1

تعریف ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حاشیه شهر مشهد

محمد علی علی نژاد

مدیر عامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری مشهد گفت: ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیا و بازآفرینی محلات حاشیه شهر مشهد تعریف شده است.

مصطفی نعمتی، امروز ۶ اردیبهشت ماه در صد و بیست و هشتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با ارائه گزارشی از اقدامات سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری مشهد، اظهار کرد: مشهد با داشتن ۵۰۰۰ هکتار بافت فرسوده از نظر میزان بافت فرسوده دارای رتبه سوم و از نظر سکونت‌های غیررسمی رتبه دوم را در کشور دارد.

وی افزود: به منظور بازسازی این مناطق در ۶ فراخوان، ۱۲۰ شرکت برای ایجاد دفاتر تسهیل‌گری متقاضی بودند که ۳۲ شرکت انتخاب و دفتر تسهیل‌گری را در ۳۲ محله هدف در کنار چهار دفتر تسهیل‌گری مرتبط با استانداری راه‌اندازی کردند. این دفاتر ۵۴ درصد محلات هدف و ۶۶ درصد از جمعیت یک میلیونی ساکن در محلات هدف بازآفرینی شهری مشهد را تحت پوشش دارند. همچنین فراخوان ایجاد ۱۳ دفتر تسهیل‌گری جدید جهت تحت پوشش قراردادن محلات هدف باقی مانده منتشر شده و این دفاتر امسال ایجاد خواهند شد.

نعمتی تصریح کرد: در کنار ۳۶ دفتر تسهیل‌گری پروژه‌های بافت‌های میدان شهدا، آبکوه، عامل، بزرگراه آزادی، شهرک شهید بهشتی، رسالت و وکیل‌آباد نیز تحت نظرسازمان بازآفرینی فضاهای شهری مشهد فعالیت می‎‌کنند.

وی با بیان این‌که «از سوی شورا و شهرداری بسته‌های مشوق برای نوسازی و احیاء بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است»، خاطرنشان کرد: این مشوق‌ها ۱۹۴ پروانه با تخفیف ۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان صادر شده است. همچنین سال ۹۹، بیش از ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد پروژه‌های بازآفرینی محلات هدف هزینه شده است. ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی و احیاء بافت‌های فرسوده واقع در حاشیه شهر پیش‌بینی می‌شود.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری مشهد بیان کرد: اواخر سال گذشته با پیگیری‌های شهردار مشهد، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مدیران استانی از محلات هدف بازآفرینی از جمله شهرک‌های شهید رجایی، شهید باهنر و همچنین کال اسماعیل‌آباد بازدید کردند و پس از آن در جلسه‌ای ۱۳۸ پروژه با پیش‌بینی ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیا و بازآفرینی این محلات تعریف شد.

وی با اشاره به این‌که «این پروژه‌ها در ستاد بازآفرینی استان و همچنین ستاد بازآفرینی کشور تصویب و در هشت پهنه از بافت‌های فرسوده مشهد در حاشیه شهر اجرایی خواهد شد»، عنوان کرد: از ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه‌ها، ۱۷۰۰ میلیارد تومان را شهرداری مشهد و ۲۳۰۰ میلیارد تومان دیگر توسط سازمان بازآفرینی فضاهای شهری کشور و سایر بخش‌ها تامین خواهد شد.

نعمتی اضافه کرد: با دستور شهردار مشهد از پایان سال گذشته در ۱۴ محله پروژه‌های زودبازده شامل لکه‌گیری آسفالت، پاتوق محله، تامین نور و… با اعتباری بیش از ۵۵ میلیارد تومان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

رگ‌های مشهد با بیش از ۷۵۰ هزار خودرو مسدود شده است

هم چنین رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در نطق پیش از دستور صد و بیست و هشتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به افزایش ۴.۵ برابری خودروها در شهر مشهد در طی ۱۵ سال گذشته، گفت: رگ‌های شهر ما با بیش از ۷۵۰ هزار خودرو مسدود شده است.

مسعود ریاضی  با اشاره به روز ملی ایمنی حمل‌ونقل، اظهار کرد: ۲۰۰ هزار خودرو در سال ۱۳۸۴ در مشهد فعال بوده‌اند که در سال ۱۳۹۸ این رقم به ۹۰۰ هزار دستگاه رسیده است. در واقع آمار خودروهای داخل شهر ۴.۵ برابر شده است. رگ‌های شهر ما با بیش از ۷۵۰ هزار خودرو مسدود شده است و سمن‌های محیط زیست به این مقوله باید تمرکز ویژه داشته باشند.

کاهش  ۵ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات در مشهد

وی بیان کرد: با وجود این افزایش خودرو، اقداماتی شایسته‌ای انجام شد و تعداد فوتی‌های ناشی از تصادف در سال ۱۳۸۴، ۴۸۴ نفر بودند که در سال ۱۳۹۸، به ۲۳۲ نفر رسید و این کاهش ۵ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در سال گذشته ۴۹ درصد تلفات مربوط به عابر پیاده و ۳۱ درصد تلفات مربوط به موتور سیکلت بوده و در واقع ۸۰ درصد تلفات تصادفات در شهر مشهد مربوط به عابر پیاده و موتور سیکلت بوده است، البته ۲۰ درصد سایر آمار نیز شامل تلفات ناشی از تصادفات دوچرخه نیز می‌شود.

