1

رونق ساخت و ساز به معنای شهرفروشی نیست

شهردار مشهد گفت: میزان دریافت پروانه ساختمانی 48 درصد افزایش یافته است که بنده این کار را تراکم فروشی و شهر فروشی نمی دانم زیرا طرح تفصیلی دارای مبانی است و رونق ساخت و ساز امری مشکل دار نیست

به گزارش صبح امروز، محمدرضا کلائی در گفت و گوی زنده اینستاگرامی که از صفحه شخصی‌اش منتشرشد، ‌در خصوص پروژه کمربند جنوبی مشهد افزود: از چند منظر باید به موضوع نگاه کرد؛ اولا ضرورت های شهر دارای ابعاد مختلفی است و ضرورت های ترافیکی و زیست محیطی جدی است و عملا تصمیم ما باید ما بین این دو موضوع قرار بگیرد. در روزهای ابتدایی کار نیز این مساله مطرح شد که چگونه می توان این دو موضوع را به یکدیگر ارتباط داد.

شهردار مشهد بیان کرد: از شورای دوم مطالعاتی بر روی ارتفاعات جنوبی آغاز شده بود و قراردادی با بنیاد مسکن بسته شده بود و مقرر شد کمربند جنوبی احداث شود سپس در سال 96 اعتراضات نسبت به این موضوع افزایش پیدا کرد و دادگستری و دادستانی به موضوع ورود پیدا کردند تا به اعتراضات سمن ها رسیدگی کنند که این مجموعه عوامل سبب توقف پروژه شد.

کلائی خاطرنشان کرد: بنده با پروژه ای نیمه کاره مواجه شدم که از یک طرف دغدغه های زیست محیطی اجازه ادامه کار نمی داد و از طرف دیگر هزینه های زیادی برای پروژه شده بود موضوع دیگر اینکه مردم از کنار پروژه عبور می کردند و به طور کلی مردم مجموعه شهرداری، دادستانی و… را حاکمیت تلقی می کنند و معتقدند برای پروژه ای که صدها میلیارد تومان هزینه شده است باید فکری شود.

وی اضافه کرد: دغدغه های محیط زیستی ها درست است زیرا کوه ها تخریب شده بود و می توانست محرک توسعه باشد. از طرفی این موضوع مشابه اتفاقی در نیاوران و منطقه یک و سه تهران است که به جای تبدیل به تنفس گاه شهر به ساختمان های بلند مرتبه مبدل شده است.

شهردار مشهد تصریح کرد: راه حل میانه برای این مساله، مطالعات زیست محیطی است و مطالبق با نظر سمن ها مشاور طرح را انتخاب کردیم و قرار شد تا پایان مطالعات، هیچگونه اقدامی در این زمینه انجام نشود. یک پروژه نیمه کاره وجود داشت که باید در اختیار مردم قرار می گرفت بنابراین بخش های ساخته شده یعنی کوه پارک از انتهای دلاوران تا لادن را که با موضوع اصلی منافات کامل ندارد را در اختیار مردم قرار دادیم که حقوق آنان ضایع نشود در واقع اگر مطالعات زیست محیطی به این نتیجه برسد که کمربند جنوبی باید ساخته شود، ما چیزی را از دست نداده ایم.

وی ادامه داد: روز دوشنبه در کمیسیون ماده پنج با موضوع جنوب شرق که با حضور نمایندگان و سمن ها برگزار شد ایده های خود را مطرح کردیم که باید جاده نیشابور به کوشش خلج وصل شود که خوشبختانه با نظر مثبت کمیسیون ماده پنج مواجه شد و قرار است در همتا تصمیم گیری شود. در مجموع نمی توان با قاطعیت نسبت به اجرای کمربند جنوبی اظهار نظر کرد زیرا مسائل زیست محیطی اولویت اول ما است.

شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که آیا کمربند جنوبی ساخته می شود یا خیر مطرح کرد: به عقیده بنده یک گزینه تعدیل شده در ضلع شرق رخ می دهد اما در ضلع غرب با توجه به طرح های بالا دست تصور نمی کنم کوه پارک دستخوش تغییرات شود.

