1

کرونا و چهارشنبه آخرسال

بیماری کرونا، شیوع گسترده و خطرناک آن کشورهای دنیا را با تهدید و آسیب های  ویرانگری روبه‌رو کرده است. مدافعان سلامت از جان گذشته اند و پیکره اقتصادی کشور دچار صدمه شده، اما همچنان شیوع بیماری ما را تهدید می کند. در این شرایط باید در روزهای پایانی سال توجه بیشتری داشته باشیم، در خانه بمانیم و درحالی نوروز باستانی را جشن بگیریم که از حوادث چهارشنبه آخر سال نیز آگاهانه پیشگیری کرده باشیم.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز، خانواده ها در پیشگیری از این حوادث روزهای آخر سال سال نقش مهمی دارند. پدران و مادران می توانند کودکان و نوجوانان خود را با خطرهای آتش‌بازی آشنا و به آن‌ها بیاموزند در مقابل مواد محترقه و منفجره چقدر آسیب‌پذیرند.

بیان برخی از تجربیات ناگوار گذشته می‌تواند سودمند باشد و بچه‌ها را هوشیارتر کند. این هشدارها حتی اگر تکراری باشند خالی از فایده نیستند.

والدین می‌توانند با توجه به توصیه‌های زیر و به کار بستن آن‌ها احتمال بروز حوادث تلخ چهارشنبه آخر سال را بسیار کاهش دهند:

  1. 1. بیشتر کودکان معمولا به دور از چشم والدین، مواد محترقه و منفجره را خریداری و در جیب، کیف یا کمد اتاق پنهان می‌کنند، اما این مواد به دلیل درجه اشتعال پایین معمولا زود مشتعل می‌شوند و گاهی خسارات جبران‌ناپذیری به بار می‌آورند.

والدین باید علاوه بر توضیح خطرات این مواد آتش‌زا با نظارت دقیق بر پول توجیبی کودکان و نحوه هزینه کرد آن در این ایام نظارت بیشتری بر رفتار و وسایل فرزندشان داشته باشند و مواد سوختنی و آتش‌زا را از دسترس آن‌ها خارج کنند.

  1. 2. چهارشنبه آخر سال، سطحی از هیجان را در بیشتر کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند که برای آن‌ها خوشایند و لذت‌بخش است و به همین دلیل ما به‌عنوان پدر یا مادر معمولا به سختی می‌توانیم فرزندمان را به کلی از این تجربه هیجانی بازداریم، اما می‌توانیم هیجان آن‌ها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنیم. همچنین می‌توانیم شرایطی فراهم کنیم که چهارشنبه آخر سال برای آن‌ها امن‌تر شود.
  2. 3. یکی از راه‌های ایمن‌سازی چهارشنبه آخر سال این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندمان توضیح دهیم و قوانین و چارچوب تربیتی خود را به آن‌ها یادآوری کنیم. اگر کودکمان با ما همکاری کرد، جواب او پاداش و تشویق است، اما اگر او را منع کردیم و نپذیرفت باید برایش شرط بگذاریم و بهترین شرط این است که خودمان هم کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند. ضمن آن که دورهمی و تجمع در یک مکان، قدرت شیوع ویروس کرونا را شدت می‌بخشد و باید مراقب باشیم.
  3. 4. کبریت و مواد آتش‌زا مانند نفت و بنزین باید خارج از دسترس کودکان نگهداری شود و هرگز نباید به کودک اجازه داد با آتش زدن بوته، هیزم و امثال این‌ها در محیط خانه یا پارکینگ، جان خود و دیگران را به مخاطره بیندازد.
  4. 5. در پایان شب افرادی که آتش روشن کرده‌اند باید بقایای مواد آتش‌بازی را در یک سطل آب ریخته و دور بیندازید و قبل از ترک محل حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

چهارشنبه آخر سال نزدیک است لطفا با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، این توصیه‌ها را برای کاهش حوادث روزهای پایانی سال جدی بگیریم.