1

تبلیغات ممنوع است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر از سوی مراجع ذیربط گزارش تبلیغات زودهنگام به دست ما برسد در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار گرفته می‌شود.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روزگذشته (شنبه، یکم خرداد ۱۴۰۰) در گفتگو با خبرنگار شبکه خبر صدا و سیما درباره رسیدگی به صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: صبح امروز نوبت سوم از جلسات عمومی شورای نگهبان جهت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بود که تعدادی از پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دقت در بررسی صلاحیت‌ها زیاد است و وقت زیادی از اعضای شورا صرف رسیدگی به صلاحیت داوطلبان می‌شود، گفت: بعدازظهر امروز هم جلسه بعدی شورا را خواهیم داشت و إن‌شاءالله در تلاش هستیم تا پایان فرصت ۵ روزه‌ی دوم نتایج بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کنیم.

کدخدایی در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون مشخص شده که پرونده چند نفر از داوطلبان مورد بررسی قرار گرفته و چند نفر احراز صلاحیت شده‌اند، گفت: در این خصوص آمار دقیقی ندارم، اما طبیعتاً هر روز تعدادی از پرونده‌ها مطرح و بررسی می‌شود و بعضاً لازم می‌شود کارشناسی بیشتری نسبت به بعضی از پرونده‌ها انجام شود؛ به‌همین‌منظور پرونده‌ها به کارشناسان ارجاع می‌شود تا مستندات پرونده‌ها را دقیق‌تر کرده و جهت بررسی به اعضای شورا ارائه کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه همچنان روند بررسی صلاحیت‌ها نسبت به بقیه داوطلبان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: ما در حاشیه جلسات عمومی شورا هم بررسی‌های کارشناسی زیادی بر روی پرونده‌ها داریم و زمانی که اعضای محترم نسبت به مستندات پرونده‌ای که مطرح می‌شود، سئوالات و ابهاماتی دارند، توسط کارشناسان بررسی شده و با مراجعی که گزارش‌ها را ارسال کرده‌اند دوباره تماس گرفته می‌شود و برخی اوقات هم خود داوطلبان توضیحاتی را برای ما ارسال می‌کنند که این توضیحات نیز در جلسه عمومی شورا مطرح می‌شود تا بتوانیم به نتیجه نهایی برسیم.

کدخدایی درباره تبلیغات زودهنگام برخی از داوطلبان و هواداران آن‌ها در فضای مجازی، با توجه به اینکه هنوز نتایج احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است، گفت: بار‌ها در این‌باره اعلام شده که تبلیغات انتخابات به صورت رسمی بعد از اعلام‌نظر شورای نگهبان آغاز می‌شود و قبل از آن، تبلیغات ممنوع است؛ ولی متأسفانه برخی از داوطلبان رعایت نمی‌کنند، مخصوصاً در فضای مجازی که ضابطه خیلی روشنی در این خصوص تعیین نشده است.

وی در پایان افزود: البته ما با دوستان وزارت کشور و سایر دستگاه‌های ذیربط در تماس هستیم و اعلام کرده‌ایم اگر گزارشی از تبلیغات زودهنگام دارند برای ما ارسال کنند تا در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار گرفته شود.