1

دفاع شهردار مشهد از طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم 

شهردار مشهد با تاکید بر اینکه طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم طرح کاملا قابل دفاع است، گفت: البته دغدغه‌های شورای اسلامی شهر مشهد دغدغه حداکثری است و طبیعتا از ابزارهای خود استفاده خواهند کرد اما بنده به عنوان عضو کمیسیون ماده پنج و شهردار مشهد، مشخصا معتقدم که طرح اخیری که به تصویب رسیده، تمام دغدغه‌های موجود را در نظر گرفته است.
به گزارش صبح امروز محمدرضا کلائی امروز در حاشیه آیین افتتاح تصفیه خانه فاضلاب محلی چهل‌بازه مشهد به عنوان پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه غشایی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنچه در ابتدا ارائه شد و آنچه در نهایت در کمیسیون ماده پنج مطرح شد، تفاوت‌های خیلی جدی با یکدیگر داشت. ما چند دغدغه داشتیم و اعتقاد بنده ین بود که دغدغه‌های ممکن تا حد زیادی رفع شده است.

شهردار مشهد تصریح کرد: بخشی از دغدغه‌های ما مربوط به موضوعات حمل‌ونقل و ترافیک و بخشی دیگر مربوط به کاهش حد پایین متراژ برای ساخت و ساز بود که به صورت کامل در این طرح رفع شد. البته این دغدغه‌ها فقط مربوط به ما نبوده بلکه دغدغه‌های شورای اسلامی شهر مشهد، آستان قدس رضوی و تولیت آستان قدس رضوی است که تا حد زیادی رفع شده است.ک

کلائی عنوان کرد: بخشی دیگر از دغدغه‌ها مربوط به پروژه‌های سرمایه‌گذاری بود. انتقاد ما این است که پروژه‌های سرمایه‌گذاری باید در شهر مشهد با محوریت دستگاه قضا و در محل خود پروژه تعیین تکلیف شود نه در تهران. این موضوع عملا در مصوبه ارائه شده و مصوبه کمیسیون ماده پنج نیز بر آن تصریح داشته است که ۱۴۳ پروژه سرمایه‌گذاری باید با محوریت دستگاه قضا تعیین تکلیف شود و این اختیار داده شد تا در کمیسیون ماده ۱۰۰ مسائل بررسی شود.

طرح کاملا قابل دفاع است

وی ادامه داد: بنده معتقدم آن چیزی که به آن رسیدیم با طرح اولیه فاصله جدی دارد و بسیار پخته‌تر شده است و حاضرم کاملا از آن دفاع کنم زیرا این طرح کاملا قابل دفاع است.

شهردار مشهد اظهار کرد: من ترجیح می‌دهم تاثیر منطقی که به نفع همه مردم، هویت شهر مشهد و نظرات کارشناسی بود را در این طرح در نظر بگیرم.

کلائی بیان کرد: آقای استاندار دو کار بسیار مهم انجام داد که ممکن است دیده نشده باشد که البته این ماجرا کمی بی انصافی است؛ اقدام اول او انتقال کامل موضوع از تهران به مشهد است. ما در گذشته با شیوه نامه‌ای مواجه بودیم که کاملا به آن اعتراض داشتیم که چرا تصمیم‌گیری در تهران است. در حال حاضر این شیوه نامه به کمیسیون ماده پنج منتقل شده است.

وی افزود: نکته دوم این است که همه ذی‌نفعان را دور یکدیگر جمع کردند و گفت‌وگو و جلسات زیادی برگزار شد تا اقناع صورت بگیرد و به نظرم این دو اقدام استاندار را باید به صورت جدی حمایت کنیم. بنده به عنوان عضو کمیسیون ماده پنج حتما از طرح حمایت می‌کنم و امیدوارم اجرا، تحقیق و ابلاغ آن بتواند سروسامانی به وضع موجود بدهد.

راهکار تامین آب، بازچرخانی آب‌ها و تصفیه است

شهردار مشهد اظهار کرد: با توجه به حاکم بودن اقلیم خشک در شهر مشهد، بایستی برخورد مشخصی با این موضوع صورت بگیرد. در چنین شرایطی یا می توانیم تسلیم شرایط موجود شویم و با محدودیت منابع آبی، از توسعه فضای سبز خودداری کنیم یا اینکه فضای سبز شهری را توسعه داده، با آلودگی هوا مقابله کرده و میزان رطوبت و زیست پذیری را افزایش دهیم و چاره‌ای برای منابع آبی داشته باشیم.

وی افزود: یکی از راهکارها برای تامین آب، بازچرخانی آب‌ها و تصفیه آن است که بخشی توسط تصفیه‌خانه‌های موجود در شهر مشهد انجام می‌شود اما تصفیه‌خانه‌های محلی می‌تواند در شبکه جداسازی آب شرب از آب خام و رساندن آب به کمربندهای سبز و فضای اصلی شهر مشهد به شدت موثر باشد.

کلائی بیان کرد: دو ویژگی مهم تصفیه‌خانه چهل بازه این است که اولا تاکنون تصفیه خانه‌هایی که با روش MBR پیشرفته عمل می‌کرد، خروجی آن در محیط طبیعی رهاسازی می‌شد زیرا BOD و COD آن در حدود ۱۰۰ بود اما امروز با BOD ۱۰ و COD ۲۰ کاملا شرایط آبیاری فضای سبز را فراهم کرده‌ایم و کیفیت آب مانند آب رودخانه در بالادست است و آب موجود این قابیلت را دارد که در بستر جداسازی آب شرب از آب خام و آبیاری فضای کلان شهر مشهد در حوزه سبز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین می‌توانیم آن را به کمربند سبز منتقل کرده و تامین منابع آبی را برعهده داشته باشیم.