1

قدم قدم نه؛ یکجا

در پایان هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که به صورت مجازی سیزدهم فروردین برگزار شد، انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست این نشست را بر عهده داشت با صدور بیانیه‌ای از آمادگی اعضا برای پرداختن به موضوع بازگشت کامل آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در چارچوب تلاش‌های مشترک خبر داد. پس انتشار این خبر بود اظهار نظرهای متفاوتی در فضای رسمی و رسانه‌ای داخلی و خارجی به راه افتاد که تا روز گذشته نیز ادامه داشت.

اعلام آمادگی دولت آمریکا برای برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام

در یکی از مهمترین این اظهارات نماینده آمریکا در امور ایران گفت که دولت این کشور آماده است تا تحریم های ناسازگار با توافق هسته ی را لغو کند.

ایسنا نوشت: رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با شبکه پی.بی.اس درباره هدف واشنگتن از مذاکرات غیرمستقیم با ایران اظهار داشت: هدف این است که ببینیم می توانیم روی گام هایی که آمریکا باید برای بازگشت به توافق هسته ای و همچنین ایران باید برای بازگشت به تعهداتش در توافق هسته ای بردارد به یک توافق دست یابیم یا نه.

وی ادامه داد: سال هاست که آمریکا چنین تعاملی با ایران دارد. این مذاکرات نیز غیرمستقیم خواهد بود. اکنون نیز هدف ما این است که ببینیم آیا می توان روی یک نقشه راه برای بازگشت هر دو طرف به توافق دست یافت یا خیر.

رابرت مالی تصریح کرد: این، اولین گام خواهد بود. این، مسیری سخت و دشوار است چراکه زمان زیادی از دست رفته است و بی اعتمادی دوطرفه وجود دارد. اما می خواهیم با شرکای اروپایی و غیره خود که با ایران گفت وگو می کنند، مذاکره کنیم تا ببینیم می‌توانیم گام های بازگشت را تعیین کنیم یا نه. اگر آنها (ایران) برای بازگشت به توافق جدی باشند، ما هم جدی هستیم.

این مقام آمریکایی همچنین در پاسخ به اینکه چگونه واشنگتن می‌خواهد انجام تعهدات ایران را راستی‌آزمایی کند، گفت: ما یک بار پیش از این، در سال ۲۰۱۶ این کار را انجام داده‌ایم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می تواند این راستی آزمایی را انجام دهد. کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که ایران به پایبندی کامل به توافق بازگردد.

وی افزود: آنها (ایران) امروز ۱۰ برابر بیشتر از زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ اورانیوم را غنی‌سازی می‌کنند. بنابراین، با آزمایش‌های ساده می توان دریافت که امروز وضعیت ما بهتر از آنچه که بوده‌ایم، نیست و شرایط ما بدتر است.

مالی در ادامه خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای بازگردد. همچنین ایالات متحده نیز می‌داند که باید به پایبندی بازگردد که آن، برداشتن تحریم‌هایی است که با توافقی که با ایران و سایر کشورهای حاضر در آن به دست آمد، ناسازگار است.

نماینده دولت آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن آماده برداشتن ۱۵۰۰ تحریمی است که رئیس جمهور ترامپ وضع کرد، گفت: آنچه که رئیس جمهور بایدن گفت این است که آماده بازگشت به توافق هسته ای  در صورتی است که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق باشد.

مالی افزود: بنابراین ما مجبوریم که کاری سخت و جدی را دنبال کنیم، این تحریم‌ها را بررسی کنیم و ببینیم که چه کاری باید انجام دهیم تا ایران از مزایایی که قرار بود تحت این توافق داشته باشد، برخوردار شود.

وی در ادامه تصریح کرد: از این رو، ما مجبوریم تحریم‌هایی را که با توافق مغایرت دارد، برداریم به شرط آنکه ایران آماده باشد اقدامات هسته‌ای که در مغایرت با تعهدات برجامی‌اش انجام داده است را معکوس سازد و به مسیر سابق بازگردد.

این مقام دولت آمریکا یادآور شد: آنچه اهمیت دارد این است که به یک فهم مشترکی دست یابیم که در راستای منافع ملی آمریکا است. بنابراین نمی خواهیم عجله کنیم اما در عین حال قصد نداریم منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران باشیم. هر زمان که به نقطه ای برسیم که برای هر دو طرف رضایت بخش است،  در این صورت یک توافق حاصل خواهد شد. این توافق باید مطابق با تعهداتی باشد که ایران، آمریکا و سایر طرف ها در توافق هسته ای داشته اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او رسیدن به این هدف پیش از ماه ژوئن امکانپذیر است؟ اظهار داشت: بله، قطعا ممکن است. البته هر روز که می گذرد احتمال رسیدن به آن کمتر می شود اما هنوز امکانپذیر است.

رابرت مالی در پایان به خواست دولت بایدن برای بازگرداندن زندانیان آمریکایی در ایران اشاره کرد و گفت که این موضوع یکی از اولویت های رئیس جمهور بایدن و دولت او است.

خطیب‌زاده: هیچ برنامه قدم به قدمی مد نظر نیست

البته در همین زمینه روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی ادعای مطرح شده از سوی معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات بر سر توافق هسته ای در هفته جاری در وین و لغو تحریم‌ها برای بازگشت آمریکا به پایبندی به توافق هسته‌ای را رد کرد.

پسعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت و گویی اختصاصی با شبکه پرس تی وی موافقت با هر گونه لغو قدم به قدم تحریم های اعمال شده بر ایران از سوی دولت جدید آمریکا را رد کرد.

خطیب زاده روز شنبه گفت: همان طور که بارها گفته شده است، هیچ برنامه قدم به قدمی مد نظر نیست.

او افزود: سیاست قاطعانه جمهوری اسلامی ایران لغو تمام تحریم های آمریکاست،  چه آن هایی که ترامپ پس از خروج از برجام(توافق هسته ای) اعمال کرد و چه آن هایی که برای اولین بار از جانب او اعمال شدند و همین طور تحریم هایی که تحت سرپرستی هر کسی اعمال شدند.

اظهارات خطیب زاده در واکنش به ادعای جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر وجود نشستی برنامه ریزی شده با حضور نمایندگان ایران و دیگر کشورها در وین در روز سه شنبه برای مذاکره پیرامون توافق هسته ای مطرح شد.