1

296 واحد منزل سازماني استان خراسان رضوی مشمول فروش از طریق مزایده

مدیر کل راه و شهرسازی گفت: 296 واحد منزل سازماني استان خراسان رضوی مشمول فروش می‌شود. به گزارش صبح امروز چندی پیش موضوع نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی(دولتی) در رسانه‌ها مطرح شد به سراغ مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی رفتیم.

به گزارش صبح امروز، قدرت اله ابك در این باره اظهار کرد: در گزارشي كه در برنامه گزارش 5 شبكه استاني در تاريخ 14/10/99 به موضوع خانه هاي سازماني و به طور خاص به خانه سازماني كه يكي از مديران كل عزل شده در استان در آن سكونت داشته اند پرداخته شده كه ملك مذكور در تاريخ 20/9/99 دقيقا در مهلت تعيين شده توسط مرجع محترم قضايي تخليه شده و تحويل اداره كل بوده است، و درحالي كه گزارش مذكور 24 روز پس از تخليه ملك تهيه شده است و در قسمت هاي ديگر اين گزارش نيز برخی موارد مطرح شده درباره موضوع خانه های سازمانی صحیح نبود و حقوق برخی افراد در این گزارش رعایت نشده بود. از جمله اینکه جابه جایی یکی از مدیران این اداره کل هیچ گونه ارتباطی به خانه های سازمانی نداشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: بخشی از صحبت ها د در خصوص روند فروش خانه های سازماني به صورت گزینشی حذف شده بود.

وی گفت: در گذشته امکان واگذاری خانه های سازمانی با شرایط خاصی به افراد واجد شرايط و ساكن در زمان تصويب قانون وجود دارد داشت و این شائبه بوجود آمده بود که براي ساكنين امکان دريافت واحد وجود دارد در حاليكه بر اساس ماده 8 قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن در حال حاضر فروش خانه هاي سازماني از طريق مزايده عمومي امكان پذير است كه در گزارش صداوسيماي استان به صورت گزينشي بخشي از صحبت هاي مربوط به شرايط فعلي فروش خانه هاي سازماني حذف شده است.

وی افزود: از این رو همه افرادی که در این خانه ها سکونت دارند توجه داشته باشند که این موضوع هیچ گونه حقی برای واگذاری این خانه ها به آنها فراهم نخواهد کرد و آنها نیز همانند سایر افراد دیگری که در مزایده ای که از طریق آگهی روزنامه ها اطلاع رسانی خواهد شد باید شرکت کنند و این مزایده است که مشخص خواهد کرد که مالک این واحدهای مسکونی چه فردی باشد.

وجود 849 واحد خانه سازمانی در استان

ابك به تعداد كل منازل سازماني استان اشاره كرد و گفت: مجموع واحدهاي سازماني در استان 849 مورد بوده كه 553 واحد آن در شهرهاي محروم، مرزي و زير 25 هزار نفر جمعيت است و مشمول قانون فروش خانه هاي سازماني نمي شود و بايد به عنوان خانه هاي سازماني حفظ گردد و 296 واحد منزل سازماني باقي مانده در سطح استان مشمول فروش مي باشند كه 88 واحد آن در شهر مشهد بوده است كه تاكنون 20 واحد آن فروخته شده و 68 واحد باقي مانده است.

مکاتبه برای تخلیه 31 واحد مسکونی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره اقدامات انجام گرفته در اين خصوص گفت: اقدامات زيادی توسط اين اداره كل و دستگاه قضايی در خصوص خانه های سازمانی شهر مشهد انجام گرفته كه از آن جمله مي توان به ارسال نامه‌ای به معاون محترم دادستان مشهد در تاريخ دوم دی ماه و 21 و 29 بهمن ماه سال جاری مبني بر تخليه 31 واحد از خانه های سازمانی تحت مالکیت دولت اشاره كرد.

ابک افزود: هم‌چنین برای بهره برداری بهتر از واحدهای مذكور مكاتبه‌ای با سازمان ملي زمين و مسكن در اسفندماه سال جاری به منظور اخذ مجوز استفاده از عرصه هاي خانه هاي سازماني در جهت توليد مسكن با استفاده از مكانيزم مشاركت در ساخت انجام گرفته است.

انتخاب کارگزار برای انجام امور مرتبط با واگذاری

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تصریح کرد: از آنجايي‌كه قبل از فروش واحدها بايد اقدام به اخذ پايان كار و سند تك برگ کرد برای تسريع در اين امر انتخاب يك كارگزار به منظور انجام امور قانوني در دستور كار اداره كل قرار دارد.

ابک افزود: با عنايت به اينكه عرصه 48 واحد بلوار شهيد فرامرز متعلق به آستان قدس رضوي است در خصوص تعيين تكليف موضوع با توجه به بند 10 شيوه نامه اجرايي ماده 8 قانون فوق الذكر و آيين نامه اجرايي آن جلساتی برای تقسيم بالمناصفه عرصه يا مشاركت در ساخت مجدد مجموعه و يا تهاتر سهم اداره كل با عرصه در اختيار اراضي آستان قدس رضوی در شهرستان های نيشابور و سبزوار در حال انجام است تا وضعيت مجموعه فوق الذكر تعيين و تكليف شود.

مکاتبه با استانداری

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی یادآور شد: در خصوص تخليه واحدها طی مكاتبه‌ای با استانداری خراسان رضوي ضمن ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده، درخواست شده تا با كليه دستگاه‌های اجرايي در شهرهاي مشمول مكاتبه مبني بر عدم ارائه درخواست جديد جهت استفاده از واحدهای خانه های سازمانی و نيز پيگيری تخليه واحدهای مسكونی در شهرهای مذكور اقدام شود تا امكان فروش اين واحدها ميسر شود. همچنين درخواست شده به فرمانداری‌ها نيز ابلاغ نمايند تا از واگذاری واحدها به كاركنان دولت خود داری تا امكان فروش واحدها از طريق مزايده عمومي فراهم شود.

تخلیه 26 خانه سازمانی

ابک با بیان این که در نتيجه پيگيري هاي انجام شده و همكاري همه جانبه دادستاني محترم مركز استان تا كنون نسبت به تخليه 26 مورد اقدام شده و تعيين تكليف الباقي واحدها بر اساس ضوابط و مقررات ابلاغي در دست اقدام  است، افزود: همچنین در جلسه ای که با حضور اینجانب، معاون املاک این اداره کل و مرجع قضایی در مورخ 6 اسفندماه با معاون دادستان مرکز استان داشته ایم هماهنگی‌های لازم به منظور تخليه واحدهای مشمول تخليه انجام شده است.

وی ادامه داد: به جز خانه های سازمانی که در شهرهای زیر 25 هزار نفر، شهرهای محروم و یا شهرهای مرزی وجود دارند که قانون اجازه فروش آنها را نداده است، بقیه همگی به صورت مزایده فروخته خواهند شد.