سرعت غیرمجاز عامل ۲۳ درصد تصادفات

وی ادامه داد: ۲۳ درصد تصادفات بر اثر سرعت غیر مجاز رقم می‌خورد. بر اساس بررسی‌ها تصادف با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت شانس زنده ماندن عابر پیاده را به ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. حال اگر سرعت متوسط داخل شهر تنها ۵ درصد کاهش یابد تصادفات منجر به فوت ۳۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. بر این اساس باید سرعت تردد در شهر را کم کنیم.

ریاضی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه شهرداری و پلیس منجر به کاهش سه درصدی مرگ شده و در حوزه عابر پیاده به کاهش ۵ درصدی تلفات رسیده‌ایم. با توجه به این مقوله‌ها می‌توان استنباط کرد که پرداختن به برخی از پروژه‌ها باید در اولویت قرار بگیرد. پروژه حق تقدم عابر پیاده پروژه‌ای بسیار ارزنده بود که قرار بود در قالب آن ۲۴۰ تقاطع شهر شهر مشهد اصلاح شود. بر این اساس تا انتهای سال ۱۳۹۹، ۱۰۰ تقاطع اجرایی شد و برای سال جاری ۴۰ تقاطع در نظر گرفته شده که این آمار نسبت به سال‌های گذشته افت کرده و مدیریت شهری در این خصوص گامی به عقب برداشته است.

وی به موضوع پیاده‌روسازی در این دوره اشاره کرد و افزود: در حوزه پیاده‌روسازی شاهد جدی شدن نهضت پیاده‌روسازی در دوره شورای پنجم بودیم. احترام به پیاده‌رو مداری، احترام به انسان و انسان‌محوری اهمیت دارد که در این دوره به خوبی به آن پرداخته شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این‌که «در چهار سال گذشته به اندازه ۱۰ سال پیش از آن پیاده‌رو ساختیم»، تاکید کرد: مشهد به ۶ میلیون و ۵۰۰ متر هزار مربع به‌سازی پیاده رو احتیاج داشت. تا سال ۱۳۹۷ یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از این میزان اجرایی شده بود و تا انتهای سال ۱۴۰۰ این رقم به دو میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع خواهد رسید. در واقع هر سال سه میلیارد تومان برای به‌سازی پیاده‌روهای اجرا شده در سال‌های قبل هزینه کردیم.

هم چنین حیدری رئیس شورا اسلامی شهر مشهد با اشاره به در پیش رو بودن روز شوراها ادامه داد: شوراها یکی از مهم‌ترین جلوه‌های مردم سالاری دینی است. ۲۲ سال پیش دولت اصلاحات، بخشی از قدرت اجرایی اداره شهر را به شوراها واگذار کرد. در این مدت نظام شورایی باید قدرتمندتر می‌شد، اما نه تنها اختیارات شوراها در این مدت افزایش نیافت بلکه این اختیارات کاهش نیز یافت.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در این دوره شورای شهر مشهد علاوه بر انجام اقدامات بسیار خوب در حوزه پروژه‌های عمرانی، در حوزه‌های حقوق شهروندی، حاشیه شهر و حوزه محیط زیست نیز اقدامات مهمی را اجرایی کرد که بخش زیادی از پروژه‌ها بر اساس مطالبات مردم بود.

مهم‌ترین مصوبات این جلسه شورا

هم چنین اصلاح ضوابط اعتبار پروانه‌های ساختمانی از دیگر مصوبات شورا بود. براساس اصلاحیه بند یک، اعتبار پروانه‌های ساختمانی صادره بعد از یک فروردین ۹۸ دائمی بوده و متقاضی می‌بایست پس از صدور پروانه یا مجوز شروع عملیات ساختمانی، در مهلت مندرج در پروانه یا مجوز صادره، نسبت به اتمام عملیات و اخذ گواهی پایان ساختمان اقدام نماید.  همچنین در ‌صورت عدم اتمام عملیات ساختمانی در مهلت مقرر، شهرداری مشهد مکلف است از کل زیربناهای مشمول عوارض نوسازی مندرج در پروانه ساختمانی، مطابق با قانون نوسازی و عمران شهری، عوارض نوسازی سالانه را بر اساس مفاد پروانه صادر، اخذ و مجوز شروع عملیات ساختمانی را برای یک دوره ساخت دیگر تمدید و صادر نماید.

در ادامه این جلسه لایحه صلح و تهاتر جرایم تاخیر مجمع خیرین مسکن‌ساز در پروژه های پایداری، سبحان و ابرار تصویب شد.

لایحه تهاتر سهم الشرکه شرکت توسعه عمران بیمه با پروژه موسوم بهK۲ واقع در خیابان کوهسنگی از دیگر مصوبات امروز شورای شهر مشهد بود.

همچنین در این جلسه لایحه اصلاحیه قرارداد مرمت احیا و نگهداری و بهره برداری از خانه تاریخی پیشه‌وران تصویب شد.