1

تامین هزینه‌های برق از جیب مردم

ریحانه موسوی

رشد روز افزون جمعیت کشور و صحیح نبودن نظام قیمت‌گذاری برق، یکی از دلایل رشد بی‌رویه مصرف آن در بخش خانگی می‌باشد و به تبع آن افزایش تقاضا برای انرژی برق در بخش اصناف با شرایط فعلی، سهم عمده‌ای از پیک بار شبکه را به خود اختصاص می‌دهد.

بنابراین با تعیین الگوی مصرف برق و ارائه راهکار‌های مصرف بهینه و اعمال روش‌های منطقی می‌توان در جهت رفع مشکلات و تصمیم‌گیری در جهت اهداف مورد نظر گام برداشت.

دوره‌ای سخت در تامین برق

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: امسال دوره بسیار سختی برای تامین برق در تابستان خواهد بود زیرا طی دو هفته آینده وارد شرایط اوج گرمای تابستان خواهیم شد و مصرف برق در استان‌های خراسان افزایش قابل ملاحظه خواهد داشت.

به گزارش «صبح امروز» رضا ریاحی روز گذشته در نشست خبری که با موضوع «گذر موفق از پیک برق» برگزار شد افزود: سال گذشته به دلیل کمبود گاز مشکلاتی در تامین سوخت نیروگاه‌ها بوجود آمد و برای مدت طولانی گاز نیروگاه‌ها قطع شد که با تلاش شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به جای گاز از سوخت گازوئیل یا به صورت خیلی محدود از مازوت برای تامین سوخت نیروگاه ها و تولید برق استفاده شد.

استفاده از آب‌های ذخیره شده

وی ادامه داد: با وجود همه تلاشه‌ایی که در شرکت‌های گاز، پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی انجام شد، ناگزیر به استفاده از بخشی از منابع آب ذخیره شده در پشت سدها برای تولید برق شدیم.

 

براساس برآوردهای انجام شده با رشد مصرف برق هر ۱۰ سال یکبار کل تاسیسات شبکه برق اعم از تولید، انتقال و توزیع باید دو برابر شود که هزینه آن از جیب ملت پرداخت می‌شود، لذا صرفه‌جویی در مصرف برق کمک به کاهش هزینه‌های مردم و چرخیدن چرخ صنعت و کشاورزی است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: روال هرساله این است که در فصل زمستان حدود یک ششم مصرف برق کشور از طریق نیروگاه‌های آبی تامین شود اما به دلایل شرایطی که در زمستان پارسال برای تامین سوخت نیروگاه‌ها به‌وجود آمد مجبور شدیم بخشی از برق را از طریق نیروگاه‌های آبی تولید کنیم تا از خاموشی ها جلوگیری شود.

رشد ۲۳ درصدی مصرف برق

وی افزود: رشد مصرف برق در خراسان رضوی طی فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال گذشته ۲۳ درصد بود در حالی که افزایش تولید در این بخش طی سال‌های گذشته حدود هفت تا هشت درصد بوده است.

دلایل افزایش مصرف برق

ریاحی ادامه داد: افزایش دمای هوا، کاهش میزان بارندگی در بهار امسال، کاهش ۳۴ درصدی ذخایر آبی سدها و تاثیر آن بر تولید نیروگاه های برق آبی، گرایش صاحبان صنایع به استفاده از حداکثر توان تولید برای جبران کاهش تولید در نتیجه شیوع کرونا، افزایش چاه‌های بخش کشاورزی به انضمام رشد معمولی سالانه ۶ تا هفت درصدی مصرف برق به دلیل افزایش تعداد مشترکان باعث سه برابر شدن مصرف برق شده است.

وی گفت: این عوامل تامین برق در تابستان امسال را نسبت به سال‌های قبل بسیار دشوارتر کرده که لازم است برای جلوگیری از خاموشی برق مشترکان انسجام بیشتری بین صنعت برق و آب با رسانه‌ها و مردم در مصرف بهینه ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه با اندکی همکاری از سوی مردم، مدیریت مصرف برق امکان پذیر است افزود: در غیر این صورت به دلیل اینکه افزایش مصرف در برخی ساعات ممکن است پایداری کل شبکه را به خطر بیاندازد، برای حفظ پایداری شبکه ناچار به قطع اضطراری برق در برخی موارد خواهیم شد.

