1

150 میلیارد تومان برای ساماندهی کال اسماعیل آباد هزینه می‌شود

محمد علی علی نژاد

شهردار مشهد گفت: برای ساماندهی کال اسماعیل‌آباد 150 میلیارد تومان هزینه می‌شود که شامل تخریب و بازسازی این محدوده، احداث فرهنگسرا، زمین ورزشی، تبدیل این کال به بوستان و اقدامات فرهنگی مورد نیاز است.
به گزارش صبح امروز، استاندار خراسان رضوی به همراه فرمانده سپاه امام رضا (ع) در این استان، شهردار مشهد و جمعی از مدیران شهری از منطقه اسماعیل‌آباد در حاشیه شهر مشهد بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات ساکنان این منطقه قرار گرفت.

محمد صادق معتمدیان عصر سه‌شنبه در این بازدید میدانی گفت: این بازدیدها در راستای رسیدگی به مطالبات مردم و ساکنان مناطق حاشیه شهر صورت می‌گیرد و وضعیت مناطق از نزدیک بررسی می‌شود تا بر اساس آن برنامه و زیرساخت‌های مناسبی برای پاسخگویی به مطالبات مردمی شکل گیرد.
150 میلیارد تومان برای ساماندهی کال هزینه می‌شود

هم چنین شهردار مشهد نیز در جریان این بازدید گفت: برای ساماندهی کال اسماعیل‌آباد 150 میلیارد تومان هزینه می‌شود که شامل تخریب و بازسازی این محدوده، احداث فرهنگسرا، زمین ورزشی، تبدیل این کال به بوستان و اقدامات فرهنگی مورد نیاز است.
محمد رضا کلایی افزود: این کال در گذشته محل تجمع افراد کارتن خواب و معتادان متجاهر بود که به لحاظ معضلات اجتماعی باید تخریب می شد لذا با مساعدت دستگاه قضا و سپاه این حرکت انجام شد.

تملک 177 پلاک از 138 پلاک در مسیر کال

شهردار مشهد افزود: یکی از اولویت های مدیریت شهری در راستای خدمات رسانی به مناطق کم برخوردار ساماندهی کال اسماعیل آباد است.
وی اضافه کرد: در مجموع 138 پلاک در مسیرکال قراردارد که از این تعداد تاکنون 117 پلاک تملک شده است،11 پلاک نیزدر حال تملک است و مذاکره برای تملک باقی مانده پلاک ها هم در جریان است.

ساماندهی و تبدیل حاشیه کال اسماعیل آباد به فضای سبز و پارک خطی
وی با بیان اشاره به طرح ساماندهی و تبدیل حاشیه کال اسماعیل آباد به فضای سبز و پارک خطی در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: از این مبلغ حدود80 میلیارد تومان برای فضای سبز،30 میلیارد تومان برای بدنه سازی و کف سازی کال و 40میلیارد تومان نیز برای تملک پلاک های در مسیر کال اسماعیل آباد هزینه خواهد شد.
کلائی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده بدنه سازی و کف سازی کال اسماعیل آباد تا پایان خرداد ماه به پایان خواهد رسید و به دنبال آن نیز فضای سبز حاشیه کال که اکنون در حال طراحی است، اجرا خواهد شد.
گفتنی است، شهردارمشهد در بازدید استاندار از کال اسماعیل آباد گزارشی از جزئیات طرح های باز آفرینی شهری و احیاء منطقه اسماعیل آباد و اقدامات انجام شده در این زمینه را ارائه داد.

گلایه مردم از جولان معتادان

در این بازدید جمعی از ساکنان منطقه نیز دغدغه‌های خود را مطرح کردند که جولان معتادان و خرید و فروش مواد مخدر، خرید و فروش ضایعات و کمبودهای فرهنگی از آن جمله بود.
بستر مسیل کال یا رودخانه اسماعیل‌آباد واقع در حاشیه شمال شرقی کلانشهر مشهد بین روستای اسماعیل‌آباد و مجموعه تجاری الماس شرق ظرف سالهای پیش توسط برخی از حاشیه‌نشینان در قالب ساخت غیرمجاز خانه و حتی فعالان بخش صنعت در قالب تاسیسات صنعتی، سوله و سردخانه‌های تجاری تصرف شده است.

شرکت آب منطقه‌ای خراسان در اجرای تکالیف قانونی خود عملیات لایروبی، بازگشایی و رفع تصرف بستر کال ۶.۵ کیلومتری اسماعیل‌آباد با مساحت ۴۹ هکتار را از اواخر مرداد ماه آغاز کرده است.
تخریب مناطق مسکونی واقع در حریم و بستر رودخانه منطقه اسماعیل‌آباد مشهد از طریق تملک زمین توسط شهرداری و واگذاری زمین معوض به ساکنان این ناحیه صورت می‌گیرد.
سکونتگاههای غیررسمی با گستره‌ای شامل ۱۳ درصد مساحت مشهد ۳۲ درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جای داده‌اند.

بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ۶۶ پهنه حاشیه شهر مشهد ساکن هستند که ۳۰۰ هزار نفر از این تعداد را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند.