1

ماجرایی دنباله دار در هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

چندی پیش شایعه ای مبنی برتغییر رئیس هیئت مدیره و برکناری یک عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در فضای مجازی منتشر شد، چند روز بعد این شایعه انتخابات هیئت مدیره برگزار و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تغییر و یک عضو علی البدل جایگزین یک عضو هیئت مدیره  شد. پس از آن نیز هفت عضو هیئت مدیره با امضای نامه‌ای سوالاتی را درباره نحوه انتخابات هیئت مدیره مطرح کردند که نتیجه نامه آنها مشخص نشد و پاسخ رسمی در این خصوص رسانه‌ای نشد… تا این که دوشنبه این هفته دستور موقت از سوی رئیس شعبه بیست دادگاه عمومی مشهد «دستور موقت» صادر شد اما روز سه‌شنبه یک روز بعد از آن، دادگاه قرار دیگری را صادر کرد.

دستور موقت چه بود؟

در متن دستور موقت آمده است: «به تاریخ 4/12/99 در وقت فوق العاده شعبه بیست دادگاه حقوقی مشهد جلسه به تصدی اینجانب امضا کنندگان ذیل تشکیل و کلاسه فوق تحت نظر است. دادگاه با ملاحظه محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح ذیل مبادرت به صدور قرار می نماید.»

دستور موقت

«در خصوص درخواست علیه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مبنی بر صدور دستور موقت منع شروع به کار دو عضو هیئت مدیره تعیین شده جلسه 15/11/99 به سمت رئیس و خزانه دار و دستورادامه فعالیت رئیس و خزانه دار قبلی، دادگاه در خصوص منع شروع به کار دو عضو هیئت مدیره تعیین شده در جلسه  15/11/99 سمت رئیس و خزانه دار، نظر به این که خواهان خسارت احتمالی را طی رسید شناسه … پرداخت کرده است و با توجه به موضوع دعوی و آثار و اتخاذ تصمیمات و انجام اقدامات غیرقانونی فوریت دستور محرز است.

لذا به استناد مواد 315 و 325 قانون آئین دادرسی مدنی دستور موقت منع شروع به کار دو عضو هیئت مدیره تعیین شده در جلسه 15/11/99 سمت رئی سو خزانه‌دار صادر و اعلام می نماید در خصوص بخش دوم خواسته نظر به این که با وجود خلاء ادامه کار هیئت مدیره قبلی وفق مقررات است و صدور دستور موقت فوریت ندارد، لذا به استناد مواد 315 و 325 قانون آئین دادرسی مدنی قرار رد درخواست صادر و اعلام می نماید، قرار صادره مستقلا قابل تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی نیست و دستور صادر پس از تائید رئیس محترم حوزه قضائی و قبل از ابلاغ قابل اجراست.

درخواست ابطال سند

یک روز پس از صدور دستور موقت در پنجم اسفند 99 همان شعبه دادگاه دستور دیگری را صادر کرد. خواسته سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به عنوان خوانندگان درخواست ابطال سند را کرده اند.

که در این قرار آمده است: «به تاریخ 5/12/ 1399  در وقت فوق‌العاده شعبه بیست دادگاه حقوقی مشهد جلسه به تصدی اینجاننب امضاکنندگان ذیل تسکیل و کلاسه فوق تحت نظر است. دادگاه با ملاحظه پرونده ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خدواند متعال به شرح ذیل مبادرت به صدور قرار می‌نماید.

قرار دادگاه

در خصوص درخواست آقای امیرهوشنگ انصاری به نمایندگی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی مبنی بر رفع اثر از دستور موقت صادره 4/12/1399 دادگاه نظر به این که با توجه به مفاد و با توجه به مصالح عمومی سازمان نظام مهندسی و تامین خسارت احتمالی وفق دستور دادگاه به استناد مواد 321 و 325 قانون آئین دادرسی مدنی قرار رفع اثر از دستور فوق الذکر صادر و اعلام می‌نماید، قرار صادره قطعی است.

 اطلاعیه نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در خصوص وقایع اخیر

هم چنین روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی روز گذشته با تبریک روز مهندس، درباره وقایع اخیر این سازمان اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش صبح امروز در این اطلاع آمده است: ضمن تبریک مجدد به مناسبت پنجم اسفندماه، روز گرامیداشت دانشمند شهیر؛ ابوالبشرخواجه نصیر الدین طوسی که به یاد افتخارات او روز مهندسی نام گرفته است؛ چند نکته بویژه در خصوص رفع اثر از دستور موقت  صادره از سوی یکی از  شعب محترم دادگاه های عمومی مشهد در خصوص وقایع اخیر سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی و حواشی ناشی آن را خاطر نشان می سازد.

نظام مهندسی برخاسته از نخبگان جامعه و فرهیختگانی هستند که تعهد و تخصص حرفه ای را با هدف نیل به توسعه پایدار و تعالی ایران اسلامی با یکدیگر در آمیخته اند و بی گمان، تحقق این مهم جز با مشارکت، همیاری و تعامل صاحبان تمامی آرا و همکاران سختکوش این مجموعه ممکن نیست.

در شرایط حاضر که ایران اسلامی برای مصون ماندن از پیامدهای گریز ناپذیر تحریم های بین المللی از یک سوی و کاهش تبعات ویروس عصیان گر کرونا از سوی دیگر بیش از هر زمان دیگر به حفظ وفاق و همدلی در جامعه نیاز دارد، براین باوریم که فراهم ساختن ابزاری که به شائبه اختلاف و التهاب در میان فعالان حرفه ای این مجموعه دامن زند، گام برداشتن در مسیر اهداف متعالی این سازمان نیست.

بدینوسیله با اعلام صدور قرار رفع اثر از مرجع قضایی محترم، از مهندسان دلسوز و دوراندیش خود در سازمان نظام مهندسی استان نیز می خواهیم با درک شرایط حاضر و لزوم هوشمندی بیش از گذشته از تبیین اختلافات داخلی در فضای ملتهب مجازی پرهیز نموده، در روزی که زیبنده نام پر افتخار مهندسان است با یکدیگر پیمان ببندیم که تمامی توان خویش را صرف خدمت صادقانه به شهروندان استان عزیز خراسان رضوی و مردم شریف آستان ملک پاسبان حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) نماییم.