به آینده کوه پارک هزار درصد خوشبین هستم

کلائی با بیان اینکه هزار درصد خوشبین هستم که کوه پارک در آینده باقی خواهد ماند، اظهار کرد: بنده فضای کمسیون ماده پنج، شورای عالی شهرسازی و مطالعات را می بینیم و حدس می زنم راهکارها در ضلع شرق امتداد بزرگراه و در ضلع غرب تونلی باشد که نماز را به برونسی متصل می کند این مسائل حدس های بنده است و تا پایان مطالعات زیست محیطی نمی توانم نظر قطعی در این زمینه ارائه دهم.

وی در خصوص 27 هزار میلیارد تومان پروژه در شهر مشهد افزود: در حالی که پروژه های عمرانی سنگینی در شهر تهران وجود ندارد در شهر مشهد پروژه های عمرانی بزرگی همچون مترو وجود دارد که به چشم نمی آید؛ به عنوان مثال روز پنجشنبه قرار است عملیات اجرایی چند بخش مترو آغاز شود که خط چهار یک نمونه آن ها است که از انتهای خواجه ربیع (مهر مادر) TBMآغاز به کار خواهد کرد و از سمت شهرک شهید رجایی و ضلع شرقی نیز این اتفاق رخ خواهد داد که اهمیت زیادی دارد زیرا ماحصل آن اتصال دو نقطه کم برخوردار به یکدیگر و عبور از حرم مطهر است.

از پروژه بزرگ نمی ترسیم

شهردار مشهد بیان کرد: در حال حاضر اتصال شهرک شهید رجایی به رضویه در دست مطالعه است. این پروژه بسیار بزرگ است و هزینه میلیاردی خواهد داشت. همچنین روز پنجشنبه خط سه از انتهای الهیه آغاز خواهد شد. همکاران بنده واقعا دل بزرگی دارند و زمانی که صحبت از احداث یک پارک 70 هکتاری می شود بدون اعتراض موافقت می کنند و این درحالی است که احداث پارک 80 هکتاری بهار از شورای اول آغاز شده و اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما پارک 78 هکتاری جنگلی حدود یک سال آغاز و تا یک الی دو ماه آینده به اتمام می رسد. ما از پروژه بزرگ نمی ترسیم.

کلائی در واکنش به ادعای برخی مبنی بر تراکم فروشی در شهر مشهد به جهت اجرای پروژه ها خاطرنشان کرد: اگر کسی کار نکند دو چیز در دستور کار قرار داده است اول اینکه کار نکردن را افتخار بداند در پخش زنده افتتاح پارکینگ آزادی به کاهش 78 درصدی میزان ساخت و ساز افتخار می شد و پروژه های بزرگ آنان فارغ از چند ایستگاه مترو شامل تعمیرات ماشین آلات خدمات شهری می شد که واقعا ناراحت کننده است و فکر می کنم گزارش آقای شیرازی در شورای شهر مایه افتخار بود و دوستان در شهرسازی کارهای خوبی انجام می دهند و الکترونیک کردن شهروند سپاری جزو آرزوهای ما برای مقابله با فساد بود که محقق شد و مردم از آن اطلاع ندارند.

رونق ساخت و ساز به معنای شهرفروشی نیست

وی اضافه کرد: یکی از اقدامت مهم دیگر آنان اجرای ظرفیت های معطل مانده طرح های بالادست است که میزان دریافت پروانه 48 درصد افزایش یافته است بنده این کار را تراکم فروشی و شهر فروشی نمی دانم زیرا طرح تفصیلی دارای مبانی است و رونق ساخت و ساز امری مشکل دار نیست ضمن اینکه بخشی زیادی از منابع ما ناشی از پیگیری‌های تکنیکی است. ما بالغ بر 6 تا هفت هزار میلیارد تومان از دولت پول گرفته ایم در حالی که در گذشته به 500 میلیارد تومان نمی رسید. اگر در سال اول بدهی ها را تصفیه نمی کردیم، نمی توانستیم پروژه های عمرانی را به سرانجام برسانیم.

شهردار مشهد تصریح کرد: این موضوع چند ضلع دارد؛ در پروژه های سرمایه گذاری و مشارکتی حل مساله کردند و سهم زیادی از سهم الشرکه ها که بالغ بر 30 پروژه بود قفل های آن باز شد و صرف آبادانی شهر شده است در همین راستا از زحمات آقای خواجه نائینی و حاتمی تشکر می کنم موضوع دوم این است که حق شهر مشهد از دولت گرفته شده است به عنوان مثال 50 سال قبل یک کلانتری ساخته شده بود که پول شهرداری را پرداخت نکرده بودند که پیگیری شد و نکته سوم اینکه ساخت و ساز در مشهد رونق پیدا کرده است که اگر رخ نمی داد نمی دانم از نظر اجتماعی در چه وضعیتی قرار می گرفتیم.

