شوند. به طور کلی جمعیت زیادی در زمان‌های مختلف به مشهد سفر می‌کنند؛ بنابراین پشتیبانی تدارکات برای زائران یک مسأله مهم و قابل توجه است.

در مشهد مدیریت‌ها به صورت روزمره است و مدیریتی با افق بلند و برنامه‌ریزی شده طولانی برای آینده وجود ندارد. به خاطر همین مدیریت‌ها عملکرد ضعیفی دارند؛ در نتیجه شهر پیشرفت قابل توجهی نمی‌کند. به طور کلی تحول زیادی را در حوزه مدیریت‌های شهری در سال‌های اخیر مشاهده نکردیم

به نظر شما پشتیبانی تدارکات برای زائران و شهروندان چطور باید صورت بگیرد؟

مشهد شهری است که جمعیت زیادی به خاطر شرایط خاص اقتصادی و گردشگری مایل به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در آن هستند؛ بنابراین نیازمند نگاهی ملی به این شهر هستیم.

به امتیاز شهر مشهد؛ یعنی بعد زیارت و گردشگری آن اشاره کردید. بسیاری معتقدند این ویژگی منجر شده مشهد با مشکلات زیادی از جمله حاشیه نشینی روبه رو شود، به نظر شما علت اصلی این میزان از حاشیه نشینی در مشهد چیست؟

ببینید حاشیه‌نشینی از طرفی فرصت و از طرفی تهدیدی برای شهر و شهروندان محسوب می‌شود. به دلیل عدم توجه به این حاشیه‌نشینی مشکلات زیادی به وجود آمده است. همه شهرها حاشیه‌نشینی دارند، ولی مشهد حدود ۳۴ درصد از این جمعیت را به خود اختصاص داده که بیشترین درصد حاشیه‌نشین در کشور است. این موضوع ملزم به توجه بیشتر بوده و اگر توجه لازم مبذول نشود شکلات اقتصادی و امنیتی زیادی را به دنبال خواهد داشت. باید اعتبارات لازم و خاص به این شهر تعلق بگیرد تا این شهر به عنوان یک فرصت برای کشور و جهان اسلام ایفای نقش کند.

در این بین عملکرد مدیریت شهری در دوره اخیر را چطور ارزیابی می کنید؟

در مشهد مدیریت‌ها به صورت روزمره است و مدیریتی با افق بلند و برنامه‌ریزی شده طولانی برای آینده وجود ندارد. به خاطر همین مدیریت‌ها عملکرد ضعیفی دارند؛ در نتیجه شهر پیشرفت قابل توجهی نمی‌کند. به طور کلی تحول زیادی را در حوزه مدیریت‌های شهری در سال‌های اخیر مشاهده نکردیم.