تخفیف آری؛ حراج نه
اتاق اصناف مشهد گفت: بین فروش فوقالعاده و حراج تفاووت زیادی وجود دارد. ما امسال در نمایشگاهِ “به وسعت ایران” فروش با تخفیف های مشخص داریم اما به هیچ وجه اجازه حراجی را صادر نمیکنیم.محمود بنانژاد در نشست خبری در خصوص فروش فوق العاده نوروزی با عنوان نمایشگاهی به وسعت ایران که در خانه اصناف مشهد برگزار شد اظهار کرد: هر سال نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا در دو مقطع پاییز و بهار برگزار می شد و کالاها با تخفیفات خاص و شرایط ویژه در نمایشگاه عرضه می گردید.وی افزود: همیشه ایراداتی به این نمایشگاهها از نوع، کیفیت و قیمت کالاها تا تراکم و ازدحامهایی که در بازار اتفاق میافتاد، وارد می شد. رییس اتاق اصناف با اشاره به نقد و انتقادات صاحبان اصناف نسبت به تشکیل نمایشگاه عنوان کرد: یکی از انتقادات اصناف به تشکیل نمایشگاه بعضا این بوده که ممکن است نمایشگاه به گونهای باشد که کالاها در آنجا ارزانتر فروخته شود و این به کسب و کار اصناف تا حدی ضربه می زند. این مساله از مشکلاتی است که هر سال گریبانگیر صنوف مختلف میشود.بنانژاد ادامه داد: ما درحال برنامه ریزی برای ایجاد نمایشگاه و فروش مستقیم بودیم که متاسفانه با شرایط کرونا این مساله اصلا امکان پذیر نخواهد بود و قابلیت رعایت پروتکلها به هیچ وجه امکان پذیر نیست. وزارت بهداشت نیز بر عدم برگزاری نمایشگاه تاکید داشته است.وی افزود: به همین منظور به دنبال راهی بودیم تا بشود از ظرفیت تمام واحدهای صنفی استفاده کرد و مردم کالاهای مد نظر خود را راحتتر به دست آورند که نتیجه آن ایجاد نمایشگاهی با نام به وسعت ایران است.رییس اتاق اصناف به تعریف تفاوت حراج و فروش ویژه پرداخت و اظهار کرد: در حراجها معمولا فروشنده میخواهد با هر قیمتی کالا را به فروش برساند. ما به هیچ وجه تا پایان سال حراج نخواهیم داشت و اجازه فروش حراجی را به هیچ واحدی نخواهیم داد و فقط فروش فوق العاده مطرح است.بنانژاد گفت :در حوزه تامین کالا، به خصوص کالاهایی که برای مردم اولویت دارد مانند کیف، کفش، پوشاک، شیرینی و آجیل هیج کمبودی وجود ندارد. از لحاظ تعداد واحدهای صنفی و تنوع کالا نیز هیچ کم و کاستی وجود ندارد و خوشبختانه در بسیاری از موارد ما خودمان تولیدکننده هستیم.وی عنوان کرد: برنامهریزی برای این نمایشگاه در اتاق اصناف ایران با کمک دبیرخانه هیات نظارت اصناف اجرایی صورت گرفت و هیات اجرایی به وجود آمد. اولین حسن این طرح این است که کاملا اتحادیه محور است. یعنی اتحادیهها کنترل بازار را به دست خواهند گرفت و این مساله جزو وظایف کمیسیون اتحادیه ها خواهد بود.رییس اتاق اصناف مشهد با تاکید بر اینکه قیمت ها و چگونگی فروش کالاها به شدت تحت نظارت و بازرسی است، گفت: در هر برنامه برای فروش کالاها، یک مقدار مشخص تخفیف مجاز است. برای هر بخش مقدار حداقل و حداکثری مشخص شده و اتحادیهها این مساله را بررسی و تایید می کنند. در حوزه نظارت و بازرسی باز هم خود اتحادیه کنترل سطح بازار را به دست خواهد گرفت و هرجا تخلفی را احساس کنند، برخورد می کنند. بنانژاد ادامه داد : یکی از مواردی که از تشکیل جمعیت و ازدحام مردم در بازارها جلوگیری میکند، تشویق و ترغیب بازارهای صنفی به فروش به صورت غیرحضوری و الکترونیکی است که در این راستا قدمهایی برداشته شده است.