1

بسیاری از جوانان برای پولدار شدن عاشق می شوند

اعظم عباسپور

بسیاری از جوانان برای رسیدن به آرزوهایشان تلاشی نمی‌کنند، بلکه می‌خواهند از راه سریعتر به آرزوهای خود برسند برای همین این افراد به سوی ازدواج با دختر یا پسر پولدار روی می‌آورند تا شاید بتوانند به این خواسته برسند. بسیاری از جوانان فکر می‌کنند اگر با کسی ازدواج کنند که چندین خانه و ماشین دارد می‌توانند تمام کمبودها و واقعیات ناخوشایند گذشته از جمله فقر و وضعیت اقتصادی نامطلوب خود را جبران کنند و به زندگی ایده‌آل برسند.

هفت میلیارد نفر روی این کره خاکی زندگی می‌کنند که هر کدام از آن‌ها کشور به کشور و شهر به شهر دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به ازدواج دارند، حدود هفت میلیارد دیدگاه!

در کشور خودمان بارها و بارها دیده و شنیده‌ایم که اغلب پسرها برای ازدواج به سراغ دختری می‌روند زیبا، یکی یک دانه، خانواده ترجیحا سرمایه‌دار، تحصیل کرده شاغل…

البته هستند دخترخانم‌هایی که در آمال و آرزوهای خود دنبال شاهزاده‌ای با پورشه یا لیموزین سفید، خوشتیپ و ترجیحا بدنساز … می‌گردند تا بتوانند پز آن را 24 ساعت شبانه‌روز به دختر خاله و دوستان بدهند.

شاید مقصر دختر و پسرها نیستند که همیشه برای ازدواج روز و شب را با این افکار و وسوسه‌های مختلف سپری می‌کنند؛ چون قرن‌هاست که بی‌پولی و عشق همیشه موضوع جذاب اکثر داستان‌های مادربزرگ‌ها و خمیر مایه اصلی بیشتر رمان‌ها و فیلم‌های هالیوودی و بالیوودی… بوده است.

بسیاری از افراد برای پولدار شدن عاشق می‌شوند

این روزها در کلان‌شهرهایی مثل تهران، اصفهان و مشهد بسیار مشاهده می‌کنیم که قبل از اینکه دختر خانم در جلسه خواستگاری دیده شود و شخصیت، احساس و… ایشان پسندیده شود، آمار املاک، اراضی و خانه و موجودی حساب پدر دختر توسط راوی یا آشنایان که بدنبال تحقیقات هستند محاسبه و بررسی می‌شود یا بر عکس موقعیت شغلی، خانوادگی، اقتصادی و مدل ماشین… پسر نتیجه شکل‌گیری فرایند ازدواج را مشخص می‌کند.

اگر مشخص شود که دختر یا فرقی نمی‌کند پسر این گزینه‌ها را دارا است آن موقع است که یک دل نه 100 دل عاشق و دلباخته طرف مقابل می‌شوند البته عشقی کاذب و دروغین. این گونه عشق‌ها بیشتر به واسطه ترمیم زخم‌ها و کمبودهای اقتصادی فرد در گذشته است که باعث می‌شود 90 درصد فاکتورهای اصلی ازدواج نادیده گرفته شود. متاسفانه امروزه به دلیل مشکلات شدید اقتصادی، تورم و بیکاری… این گونه ازدواج‌ها در کشور ما با افزایش چشمگیری روبه روست.

 

 نرخ دلار؛ مبنای ازدواج

علیرضا 26 ساله دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه فردوسی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا ازدواج با دختری ثروتمند را برای رسیدن به شرایط مالی مناسب صحیح می‌داند با لبخند می‌گوید: «اگر بشود یک پولدار با فقیر ازدواج کند خیلی خوب می‌شود؛ چون توازن در جامعه ایجاد می‌شود. البته در این ازدواج باید پسر شرایطی هم داشته باشد تا مورد توجه خانواده دختر پولدار قرار بگیرد مثلا خیلی خوشتیپ باشد یا از نظر علمی و تحصیلات در سطح بالایی باشد؛ چون این خانواده‌ها و دخترها عاشق یک آس‌وپاس نمی‌شوند».

«متاسفانه شرایط اقتصادی نامناسب در جامعه ما باعث شیوع گسترده ازدواج‌های اقتصادی یا همان (ازدواج بر مبنای دلار) شده است».

سعید 22 ساله که در یک آموزشگاه زبان مشغول به کار است در پاسخ به این سوال می‌گوید: «من هیچ وقت سراغ دختر پولدار نمی‌روم؛ چون اغلب دخترهای پولدار لوس هستند و خانواده‌های آن‌ها درست تربیتشان نکرده‌اند. جدا از این مسئله ملاک من برای ازدواج هیچگاه پول و مسائل اقتصادی نیست و نخواهد بود… ».

اشکان در پاسخ به این سوال که ازدواج با دختر پولدار درست است یا نه ؟ «می‌گوید: من خودم این کار را انجام داده‌ام و با دختری که پدرش وضعیت اقتصادی مناسبی داشت ازدواج کردم البته قبل از ازدواج عاشق همدیگر شده بودیم. همسرم بسیار همراه است، اما پدر و مادرش خیلی طی این مدت به من سخت گرفته‌اند. همان اوایل ازدواج پدر خانمم ماشین و خانه به ما داد، با اینکه من شغل دارم و از نظر مالی از آن‌ها مستقل هستم، اما دائما برای کوچکترین موضوع باید جوابگوی آن‌ها باشم».

