1

اختصاص ۶۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری به حاشیه مشهد

محمد علی علی نژاد

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد گفت: بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های عمرانی برای حاشیه شهر انجام‌شده است.

به گزارش صبح امروز خلیل‌الله کاظمی روز گذشته در مراسم افتتاح بولوار الزهرا(س) اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در محدوده شهرک شهید قدوسی، مهرآباد، محله ابراهیم‌آباد و شهرک اقدسیه وجود داشت دسترسی نداشتن این شهرک‌ها به بزرگراه و طولانی بودن مسیر دسترسی به حرم مطهر و مرکز شهر بود.

وی اضافه کرد: در محدوده این شهرک‌ها کال امیرآباد وجود داشت که بدنه‌سازی و به پارک خطی تبدیل‌شده بود، اما این کال اتصال شرق و غرب منطقه را قطع کرده بود و در کنار آن بولوار الزهرا (س) نیز به دلیل وجود معارضاتی ادامه پیدا نکرده بود .

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد بابیان اینکه همین امر باعث دسترسی نداشتن شهرک‌های مذکور به بزرگراه بود، اظهار کرد: بر همین اساس مدیریت شهری تصمیم گرفت تا برای رفع این مشکلات ادامه بولوار الزهرا(س) را با بازگشایی مسیر احداث و با اجرای دو دهنه پل روی کال امیرآباد شهرک شهید قدوسی، مهرآباد، محله ابراهیم‌آباد و شهرک اقدسیه را به بزرگراه متصل کند.

رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد نیز در این مراسم امروز گفت: بازگشایی این بلوار ۲۴۰ متری، حاصل کار جمعی بین‌بخشی بوده و شهرداری برای اجرای آن، تلاش‌‎های بسیاری جهت تملک بخشی از مدرسه‌ای که در مسیر پروژه قرارداشت کرده است.

وی بابیان اینکه ایجاد دودهنه پل «حر ۱ و ۲» روی کال امیرآباد برای ایجاد دسترسی غرب به شرق مهرآباد اقدامی ارزشمند بود، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته زحمات بسیاری برای عمران و آبادانی توسعه ایران کشیده شده که ما قدردان آن‌ها هستیم.

فیضی با اشاره به رویکرد عدالت محور شورای پنجم اضافه کرد: در همین راستا، پروژه‌های منطقه‌ای و پروژه‌‎های ستادی و کارهای زیربنایی زیادی انجام‌شده است.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد بابیان اینکه تشکیل سازمان بازآفرینی و ایجاد دفاتر تسهیلگری، بافت‌های پیرامونی و حاشیه‌ای شهر مشهد را صاحب متولی و ساختار کرده است، گفت: با این اقدام درصدد هستیم که در درازمدت بافت‌های فرسوده و ریزدانه را اصلاح و مسکن استاندارد ایجاد کنیم. در کنار این موضوع درصدی از بودجه‌های عمرانی نیز بر اساس خواست و نظر مردم، شوراهای اجتماعی محلات و تشخیص دفاتر تسهیلگری هزینه می‌شود.

فیضی ادامه داد: تنها در محدوده عمومی مهرآباد از ابتدای فعالیت شورای پنجم تاکنون چندین پروژه مختلف ازجمله پروژه بازگشایی ابتدای مفتح شرقی پس از ۲۰ سال، اجرای ۷۵متری شهرک شهید رضوی، احداث پارک حاشیه‌ای ضلع جنوبی مفتح شرقی، بازگشایی و بازپیرایی بخشی از بلوار کرامت، ایجاد فرهنگسرای عباس‌‎آباد، انتقال جمعه‌بازار به شهرک شهید شوشتری، تعریض پل کشف رود و تسهیل دسترسی به شهید شوشتری و … اجراشده است.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد نیز در مراسم افتتاح این بلوار بیان کرد: در کنار بهره‌برداری از تعداد زیادی از پروژه‌های عمرانی، در مناطق پیرامونی و کم برخوردار شهر برخی از پروژه‌ها مراحل پایانی خود را می‌گذراند که نیاز دارد تا سایر دستگاه‌ها برای به سرانجام رسیدن آن همت کنند. با توجه به این موضوع تصمیم داریم تا هر ازچندگاهی تعدادی از پروژه‌های اجراشده در مناطق پیرامونی را که آماده بهره‌برداری می‌شوند، در جلسات ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد اعلام و افتتاح کنیم.یکی از این پروژه‌ها که از اهمیت بالایی برخوردار است بازگشایی و امتداد بولوار الزهرا(س) واقع در منطقه ۵ است که امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در پهنه شهرک شهید رجایی به‌ویژه محله بازه شیخ، موضوع عبور و مرور است، خاطرنشان کرد: در این محدوده دو خیابان اصلی پورسینا و خوش‌سیما را داریم که هر دو کم‌عرض هستند و بیش از ۱۰ سال است که قرار است تعریض شوند اما هرگز این اتفاق نیفتاده است