1

حذف کامل دفترچه‌های درمانی

فاطمه تنانی

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی با بیان اینکه «با توجه به ابلاغیه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان بیمه سلامت ایران ملزم به اجرای برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک در کلیه مراکز درمانی طرف قرارداد در سطح کشور شده است » اظهار کرد: بر همین اساس مراکز درمانی براساس کد ملی بیمار اقدام به نسخه‌نویسی الکترونیک و در صورت نداشتن زیرساخت الکترونیک در سربرگ مطب یا درمانگاه اقدام به تجویز دارو و خدمات برای بیمه‌شدگان خواهند کرد.

به گزارش روزنامه«صبح امروز» علیرضا رمزی، روز گذشته با اشاره به وضعیت افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار کرفتند، اظهار کرد: بیشتر افرادی که فاقد بیمه بودند از طریق صندوق رایگان بیمه سلامت همگانی تحت پوشش قرار گرفتند. در این بین آزمون «وسع» که متقاضی برای دریافت دفترچه بیمه می‌داد، متوقف شد. قبلا متقاضی که خواستار دفترچه بیمه بود می‌بایست در سامانه وزارت رفاه آزمون وسع می‌داد تا مشخص شود باید به طور رایگان از بیمه سلامت استفاده کند یا تحت پوشش بیمه ایران قرار گرفته و هزینه پرداخت کند. آزمون وسع قطع و صندوق رایگان بیمه سلامت مجدد راه‌اندازی شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان در مورد آخرین وضعیت جمعیت صندوق‌های بیمه‌ای در استان توضیح داد: طرح بیمه سلامت همگانی همزمان با طرح تحول سلامت از سال 1393 در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور آغاز شد. در حال حاضر از جمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری استان بالغ بر یک میلیون و 229 هزار نفر در این صندوق از خدمات سازمان بیمه سلامت ایران بهره‌مند می‌شوند. جمعیتی بالغ بر 2 میلیون 376 هزار نفر دیگر از هم استانی‌ها در قالب چهار صندوق بیمه‌ای دیگر این سازمان از خدمات بیمه‌ای و درمانی بهره‌مند می‌شوند و می‌توان گفت بالغ بر 50 درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات سازمان بیمه سلامت ایران هستند.

حذف دفترچه بیمه

رمزی در مورد چگونگی و حذف دفترچه بیمه گفت: در راستای اجرای بند «ج» ماده ۷۰ برنامه ششم توسعه کشور و بند «ز» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال 1400 و با توجه به ابلاغیه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان بیمه سلامت ایران ملزم به اجرای برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک در کلیه مراکز درمانی طرف قرارداد در سطح کشور شده است.

به گفته وی، براساس ابلاغیه‌ای که اخیرا مطرح شده، از ابتدای اردیبهشت ماه 1400 چاپ دفاتر بیمه درمان بیمه‌شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی (رایگان) از ابتدای خرداد ماه چاپ دفاتر بیمه‌شدگان صندوق روستائیان و از ابتدای تیرماه 1400 چاپ دفاتر بیمه‌ای سایر صندوق‌های بیمه‌ای سازمان در سطح استان متوقف می‌شود.

نحوه مراجعه افراد به پزشک بدون دفترچه

مدیرکل بیمه سلامت در مورد نحوه مراجعه افراد به پزشک توضیح داد: با اجرای این طرح بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان جهت مراجعه به پزشک نیاز به دفترچه بیمه نخواهند داشت. مراکز درمانی براساس کد ملی بیمار اقدام به نسخه‌نویسی الکترونیک و در صورت نداشتن زیرساخت الکترونیک در سربرگ مطب یا درمانگاه اقدام به تجویز دارو و خدمات برای بیمه‌شدگان خواهند کرد.

رمزی تصریح کرد: کلیه بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت و نیز پزشکان و موسسات درمانی می‌توانند از طریق شماره‌گیری # 1666 * در گوشی همراه خود از اعتبار بیمه شده این سازمان جهت دریافت و ارائه خدمات درمانی مطلع می‌شوند.

تحت پوشش بیمه بودن اتباع خارجی

وی در خصوص بیمه اتباع خارجی استان گفت: قرارداد بیمه درمان اتباع و مهاجران خارجی، به توافقات صورت گرفته بین وزارت کشور، کمیساریای عالی پناهندگان و بیمه سلامت ایران برای پناهندگان افغانستانی و عراقی تحت سه عنوان اتباع خارجی آسیب پذیر، اتباع بیماران خاص و غیرآسیب‌پذیر خدمات بیمه‌ای انجام می‌شود. این افراد پس از معرفی در گروه‌های آسیب‌پذیر و خاص به صورت رایگان و در گروه غیرآسیب‌پذیر با پرداخت حق بیمه مصوب، در صندوق سایر اقشار از پوشش بیمه سلامت برخوردار می‌شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان اینکه «این طرح در استان با همکاری ادارات کل امور اتباع، کمیساریای عالی پناهندگان و بیمه سلامت در تاریخ 9/09/94 آغاز و همچنان ادامه دارد» ادامه داد: تا کنون 19535 نفر از اتباع خارجی استان از خدمات بیمه‌ای این سازمان بهره‌مند شده‌اند.

وی در مورد افزایش تعداد تخت‌های بخش‌های ICU در دوران شیوع کرونا تشریح کرد: در 6 ماهه اول سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۷۷ میلیارد ریال از اعتبارات اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی به درمان بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان اختصاص یافت. همچنین در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۸۱ تخت ICU به ظرفیت قبلی تخت‌های ICU استان افزوده شده است.

رمزی در مورد آخرین وضعیت داروهای در تعهد سازمان، جهت درمان بیماری کووید19 توضیح داد: از آبان ماه سال جاری با توجه به مصوبات شورای عالی بیمه سلامت داروهای «رمدسیور و فاویپیراویر» که داروهای درمانی بیماری کرونا می‌باشند صرفأ برای بیماران بستری مبتلا به کرونا در تعهد سازمان بیمه سلامت ایران قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های ایجادی پوشش این داروها در سطح استان ماهانه در حدود 7 میلیارد و 280 میلیون تومان خواهد بود.

به گفته وی، از ابتدای سال جاری ماهانه هزینه درمان بیمه‌شدگان مبلغی در حدود 91 میلیارد تومان می‌باشد که از این مبلغ حدود 8 میلیارد و 800 میلیون تومان برای بیماران کرونایی هزینه شده است. در هر 24 ساعت 2 میلیارد و 940 میلیون تومان هزینه درمان بیمه‌شدگان برای اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی ایجاد می‌شود. به گونه‌ای که در هر 24 ساعت حدود 30 هزار  بار مراجعه به مراکز درمانی استان صورت می‌پذیرد.