1

محل دفن زباله مشهد الگویی برای دیگر شهرها

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: درخواست من این است که مشابه پروژه محل دغن زباله مشهد لندفیل مشهد در دیگر شهرها نیز انجام شود.

به گزارش صبح امروز، عیسی کلانتری در مراسم افتتاح بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند در کشور که با حضور محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی، محمدرضا کلائی شهردار مشهد، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، محمدرضا حیدری رییس شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از مسئولان شهری و استانی برگزار شد، اظهار کرد: باید سپاسگذار افرادی همچون آقای کلائی و حیدری بود که در شهر امام رضا(ع) مدیریت را بر عهده دارند و همه شهرهای کشور باید همچون مشهد باشند. به یاد دارم 15 سال قبل یکی از آلوده ترین شهرهای کشور مشهد بود اما امروز به عنوان یکی از پاکیزه ترین شهرها است که نشان دهنده توجه بیشتر مردم به حقوق شهروندی و افزایش انتظارات آنان از مسئولین است.

وی افزود: محیط زیست مشکل این دولت و آن دولت نیست بلکه مساله نسل های بعدی است و تنها ارگانی که این مسئولیت را برعهده دارد، سازمان محیط زیست کشور است متاسفانه همیشه اهداف کوتاه مدت بر اهداف میان مدت و بلند مدت غلبه کرده است و اولویت در همه کشورهای جهان زمان حال است و کسی به نسل های بعدی توجهی نکرده است.

در مناظره اخیر تنها یک دقیقه درباره محیط زیست صحبت شده است

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست بیان کرد: دنیا به جایی رسیده است که بزرگترین گرفتاری ما مساله محیط زیست است. طی هشت ماه گذشته در 50 کشور دنیا انتخابات برگزار شده است و شعار اکثریت کاندیداهای آنان موضوع محیط زیست بوده است اما در مناظره اخیر تنها یک دقیقه درباره محیط زیست صحبت شده است که امیدوارم جبران شود؛ زیرا حقوق مسلم مردم محیط زیست سالم است.

کلانتری خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب به عنوان یک ماده تجدید پذیر درحال تبدیل به یک ماده تجدید ناپذیر است ۳۰ سال قبل، ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کشور داشتیم که اکنون این رقم به کمتر از ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. 40 سال قبل، سرانه هر ایرانی از آب شیرین دو هزار و ۳۰۰ مترمکعب بود اما اکنون این رقم نیز به کمتر از هزار متر مکعب رسیده است و در شرایط کنونی ۷۰ درصد مردم با کمتر از ۶۵۰ مترمکعب آب در سال زندگی می کنند. وی اضافه کرد: مشکل محیط زیست مردم نیستند بلکه ارگان های دولتی هستند که رعایت نمی کنند. نگاه ما به محیط زیست نگاه ابزاری است و جای تاسف دارد که در هفته محیط زیست صحبت از آلوده شدن خاک ها، کم شدن منابع تجدید پذیر، خاک شور و.. کنیم.

توصیه به شهرداران دیگر برای انجام اقدامات شهر مشهد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست گفت: برخی دوستان صحبت از تامین غذا برای 500 میلیون نفر در کشور می کنند که نشاندهنده عدم آگاهی آنان از مسائل محیط زیست و پتانسل کشور است و توصیه ما به شهرداران دیگر این است که اقدامات صورت گرفته در شهر مشهد را انجام دهند. یک و ماه و نیم قبل با آقای جهانگیری بازدیدی از محل پسماند تهران در آراد کوه داشتیم که تقریبا وضعیت بهتری پیدا کرده بود البته مشکل از آراد کوه نیست زیرا شهر تهران به این محل نزدیک شده است.

کلانتری تصریح کرد: از شهردار شهر مشهد، شورای شهر و استاندار خراسان تشکر می کنم که شهر مشهد را برای زیست مناسب کرده اند؛ مساله کشف رود یکی از معضلات زیست محیطی بود و علی رغم اینکه خارج از محدوده شهر مشهد قرار دارد اما مردم مشهد این آلودگی را به رضویه و احمدآباد منتقل می کنند. محیط زیست مربوط به یک کشور نیست.

افزایش شدت انرژی از 21 به 23

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت کاهش شدت انرژی در کشور، ادامه داد: در ۲۵ سال گذشته شدت انرژی در کشور از ۲۱ به ۲۳ درصد افزایش یافته است و اکنون ایران پس از روسیه، دومین کشور هدردهنده انرژی محسوب می شود. این در حالی است که شدت انرژی در کشور عربستان ۱۴ صدم است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مهار گرد و غبار در کشور، اظهار کرد: در سه سال گذشته بیش از ۴۵۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای مهار گرد و غبار در کشور تخصیص و هزینه شده است. البته همچنان پدیده گرد و غبار با منشاء خارجی در مناطق جنوبی، غربی، شمال شرقی و شرق کشور وجود دارد. عرصه های منشاء تولید گرد و غبار داخلی ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است و درحال حاضر اولویت مهار گرد و غبار شهرهای آسیب پذیرتر از جمله در استان‌های خوزستان، ایلام و فارس است.

مشهد هنوز جزو شهرهای دارای اولویت در زمینه گرد و غبار نیست

کلانتری بیان کرد: مشهد هنوز جزو شهرهای دارای اولویت در زمینه گرد و غبار نیست البته مشهد در کنار جازموریان و تهران از اولویت های پیش رو هستند و باید اقدامات لازم برای آنها انجام شود. اعتبار خوبی برای مهار گرد و غبار در کشور در لایحه بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود اما مجلس شورای اسلامی بخشی از آن را حذف کرد. وی افزود: خشکسالی امسال کشور در ۶۰ سال اخیر بی سابقه است و تاکنون برآوردی از میزان خسارات ناشی از خشکسالی به حوزه محیط زیست صورت نگرفته اما مجبور شدن ما به تامین آب و علوفه حیات وحش در فصل بهار، نشان از عمق بحران دارد. با توجه به تضعیف سالانه منابع آبهای زیرزمینی، شاهد تشدید و روند تصاعدی خسارات ناشی از خشکسالی در کشور هستیم.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه منابع آب تجدیدپذیر کشور که تا ۳۰ سال پیش، ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بوده، اکنون به کمتر از ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: ۱۳ درصد از علت بروز این وضعیت به کاهش بارندگی و بخشی دیگر به افزایش مصرف آب بر می‌گردد، اما حقیقت ماجرا این است که از نگاه زیست محیطی، هرچه آبهای تجدیدپذیر کمتر می شود، مصرف ما هم بیشتر می‌شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۶۳ هزار تن زباله در کشور تولید می شود، سه سال قبل ۱.۳ میلیارد دلار اعتبار در لایحه بودجه برای مدیریت پسماند در قالب پروژه خاص برای ساماندهی پسماند در شمال کشور تخصیص یافت، اما مجلس شورای اسلامی این رقم را به بخش دیگری انتقال داد و همین امر موجب ابتر ماندن طرح ساماندهی پسماند در شمال کشور شد در حالی که مناطق مرطوب، خطر بیشتری را از ناحیه زباله متحمل می‌شوند.