1

مراکز شبه خانواده خراسان رضوی به اندازه مجموع مراکز ۱۰ استان است

مدیر کل دفتر کودکان سازمان بهزیستی کشور در مشهد: مراکز شبه خانواده خراسان رضوی به اندازه مجموع مراکز ۱۰ استان است
مدیر کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در سفر به مشهد از ۲۰ خانه‌ی فرزندان تحت نظارت این سازمان بازدید و با مدیران و مددجویان این مراکز گفتگو کرد.
سعید بابایی در پایان این بازدیدها در گفتگو با خبرنگاران گفت: در حال حاضر ۶۰۰ مرکز کودکان فاقد سرپرست مؤثر در کشور مشغول فعالیت است که ۹۵ واحد از این مراکز در خراسان رضوی واقع شده است.
وی یادآور شد: خراسان رضوی یک دوازدهم جمعیت کشور را در خود جای داده اما حیطه مراکزش گسترده‌تر از میزان جمعیت است و در واقع یک ششم مراکز شبه خانواده‌ی کشور را دارا می‌باشد.
وی همچنین اضافه کرد: از نظر تعداد فرزندانی که درون خانواده‌ها مورد حمایت بهزیستی هستند نیز خراسان رضوی با داشتن ۲۴۰۰ کودک، یک ششم کودکان امدادبگیر کشور را به خود اختصاص داده است.
بابایی گفت: این حجم از جمعیت هدف در این استان، نشان دهنده اهمیت و سطح مسؤولیت همکاران ما در بهزیستی استان و همراهی مدیران مراکز غیر دولتی در این استان است.
مسؤولیت بهزیستی خراسان رضوی سنگین است
وی تصریح کرد: برای اینکه مقایسه خوبی انجام شود باید بدانیم مراکز شبه خانواده خراسان رضوی با مجموع مراکز ده استان کشور برابری می‌کند بنابراین مسؤولیت همکاران ما در این استان بسیار بسیار سنگین است که امیدوار هستیم با کمک مدیران بخش غیر دولتی و مردم نیکوکار و عزیز این استان از این کار دشوار سربلند بیرون بیایند کما اینکه تا کنون چنین بوده است.
وی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۴۰ مرکز شبه خانواده در مشهد مشغول فعالیت می‌باشد گفت: سیاست‌گذاری دنیا و همچین کشور ما در این زمینه، فاصله گرفتن از الگوی دارالایتام‌های بزرگ است که با جمعیت زیاد و کودکان کاملا جدای از جامعه درست می‌شدند و فقط کار نگهداری را انجام می‌دادند. اما در حال حاضر، به سمت درست کردن مراکزی رفته‌ایم که حداکثر ۱۰ تا ۱۵ کودک را در یک محیط خانوادگی نگهداری و تربیت می‌کنند و تیم مدیریتی و مراقبتی از کودکان، نقش خانواده‌ی آنها را برعهده دارند.
نگاه ما و دنیا این است که به سمت خانواده‌محوری برویم
وی تأکید کرد: مراکز شبه خانواده، هیچ‌کدام تابلو ندارند و ممکن است یکی از آنها در همسایگی منزل ما باشد که می‌بینیم کودکان به صورت عادی مانند اعضای یک خانواده از آن خارج می‌شوند، به مدرسه می‌روند و کار و زندگی روزانه را پی می‌گیرند.
بابایی درباره‌ی سیاست‌گذاری این بخش در آینده گفت: نگاه کلی به فرزندان فاقد سرپرست در همه دنیا این است که حتی از مراکز نگهداری کوچک هم فاصله بگیریم و به سمت خانواده‌داشتن این کودکان برویم به این صورت که کودک واقعا وارد یک خانواده شود که ممکن است خانواده‌ی خودش، بستگانش، خانواده ی جایگزین یا خانواده‌ای باشد که او را به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند.
مدیر کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: اگر خانواده‌ی اصلی قابل توانمندسازی باشد کودک به آن بازپیوند می‌شود و اگر این کار ممکن نباشد کودک به خانواده‌ی نسبی و و ابستگان سپرده می‌شود.
وی افزود: اگر این امکان مهیا نباشد کودک به خانوادی‌ امین موقت سپرده خواهد شد و اگر این نیز ممکن نشود کودک به فرزندخواندگی به خانواده‌های دارای صلاحیت واگذار می‌شود.
مراکز شبه خانواده، سال سختی را پشت سر گذاشتند
بابایی در خصوص اهداف سفر خود به مشهد گفت: یک سال از آغاز کرونا می‌گذرد و مراکز شبه خانواده، دوران سختی را در این یک سال سپری کرده‌اند و من به مشهد آمدم که به مدیران این مراکز و مدیران بهزیستی استان خداقوت بگویم و از زحمات آنها تشکر کنم.
وی خاطر نشان کرد: در نظر بگیرید خانواده‌ای که فقط یک یا دو فرزند دارد در دوران کرونا چه مشکلاتی را از سر گذراند و مقایسه کنید که مراکزی با ۱۰ یا ۱۵ فرزند در دوران قرنطینه‌ی خانگی، چه سختی‌هایی را از سر گذراندند.
وی همچنین افزود: از این گذشته به جهت اینکه استان خراسان ترکیبی از مراکز شبه خانواده با توانمندی‌ها و زمینه‌های فعالیت گسترده و متفاوت است بر آن شدیم تا اقداماتی برای ارتقای وضعیت نگهداری کودکان و وضعیت دانشی، بینشی و فرهنگی مربیان و مراقبان مراکز داشته باشیم که در این سفر، برنامه‌ها را با مدیران بهزیستی استان و مدیران مراکز هماهنگ و هم‌اندیشی کردیم.
اغلب مراکز شبه خانواده خراسان رضوی استانداردهای لازم را دارند
وی اظهار داشت: خوشبختانه اکثریت مراکز شبه خانواده خراسان رضوی استانداردهای لازم را دارند و اگر نکات و کاستی‌هایی هم بود به مدیران این مراکز یادآوری شد که تلاش کنند آنها را ارتقا دهند.
وی همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای مدیران، مربیان و مراقبین مراکز شبه خانواده را از دیگر برنامه‌های بهزیستی برشمرد و گفت: در این دوره‌ها ارتقای سطح دانش، آگاهی و مهارت مدیران و مربیان مراکز مد نظر خواهد بود.
وی رصد جدی فعالیت‌های مراکز در شهرستان‌ها را از جمله مهمترین دستور کارهای بهزیستی کشور عنوان کرد و گفت: ارتقای وضعیت پرونده‌های تربیتی و تحصیلی کودکان مراکز جزو برنامه های قطعی دفتر کودکان است که شامل مراحل مختلف مانند برنامه‌های درسی، علمی، فرهنگی و تربیتی می‌شود.