1

دومرحله‌ای شدن انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم دور از ذهن نیست

یک فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از همه طیف‌ها نماینده‌ای برای شرکت در انتخابات حضور دارد، گفت: اگر رقابت بین آقایان رئیسی و لاریجانی و یکی از گزینه‌های اصلاحات جدی شود، بعید نیست امسال شاهد انتخابات دومرحله‌ای باشیم.

ایسنا نوشت: جواد آرین‌منش در خصوص ارزیابی خود از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و نامزدهای حاضر در این دوره اظهار کرد: در این دوره ثبت‌نام‌ها نشان داد که از همه سلایق سیاسی و جناح‌ها در عرصه انتخابات حاضر شده‌اند. با این حال حفظ این تنوع در انتخابات بستگی به آن دارد که آیا این نامزدها از خروجی شورای نگهبان نیز با همین تنوع و فراگیری عبور می‌کنند یا خیر.

وی ادامه داد: در واقع اگر با همین فراگیری، این افراد مورد تایید شورا قرار گیرند و از همه سلایق در این دوره از انتخابات نماینده‌ای حاضر باشد، این موضوع در مشارکت حداکثری نیز به عنوان یک عامل موثر می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه هر سلیقه‌ای در این دوره یک نماینده برای شرکت در انتخابات در اختیار دارد، گفت: البته ممکن است فردی از جریان اصلاح‌طلب مانند آقای عارف در این دوره ثبت نام نکرده باشد ولی افراد دیگری از این طیف در انتخابات حاضر هستند که خلا حضور وی را پر می‌کنند. تنها چهره‌ای که اگر می‌بود، شاید می‌توانست در اردوگاه اصلاح‌طلبی جاذبه بیشتری ایجاد کند، آقای ظریف، وزیر خارجه بود که از ثبت نام انصراف داد.

آرین‌منش در خصوص وضعیت صف‌بندی‌های این دوره از رقابت‌های انتخاباتی خاطرنشان کرد: تا زمانی که خروجی ارزیابی‌های شورای نگهبان مشخص نگردد، نمی‌توان در خصوص قطب‌بندی‌های این دوره اظهار نظری داشت. به نظر من تعداد افراد شاخص ثبت نام کننده نسبت به دوره‌های قبل نسبتا بیشتر است و بعید می‌دانم شورای نگهبان کمتر از 10 نفر از این تعداد را تایید صلاحیت کند چون اینان افرادی هستند که شرایط لازم را به عنوان رجل سیاسی و مذهبی در اختیار دارند و سوابق خوبی در مدیریت‌ها داشته‌اند. برای همین برای شورا دشوار است که کمتر از 10 نفر را رد صلاحیت کند.

وی عنوان کرد: به هر حال با همان معیارهای همیشگی شورای نگهبان در دوره‌های پیشین، اگر صلاحیت این افراد بررسی شود، تصور می‌کنم تعداد افرادی که از صافی شورای نگهبان عبور می‌کنند، نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر خواهد بود.

نماینده مردم مشهد در مجالس هفتم و هشتم شورای اسلامی عنوان کرد: تصور من این است که یکی از قطب‌های این دوره از انتخابات با توجه به تبلیغات گسترده و اجماع در اردوگاه اصول‌گرایی، آقای رئیسی است. در میان چهره‌های اعتدالی اصول‌گرا نیز آقای لاریجانی به عنوان نفر دوم قرار خواهد داشت که می‌تواند در کورس رقابت‌ها ورود پیدا کند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا اضافه کرد: تصور می‌کنم در میان اصلاح‌طلبان نیز آقای پزشکیان به دلیل اینکه ترک‌زبان است و مورد اقبال جمعی از اصلاح‌طلبان یا آقای جهانگیری قطب سوم انتخابات را تشکیل دهند.

وی بیان کرد: اگر آقای سعید جلیلی نیز به نفع آقای رئیسی کنار نرود که این احتمال کم است، این موضوع می‌تواند مورد اقبال جریان پایداری قرار گیرد. از آنجایی که اکثر پایداری‌ها پای کار آقای رئیسی قرار گرفته‌اند، پیش‌بینی می‌کنم در صورت پیروزی آقای رئیسی، آقای جلیلی به عنوان یک همکار یا وزیر در کنار ایشان قرار بگیرد و به این ترتیب ممکن است به نفع آقای رئیسی از صحنه رقابت‌ها کنار رود.

نماینده مردم مشهد در مجالس هفتم و هشتم شورای اسلامی گفت: در صورت دومرحله‌ای شدن انتخابات، ائتلاف بین جریان‌های اصلاحات و اعتدالیون دور از ذهن نیست. در واقع اگر انتخابات به مرحله دوم برسد، ممکن است ظرفیت‌های جریان اصلاحات پای کار آقای لاریجانی بیاید.

وی یادآور شد: تنها گزینه‌ای که در اردوگاه اصول‌گرایی در بین توده‌های مردم پایگاه خوبی دارد، آقای احمدی‌نژاد است که اگر تایید صلاحیت شود، ممکن است معادلات شکل دیگری پیدا کند که البته احتمال تایید صلاحیت وی خیلی ضعیف به نظر می‌رسد.