1

افتتاح باغ‌های زندگی و خاطره در مشهد

باغهای زندگی و خاطره به مناسب روز درختکاری طی مراسمی در کمربند سبز جنوبی مشهد افتتاح شدند.

به گزارش صبح امروز شهردار مشهد روز گذشته در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد، گفت: باغ زندگی یک پروژه اجتماعی و بهانه‌ای برای نزدیک شدن مردم به محیط زیست شهری و آشنایی فرزندان با طبیعت است.

محمد رضا کلایی افزود: باغ خاطره نیز برای قدردانی و یادبود کسانی است که اهدای عضو کرده‌اند و اکنون در جمع ما نیستند.

وی ادامه داد: تا سه ماه آینده که هوا مناسب درختکاری است باید دیگران را به کاشت درخت تشویق کرد.

شهردار مشهد گفت: محیط زیست اولویت ما بوده و خواهد بود و تا روز آخر برای توسعه فضای سبز تلاش خواهیم کرد و در دوره اخیر مدیریت شهری نیز اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته و در بخش توسعه فضای سبز، حدود ۹۰۰ هکتار فضای سبز در ارتفاعات جنوب در حال ایجاد است.

کلایی افزود: در ماه جاری نیز تصفیه خانه چهل بازه با رویکرد استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز افتتاح شد و توسعه شبکه جداسازی آب شرب از آب خام برای آبیاری فضای سبز با جدیت در دست اجراست و سبب پایداری فضای سبز می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: پنج هزار و ۶۸۰ هکتار فضای سبز در شهر مشهد وجود دارد که هزار و ۲۰۰ هکتار از این میزان در این دوره مدیریت شهری ایجاد شده است‌.

احمد رضا سلامی افزود: بیش از ۹۰ پارک از مجموع ۶۶۶ پارک موجود در شهر مشهد نیز در چند سال اخیر احداث شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۹۰۰هکتار کمربند سبز در طول ٢.٥ گذشته اجرا شده و سرانه فضای سبز مشهد در طول این دوره از ۱۴.۲ به ۱۷.۳ متر مربع افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: امروز نیز به مناسبت روز درختکاری توسعه هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند سبز مشهد آغاز شده و پیش بینی شده است که بیش از ۴۰۰ هزار درخت در این عرصه کاشته شود.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز گفت: طرح باغ زندگی و باغ خاطره همچنان تداوم دارد و پس از  ثبت نام شهروندان در این ۲ طرح، در جمعه پایانی هر ماه مراسم کاشت درخت با حضور شهروندان اجرا خواهد شد.

مهدی یعقوبی افزود: امروز همزمان با روز درختکاری و با دعوت از شهروندان تعداد زیادی از مردم به ارتفاعات جنوبی آمده‌اند تا علاوه بر کاشت درخت در روز درختکاری، در قالب طرح باغ زندگی و باغ خاطره برای تازه متولدین، مزدوجین، یاد بود درگذشتگان و اهداکنندگان عضو درخت بکارند.

وی با اشاره به افتتاح از باغ خاطره و باغ زندگی در کمربند سبز شهر ادامه داد: پلاک ثبت شده به نام افراد دائمی خواهد بود و موقعیت مکانی دقیق درخت به هر فرد اعلام می‌شود. همچنین شناسنامه‌ صادر شده برای درخت علاوه بر اهدا به شهروندان در سامانه ثبت می‌شود و امکان ردیابی و رصد درخت وجود دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: ثبت پلاک می‌تواند روی درختان موجود و نهال‌های جدید انجام شود و  شرایط لازم برای مشارکت شهروندان در بحث نگهداری درختان فراهم شده است.

یعقوبی افزود:در حال حاضر برای مجموعه های باغ زندگی و باغ خاطره، کاشت حدود ۱۵ هزار اصله درخت در عرصه‌ کمربند فضای سبز و در محدوده‌ای به وسعت ۳۰ هکتار پیش بینی شده است همچنین این اقدام همزمان در ضلع جنوبی پارک بهار در محدوده‌ای به وسعت پنج هکتار اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این که کاشت این درختان ارتباط مستمر بین شهروندان و محیط زیست را فراهم خواهد کرد ادامه داد: این اقدام به نوعی در راستای توسعه محیط زیست و افزایش مشارکت شهروندان در صیانت از زیست بوم شهری خواهد بود و علاوه بر آن برنامه‌هایی برای تنوع و گسترش این طرح‌ها در دستور کار داریم.

یعقوبی افزود: امروز توسعه هزار و ۲۰۰ هکتار درختکاری در کمربند سبز جنوبی شهر مشهد نیز با حضور شهروندان آغاز شد و پیش بینی می شود این توسعه تا سال آینده تحقق یابد.

در طرح باغ زندگی و باغ خاطره تولد فرزند یا شروع زندگی زوجین با کاشت درخت همراه می شود یا برای یادبود درگذشتگان و افراد اهداکننده عضو درختی کاشته می شود.

سامانه ثبت نام در این طرح، از طریق سایت Gsms.mashhad.ir برای متقاضیان از اول اسفند ماه ۱۳۹۹ راه اندازی شد و تا کنون تعداد زیادی از شهروندان مشهدی برای کاشت درخت ثبت نام کرده اند.