وی با اشاره به راهاندازی سامانه جدید برای فروش غیرحضوری گفت: از شنبه هفته آینده برنامهای ارائه میشود که بر مبنای آن هر واحد صنفی بتواند صفحه ای را برای ارائه کالاهایش داشته باشد و کالاها را به همراه عکس ،قیمت،تخفیف و... به فروش برساند و مردم به راحتی از آن سامانه خریداری و به بازار مراجعه نکنند.رییس اتاق اصناف مشهد عنوان کرد: یکی از مواردی که در خصوص واحدهای صنفی تاکید داریم، رعایت پروتکلهای بهداشتی است و ما به شدت مراقب این مساله هستیم و با واحدهایی ک رعایت نکنند، برخورد میکنیم. البته تا کنون واحدهای صنفی این مساله را رعایت میکنند اما از جانب مردم بی اعتنایی می شود. این یک کار مشارکتی است و اگر واحدها رعایت کنند و مردم نکنند یا برعکس، هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.بنانژاد در رابطه با مسائل مورد تاکید در اصناف تصریح کرد: ما ابتدا از هر واحد صنفی که می خواهد در بازار فعالیت کند، تعهدنامه می گیریم. در تعهدنامه تمام شرایط رعایت پروتکل ها وجود دارد از جمله کد QR که باید توسط فروشندگان پرینت آن گرفته و پشت در مغازه نصب شود. رعایت پروتکلهای بهداشتی در یکسری از صنوف، از جمله نانوایی ها، قنادی ها و… سختتر و جدیتر است.وی افزود: در حوزه نظارتی ما تکالیفی را برای واحدهای صنفی تعریف کردهایم. مثل نصب برچسب قیمت، صدور صورتحساب کالا و یک سری موارد دیگری که در قانون نظام صنفی به عنوان تخلف از آن ها نام برده شده است.رییس اتاق اصناف مشهد گفت: تاکید ما بر عرضه کالاهای با کیفیت داخلی در نمایشگاه است. خوشبختانه ما در مشهد برندهای خوبی در حوزه پوشاک و کفش و چرم و… داریم و سعی می کنیم این برندها را تا میتوانیم برجسته کنیم. بنانژاد در خصوص خرید کالاهای اساسی با کد ملی عنوان کرد: ما حدود یک ماه هست در حوزه شکر و ۲۰ روز در حوزه روغن فروش به همراه کد ملی را شروع کردهایم. باید حوزه نظارت و بازررسی خود را مکانیزه کنیم و بتوانیم از ابزار الکترونیکی برای کنترل تولید و فروش کالاها استفاده کنیم.وی افزود: ما از لحاظ تولید کالا مشکلی نداریم ولی در توزیع مشکل داریم. تمام تلاشمان این است که کالایی که از هر طریق تولید و وارد میشود، به دست مصرف کننده برسد. دولت هم رایانهای را برای تامین اینگونه کالاها از جمله روغن،شکر،مرغ و… در نظر گرفته است. رییس اتاق اصناف مشهد توضیح داد: تا دیروز ۱۶۰۰ وارد صنفی در سامانه حلقه توزیع قرار گرفته اند و تا کنون ۳۰ طرح در این سامانه ثبت شده است. ۴۰ انبار در این سامانه ثبت شده که این انبارها مبدا ورود کالاهاست. کل سفارش های ثبت شده در واحد ۴۶۹۰ عدد است. خرده فروش هم اگر کالایش تمام شد و میخواست دوباره سفارش بدهد، ما در سامانه موجودیاش را مورد بررسی قرار میدهیم و اگر موجودیاش صفر شده باشد، اجازه خرید کالای جدید را صادر میکنیم.بنانژاد در رابطه با آمار متقاضیان که در این سامانه ثبت نام کردهاند، عنوان کرد: تعداد کل مشتریان ۵۶۰ هزار نفر هستند که با کدملی در سامانه ثبت نام کردند. این تعداد تقریبا یک ششم جمعیت شهر مشهد است. وی افزود: مقدار کالاهای توزیع شده در سامانه ۶۲۰ تن هست که حدود ۳۰۰ تن نیز از قبل وجود داشته است. این مقدار عمدتا مربوط به صنف خوار و بار است که شامل روغن و شکر میشوند. آمادگی ارائه فروش میوهشب عید ر در سامانه وجود دارد و اگر تاییدیه های لازم صورت بگیرد، این اتفاق حتما رخ میدهد