اهمیت مدیریت و برنامه‌ریزی در شبکه برق

وی ادامه داد: در صورت مدیریت مطلوب برای ایجاد کمترین تبعات در شبکه برق و با انجام برنامه‌ریزی از قبل و همکاری لازم بین متولیان و مشترکان به‌وجود آید، از قطع ناخواسته برق جلوگیری خواهد شد.

ریاحی گفت: براساس برآوردهای انجام شده با رشد مصرف برق هر ۱۰ سال یکبار کل تاسیسات شبکه برق اعم از تولید، انتقال و توزیع باید دو برابر شود که هزینه آن از جیب ملت پرداخت می‌شود، لذا صرفه‌جویی در مصرف برق کمک به کاهش هزینه‌های مردم و چرخیدن چرخ صنعت و کشاورزی است.

خرید‌های تضمینی از سرمایه‌گذاران

وی به خریدهای تضمینی برق از سرمایه‌گذاران اشاره و بیان کرد: براساس قراردادهای منعقد شده با سرمایه گذاران بخش انرژی های تجدیدپذیر، برق تولیدی آنها به صورت تضمینی به قیمت بیشتر از نرخ واقعی خریداری می‌شود تا جذابیت آن برای سرمایه‌گذاری حفظ گردد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان افزود: از سال گذشته که نرخ دلار افزایش یافت و هزینه واردات تجهیزات پنل‌های خورشیدی رشد صعودی پیدا کرد، رغبت برای سرمایه‌گذاری به منظور تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش یافت که در این حوزه نیازمند کمک دولت و مجلس شورای اسلامی برای ایجاد جذابیت بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم.

برخورد با صاحبان ماینر‌ها کارساز نیست

وی ادامه داد: برخورد مستقیم با صاحبان دستگاه‌های استخراج رمزارز و سوء استفاده کنندگان از برق سراسری، حالت مسکن دارد اما برای حفظ سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز به راهکار بلندمدت داریم که باید سیاستگذاری در این خصوص در سطح کلان کشور انجام شود.

ریاحی گفت: با این حال در شرایطی که نرخ برق در کشور پایین است و صرفه اقتصادی بسیار برای استفاده غیرمجاز از آن وجود دارد، نمی‌توان لزوم تامین برق برای مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی را فدای رمزارزها و سوء استفاده کنندگان از نظام چند نرخی نمود.

حجم ناچیز صادرات نسبت به کل مصرف

وی حجم صادرات برق نسبت به کل مصرف برق استان خراسان رضوی را ناچیز دانست و افزود: پارسال حداکثر مصرف برق در زمان اوج مصرف چهار هزار و ۲۰۰ مگاوات اما کل صادرات برق به کشورهای افغانستان و پاکستان حدود ۷۰ تا ۸۰ مگاوات بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: از سوی دیگر بیش از ۱۰۰ مگاوات برق از ترکمنستان وارد خراسان رضوی می‌شود که بسیار کمتر از میزان صادرات برق از این استان است، ضمن اینکه به دلیل مناسبات سیاسی و امنیتی و موقعیت ژئوپلتیکی ایران، نمی‌توان صادرات برق را متوقف کرد زیرا به مصلحت ملی نیست اما اگر شرایط تامین برق در کشور بحرانی شود، شاید چاره‌ای جز قطع صادرات نباشد.

شرکت برق منطقه‌ای خراسان وظیفه تامین برق استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را برعهده دارد و ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های خراسان پنج هزار و ۶۲۳ مگاوات و تولید سالانه برق آنها ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیون کیلووات ساعت است.

تبعات صرفه‌جویی در مصرف برق

با صرفه‌جویی در مصرف برق می‌توان گام مثبتی برای کاهش آلودگی محیط‌زیست، گرم‌شدن زمین و پایین‌آوردن هزینه‌های مصرف انرژی برداشت. اگر نگاهی به محیط کار و زندگی خود بیندازید، وسایل زیادی را می‌بینید که با برق کار می‌کنند. عایق‌بندی محیط خانه و تغییر سبک زندگی روزانه از روش‌هایی است که می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش مصرف انرژی داشته باشد.