کاهش معتادان در شهر سبب افزایش درآمد می شود

کلائی در خصوص سامانه فاش و حواشی های مربوط به فرهنگسرای قرآن و عترت عنوان کرد: دو نگاه نسبت به مدیریت شهری وجود دارد؛ اول اینکه ما مسئول انجام خدمات شهری هستیم نگاه دوم که در کلان شهر ها مطرح می شود این است که مدیریت شهری متولی همه چیزهای موجود در شهر است و شورای باید شورای شهر باشد نه شورای شهرداری. برند شهر مهم است اینکه مشهد تمیز و فاقد معتادان متجاهر و کودک کار باشد در روحیه مردم، سرمایه گذاران و زائرین تاثیر گذار است به نظر من کاهش معتادان در شهر سبب افزایش درآمد می شود.

وی ادامه داد: در این زمینه مجتمع شوق زندگی که در گذشته فرهنگسرای قرآن و عترت بوده را برنامه ریزی کرده ایم. سازمان اجتماعی و فرهنگی در ساختمانی در پارک بهار که منطقه سه و فرهنگ سرای قرآن و عترت نیز در آن مستقر بودند، قرار داشت. ما در نظر داریم بخش های خالی از سکنه چهار راه دکتری، تقی آباد و خیابان دانشگاه را توسعه فرهنگی دهیم به همین دلیل معاونت اجتماعی فرهنگی را به ساختمان قدیم اتوبوسرانی در این محدوده منتقل کردیم. یکی از ضرورت ها ایجاد قرارگاه فرماندهی مقابله با آسیب های اجتماعی است به همین با دستگاه های متولی صحبت کردیم و خانم عابدین زاده برای این کار انتخاب شدند که دغدغه اجتماعی دارند و کف خیابان کار کرده اند. ما الگو جدیدی برای دستگاه قضا در مجتمع شوق زندگی ارائه کردیم که روز 14 رمضان افتتاح می شود.

شهردار مشهد گفت: در دوره آقای منتظری توافق شده بود مکانی به دادسرای ناحیه هفت اختصاص پیدا کند و ما نیز ساختمانی را به دادگستری اجاره دادیم همچنین مجتمع شوق زندگی را نیز اجاره داده ایم.

کلائی در خصوص شعار یک حاشیه کمتر و صدها فرصت بیشتر اظهار کرد: انتقاد های زیادی به ما می شود که چرا تقاطع آزادگان را ساختید و ما در پاسخ گفتیم که تقاطع مصلی نیز در حال ساخت است متاسفانه ما در شهرداری لال هستیم و نمی توانیم نکات خود را به خوبی اعلام کنیم. به عنوان مثال صدمتری سبب جدایی متن و حاشیه شده است و کار ما اتصال این دو به یکدیگر است و پروژه های مصلی، شهیدی حریری و ابوطالب در این راستا است.

شهرک شهید رجایی و باهنر چشم حاشیه شهر است

وی افزود: تمرکز ویژه ما شهرک شهید رجایی و باهنر است زیرا این منطقه چشم حاشیه شهر مشهد است و علت نرسیدن به نتیجه جدی در این محدوده وجود ذی نفعان جدی است. در اصل پس از خشکسالی دهه 60 در جنوب شرق کشور افراد اراضی آستان قدس را تصرف و بدون هیچگونه شکل جدی شهر، اقدام به ساخت خانه در این مکان می کنند و آستان قدس نیز برای حفاظت از اراضی دیگر خود دیواری ایجاد می کند. خوشبختانه با توافق استانداری و آستان قدس این دیوار که محل تجمع معتادان و زباله ها بود، برداشته و 286 هکتار تعیین تکلیف شد. احداث پارک با رویکرد کسب و کار و توافق با آستان قدس و بزرگ مالکان و انحراف ریل راه آهن برای ایجاد ارتباط از جمله اقدامات ما در این محدوده است. در این فضای ناامید کشوراین اقدام بسیار اهمیت دارد و زمانی که همه پای کار هستند باید کار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به شهردار بعدی مشهد چیست، گفت: مشهد را دوست داشته باشید.