1

آغاز عملیات اجرایی قطار شهری از خواجه ربیع به شهرک شهیدرجائی

محمدعلی علی نژاد

عملیات حفاری تونل خط چهار قطار شهری مشهد از خواجه ربیع آغاز شد تا مناطق شهرک شهید رجائی و خواجه‌ربیع را به میدان شهدا متصل کند، این خط قطار شهری از خواجه ربیع به میدان شهدا خواهد آمد و پس از عبور از حرم مطهر رضوی به شهرک شهید رجائی خواهد رفت.

به گزارش صبح امروز رییس مجلس شورای اسلامی پنج شنبه این هفته در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط 4 قطار شهری و افتتاح چند طرح عمرانی در مشهد که با حضور استاندار خراسان رضوی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، فرمانده سپاه امام رضا، شهردار مشهد، جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری و استانی برگزار شد، گفت: در حوزه مسائل شهری به هیچ عنوان نباید رویکرد و نگاه سیاسی داشت، هر رفتار سیاسی در مجموعه مدیریت شهری، شهرداری و شورای شهر، ظلم  به مدیران و مردم است.

محمدباقر قالیباف افزود: با توجه به تجربه ۲ دهه گذشته از خدمت در نیروی انتظامی و شهرداری تهران عرض می کنم در حوزه خدمات، امنیت و وظایفی که انجام می دهیم باید حکم خورشید را برای مردم داشته باشیم یعنی باید ارائه خدمات به مردم فارغ از دیدگاهها وتفاوتهای مرسوم مذهبی و سیاسی باشد، مردم همه شهروند ما هستند و همه در زیر سایه نظام اسلامی زندگی می کنند.
وی ادامه داد: البته مکتب اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) به ما تکلیف کرده است که مظلومان و آسیب دیدگان را در اولویت اول خدمات قرار دهیم.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ما نیز آنقدر بزرگوار هستند که نسبت به این نوع ارایه خدمات اعتراض نمی کنند آنها زمانی به ما اعتراض می کنند که رفتار ما نسبت به مردم تبعیض آمیز باشد، توجه به بخش های آسیب پذیر رفتار تبعیض آمیز از سوی مردم تلقی نمی شود.

وی همچنین از اقدامات مدیریت شهری مشهد در امور عمرانی و خدماتی تشکر کرد و افزود: خدمتگزاران در مشهد برای زائران و مجاوران فعالیت می کنند که از این نظر خدمات آنها تفاوت ماهوی دارد.

کاهش شدید سرانه کلانشهرها 

قالیباف ادامه داد: ضرورت پیشرفت در شهرداری ها اجتناب ناپذیر است اما با مهاجرت مستقیم از شهرهای کوچک و حتی روستاها به شهرهای قطبی و کلانشهر مواجه هستیم که این مساله سرانه خدمات شهرهای بزرگ را به شدت کاهش داده است.

وی به نواقص برنامه ریزی و سیاستگذاری کلان برای کلانشهرها اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات نیز بواسطه برخی تصمیم ها و اجرا نشدن برنامه پنج ساله توسعه موجب مهاجرت به شهرهای بزرگ شده است.
رییس مجلس شورای اسلامی تامین زیرساختهای شهری مناسب برای زندگی شهری را وظیفه شهردای ها عنوان کرد و افزود: در قبال سیاستهای موجود، در قانونگذاری کم لطفی هایی شامل شهرداری ها شده که سنگین ترین فشار را برای تامین زیرساختها و زندگی مناسب برای شهروندان تحمل می‌کنند

وی ادامه داد: برای دستیابی به مدیریت شهری و زندگی خوب، مسائل فرهنگی باید بر مسائل کالبدی شهر بچربد.

قالیباف گفت: باید بپذیریم امروز در کلانشهر های ما حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد جمعیت حاشیه نشین هستند و این یعنی اینکه در ارایه خدمات شهری باید به این اقشار ضعیف و آسیب پذیر و صاحبان اصلی انقلاب توجه شود.

تمرکز تصمیم گیری در مرکز، عامل ناکارآمدی است

وی افزود: یکی از ناکارآمدی ها در کشور به دلیل متمرکز شدن تصمیم گیری ها در مرکز است، قانونگذاری باید به سوی تفکیک در حوزه های ملی و محلی و تفکیک امور تصدیگری و حاکمیتی سوق داده شود.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس تجربه جهانی باید به اقتصاد، رفاه، امنیت عمومی، حوزه آسیب های اجتماعی، طلاق و مواد مخدر، رسیدگی به معلولان و سایر موارد اینچنینی توجه شود و این امور را باید به مدیریت شهری سپرد.