اگر بشود یک پولدار با فقیر ازدواج کند خیلی خوب می‌شود؛ چون توازن در جامعه ایجاد می‌شود. البته در این ازدواج باید پسر شرایطی هم داشته باشد تا مورد توجه خانواده دختر پولدار قرار بگیرد مثلا خیلی خوشتیپ باشد یا از نظر علمی و تحصیلات در سطح بالایی باشد؛ چون این خانواده‌ها و دخترها عاشق یک آس‌وپاس نمی‌شوند

مشکلی به نام اختلاف طبقاتی در زندگی مشترک

پارسا که در یک باشگاه بدنسازی مشغول به کار است در پاسخ به این سوال که ازدواج با دختر پولدار درست است یا نه؟ می‌خندد و می‌گوید: «این داستان‌ها را بشنو، ولی باور نکن… الان نگاه می‌کنید طرف مقابل هیچی نداره و کلی ادعا داره وای به روزی که بخواد میلیاردر و پولدار هم باشه، اگر با این شرایط ازدواج کنی باید با غرورت خداحافظی کنی و بله قربانگو و مطیع پدر همسرت باشی. حتی برای کوچکترین مسائل هم حق تصمیم‌گیری نداشته باشی».

محمد رضا که اکنون 36 سال دارد و بازاریاب یک شرکت خدمات دارویی و  لیدر تورهای مسافرتی است با دلی پر درد می‌گوید: «در جامعه‌ای که ملاک اول و اصلی پول و زیبایی است تعهد، وفاداری و اخلاق‌مداری جایگاهی ندارد. بعضی دخترها بخاطر داشتن پدری ثروتمند و داشتن استقلال مالی و رفاهی اصلا تمایل زیادی به ازدواج ندارند؛ چون همه چیز دارند، نیاز ندارند شوهرشان امکانات را برای آن‌ها فراهم کند برای همین به ابراز عشق و علاقه آن‌ها نباید اطمینان کرد».

حامد قدسی، روانشناس و عضو سازمان نظام روانشناسی در خصوص این گونه ازدواج‌ها می‌گوید: «یک ضرب‌المثل چینی هست که می‌گوید «برای یافتن همسر خوب می‌ارزد که یک کفش بیشتر پاره کنی». این نشان می‌دهد یکی از ملاک‌های شادی و رضایت از زندگی و داشتن یک زندگی مشترک موفق، انتخاب درست است. برای داشتن ازدواج موفق پیش از هر چیز فرد باید به بلوغ و هویت یکپارچه دست پیدا کند و هدف و معیارهای صحیحی برای انتخاب همسر آینده خود در نظر بگیرد، تا بر مبنای آن معیارها انتخاب مناسبی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: ازدواج به خاطر پول و وجود اختلاف طبقاتی بین طرفین، آن‌ها را در آینده با مشکلات پیچیده‌ای روبرو می‌کند. در صورتی که با وجود مسائل مطرح شده، باز هم دو جوان که از نظر مالی هم سطح نیستند تصمیم به چنین ازدواجی گرفتند، حتما باید زمان 6 تا 9 ماهه را به آشنایی اختصاص دهند. سعی کنند در این مدت درباره نوع تربیت خانوادگی، دغدغه‌ها، توقعات، انتظارات طرف مقابلشان، سطح ارتباطات و برخوردهای اجتماعی‌شان و… اطلاعات بدست آورند و حتما قبل از انجام چنین ازدواجی (بر مبنای پولداری) به مشاور مراجعه کنند.

این روانشناس و مدرس دانشگاه  ادامه می‌دهد: وقتی خانواده‌ها از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هم کفو یا هم سطح باشند زوجین ناخودآگاه از ابعاد مختلف به یکدیگر نزدیک می‌شوند و ازدواج موفق‌تری خواهند داشت. البته پولدار و فقیر بودن دختر تعیین نمی‌کند که ازدواج موفق خواهد بود یا خیر. آنچه که تعیین‌کننده و تضمین‌کننده است شناخت عمیق از یکدیگر و میزان همخوانی شخصیت‌ها و انتظارات با هم است. در عین حال رضایت خانواده‌ها هم اهمیت زیادی دارد.

بی‌پولی قطعا بدبختی می‌آورد

زهرا کمالی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به اینکه زمانی که فقط مسئله مالی و پول تنها معیار برای ازدواج باشد مشکلات جدی در روابط زناشویی پیش خواهد آمد، توضیح می‌دهد: اصلا چشم‌انداز خوبی برای این گونه ازدواج‌ها وجود ندارد، اتفاقی که در این ازدواج‌ها می‌افتد این است که هر روز شاهد دخالت خانواده‌ها در کوچکترین امور زندگی زوجین و نظارت وسواس گونه آن‌ها خواهیم بود.

این عضو رسمی سازمان نظام روانشناسی با تاکید بر اینکه پول خوشبختی نمی‌آورد، اما قطعا بی‌پولی بدبختی برای زوجین به همراه خواهد داشت، ادامه می‌دهد: بیکاری، تورم و نوسانات اقتصادی که امروز در جامعه شاهد هستیم باعث شده که یکسری از جوانان تلاش زیادی بکنند، اما به نتیجه دلخواه خود نرسیده و ناخودآگاه به سمت ازدواج‌های مادی و پولی پیش بروند و اینجاست که معیارهای خانوادگی، فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی نادیده گرفته شده و مشکلات طی مدت زمان کوتاهی خود را نشان می‌دهد و باعث ایجاد سرخوردگی و دلسردی بین زوجین می‌شوند.