وی گفت: شهرهای ما باید رویکرد محله محور داشته باشند، باید به محلات هویت بخشی کرد و اگر بخواهیم از مرکز کشور برای این شهرها و اینگونه موارد نسخه بپیچیم، مشکل ایجاد می شود.
قالیباف افزود: مدارس و مساجد باید به محلات ارتباط داشته باشند، البته مسجد در مرکز و در طرح محله محوری جایگاه محوری دارد و در انتها منزل نیز باید به این ارتباط ارگانیک ملحق شود.

وی با بیان اینکه نمی توان با ساختارهای کنونی این ارتباط را ایجاد کرد ادامه داد: باید این فرصتها و ایجاد ارتباط بین بخشهای مختلف محله محوری را در اختیار مردم و جوانان بگذاریم آنگاه خواهیم دید بسیاری از این نابسامانی ها که با هزینه های زیاد قابل رفع نیست در چارچوبهای ذکر شده قابل رفع و درمان است.

تونل خط چهار به طول 17.5 کیلومتر ظرف 3.5 سال اجرا خواهد شد

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: تونل خط چهار به طول 17.5 کیلومتر ظرف 3.5 سال اجرا خواهد شد.

خلیل الله کاظمی افزود: در مطالعات جامع حمل ونقل مشهد که در سال 73 توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام شد و همچنین در بازنگری این طرح در سال 93 چهار خط انبوه بر ریلی برای شهر مشهد درنظر گرفته شده و تصویب شد.

وی اضافه کرد: براساس مطالعات جامع حمل ونقل مشهد خط یک مترو این شهر حد فاصل انتهای بولوار وکیل آباد تا فرودگاه، خط دو حد فاصل انتهای طبرسی شمالی به میدان شهید کاوه و ایستگاه سلامت اجرا و خط سه نیز از انتهای امیریه تا شهرک ابوذر و خط چهار نیز از انتهای خواجه ربیع تا شهرک باهنر درحال اجرا است.

معاون عمران، حمل ونقل وترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه اگر اغراق نباشد باید بگوییم امروز مشهد پیشروترین شهر در اجرای خطوط ریلی است و در بهترین وضعیت در این حوزه قراردارد، اظهارکرد: خط یک اکنون در حال بهره برداری است و اکنون به 60 واگن جدید نیاز دارد که برای تامین این تعداد واگن با شرکت مپنا در حال انعقاد قرارداد هستیم تا بتوانیم این 60 واگن را به خط یک اضافه کنیم.

کاظمی تصریح کرد: همچنین درحال حاضر 90 درصد فعالیت های مربوط به خط دو نیز به اتمام رسیده و درحال بهره برداری است و تنها دسترسی دوم ایستگاه های میدان شهدا و الندشت و تکمیل ایستگاه سلامت باقی مانده است که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: اکنون عملیات حفاری خط سه در مسیر شهرک ابوذر در حال انجام است و ادامه عملیات حفاری تونل خط سه هم از انتهای امیریه امروز آغاز خواهد شد.

معاون عمران، حمل ونقل وترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه امروز نیز عملیات حفاری خط چهار به طول 17.5 کیلومتر با 15 ایستگاه از دو جبهه انتهای مهرمادر و حر آغاز خواهد شد، اظهارکرد: خط چهار در مسیرمهرمادر، میدان امام حسین(ع)،میدان شهدا،حرم مطهر، بولوار مصلی تا انتهای شهرک شهید رجایی امتداد خواهد داشت که برای اجرای تونل این خط حدود 3.5 سال زمان پیش بینی شده است.

کاظمی گفت: درمجموع براساس مطالعات انجام شده در چهارچوب تبصره 777 در آینده خط چهار باید تا شهرک شهید باهنر امتداد یافته، خط دو نیز با اجرای یک روپل از انتهای شهید کاوه تا انتهای وکیل آباد به خط یک متصل شده و همچنین ادامه خط چهار از خواجه ربیع به طرف بولوار توس اجرا شود.

وی در ادامه به وضعیت کمک‌های دولتی به احداث خطوط قطار شهری اشاره کرد و افزود: در سال 92 کلیه اعتبارات قطار شهری توسط دولت تامین می‌شد اما بعد از سال 92 عملا کمک‌های دولت در قالب انتشار اوراق مشارکت بوده است، که متاسفانه سهم شهر مشهد از سال 92 تا 99 سالانه حدود 500 تا 700 میلیارد تومان بوده که امیدواریم با کمک رییس مجلس شورای اسلامی دکتر قالیباف سهم شهر مشهد را بیشتر کنیم.

قالیباف در سفر یک روزه به مشهد علاوه بر زیارت بارگاه منور رضوی در مراسم آغاز عملیات حفاری خط چهارم قطارشهری مشهد و حفاری خط سوم آن از مسیر غرب این شهر، رونمایی از طرح های نوآورانه و “سامانه جامع شهروندسپاریو آغاز عملیات بهسازی امتداد خیابان ۷۵ متری رضویه مشهد شرکت کرد.