1

آیا 1400 سال پایان تحریم و کروناست؟

روحانی: دولت در زمینه رفع تحریم همه توان خود را به کار می‌گیرد و یک لحظه را هم از دست نمی‌دهد

 

سرویس سیاسی/ رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور تاکنون به خوبی اداره شده است، گفت: روایت واقعیت‌های کشور را هیچ‌کس تحریف نکند.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در شصتمین اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: می دانیم که شرایط کشور ما باید به دو دوره تقسیم می‌کنیم؛ آنچه قبل از سال ۹۷ بود که شرایط کشور ما نسبتا عادی توام با فشار بود و ما توانسته بودیم تا حدودی از تحریم عبور کنیم. سال‌های ۹۴ تا پایان ۹۶ در رشد اقتصادی، تورم و اشتغال واقعا آمار و ارقام افتخار آمیز است و تورم ما ۱۰.۲ درصد بود و در سال ۹۶ تورم ما تک رقمی بود.

وی تاکید کرد: کشور به خوبی اداره شده است و روایت واقعیت‌های کشور را کسی تحریف نکند. اما این یک واقعیت است که ما وارد یک جنگ اقتصادی شدیم و یک آدمی که به هیچ چیز متکی نبود به کاخ سفید آمد و از یک توافق ۷ جانبه خارج شد و ایران را در حصر قرار داد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و فارس و ایرنا بخوانید؛

* وقتی می‌گوییم در سال‌های قبل ۴۵ میلیارد واردات کالا داریم یک مرتبه می شود ۳۵ میلیارد، معلوم است فشار می‌آورد. در این شرایط می‌بینید اقتصاد سر پاست. این افتتاح‌های پنجشنبه‌ها پرچمی بود که به دنیا می‌گفت آمریکا شکست خورده است. سیستان و بلوچستانی که محروم بود ببینید لوله گاز وارد این استان شد. در این دولت بود که گاز وارد سیستان و بلوچستان شد قبل از آن گاز نداشتند.

* ما در شرایط تحریم این کار را کردیم و به دشمن گفتیم راه را اشتباه می‌روی و مردم هم در مشقت رفتند. البته مدیریت در زمان جنگ پیچیده است.

* پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷ این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد و درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران ونزوئلایی می‌شود. اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی مواجه شویم اما کاری که دولت در سال ۹۷ و سال ۹۸ انجام داد، تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل کردیم و تورم شروع به کاهش کرد.

* تورم قدم به قدم و نقطه به نقطه شروع به آرامش کرد که تا آخر سال ۹۸ با موضوع دیگری به نام کرونا مواجه شدیم اگر کرونا نبود باز هم این روند ادامه پیدا می‌کرد و شرایط بهتری داشتیم.

*{با اشاره به آمار ارائه شده در گزارش بانک مرکزی}: براساس این آمار به طور متوسط در سال‌های قبل ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و حتی در سال ۹۰ متوسط درآمد نفتی ما ۱۱۲ میلیارد دلار بود و در سال ۹۸ این درآمد کاهش یافت و در سال ۹۹ بیشتر کاهش یافت و این بسیار مهم است. متوسط درآمد نفتی ما به یک پنجم کاهش یافت که این‌ها در واردات و قیمت ارز تاثیر ‌می‌گذارد و دست بانک مرکزی برای عرضه نیما خالی است و باید تعدیل کند.

*شرایط بسیار عجیب و غریبی است و هدف تحمیل‌کنندگان جنگ را فرو پاشی اقتصاد ایران است و آنها موفق نشدند و اقتصاد ایران به روند خود ادامه داد که البته کاهشی شد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها کاهشی و رنج و مشکلات مردم بیشتر شد.

* وقتی ۴۵ میلیارد دلار واردات مواد اولیه و ضروری ناگهان ۳۶ میلیارد دلار می‌شود، معلوم است که به مردم فشار می‌آید؛ وقتی به دلیل تحریم ناگهان واردات ۲۵۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم حتما بر مردم تاثیر می‌گذارد. ما به خاطر شرایط تحریم این کار را کردیم و در شرایط عادی چنین نمی‌کردیم.

* با این همه در این شرایط اقتصاد سرپا است و به حرکت خود ادامه می‌دهد و افتتاح پنجشنبه‌های ما پرچمی بود که برافراشته شد و رایتی بود که به اهتزاز درآمد و این رایت به دنیا اعلام کرد که آمریکا شکست خورد و طرح آمریکا نادرست بود .

*{با اشاره به افتتاح‌ روز یکشنبه گذشته}: سرمایه‌گذاری مجموع این افتتاح‌ها ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است و این شوخی نیست که یک طرح عظیم انجام و نصف کشور متحول می‌شود. با انتقال آب خلیج فارس و شیرین‌سازی آب، استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان از آن استفاده می‌کنند و بخش اعظم کشور در شرق متحول می‌شود و ما این کار را در شرایط تحریم و فشار انجام داده‌ایم.

*{با اشاره به گازرسانی به سیستان و بلوچستان}: در این دولت بود که این مناطق دارای گاز شدند. در این دولت بود که بنادر ما در چابهار چند برابر ظرفیت قبلی قدرت یافت و راه آهن چابهار به زاهدان در همین دولت شروع شد و بخش‌هایی از آن در آینده افتتاح می‌شود.

* با این همه در این شرایط اقتصاد سرپا است و به حرکت خود ادامه می‌دهد و افتتاح پنج‌شنبه‌های ما پرچمی بود که برافراشته شد و رایتی بود که به اهتزاز درآمد و این رایت به دنیا اعلام کرد که آمریکا شکست خورد و طرح آمریکا نادرست بود.

*{ با اشاره به افتتاح‌ روز یکشنبه گذشته}: سرمایه‌گذاری مجموع این افتتاح‌ها ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است و این شوخی نیست که یک طرح عظیم انجام و نصف کشور متحول می‌شود. با انتقال آب خلیج فارس و شیرین‌سازی آب، استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان از آن استفاده می‌کنند و بخش اعظم کشور در شرق متحول می‌شود و ما این کار را در شرایط تحریم و فشار انجام داده‌ایم.

* ما در شرایط فشار و تحریم این کار را انجام دادیم سیستان و بلوچستانی که محروم بود لوله گاز وارد این استان شد زاهدان، زابل و ایرانشهر گاز نداشتند در این دولت گاز وارد این استان‌ شد و در این دولت بود که بنادر ما در چابهار چند برابر ظرفیت قبلی قدرت پیدا کرد. در این دولت بود که راه‌آهن چابهار به زاهدان شروع شد و بخش‌هایی هم در اوایل سال آینده افتتاح و نهایی خواهند شد.

* همین آبی که در بخش‌های مختلف انتقال و ادامه پیدا می‌کند و ۴۶ هزار هکتار زمین را در سیستان تحت پوشش قرار می‌دهد، یک تحول عظیم و بزرگ است. البته مسائل دیگر هم وجود دارد. اینها نشان می‌دهد اگر در شرایط عادی ما این کار را انجام دادیم خیلی جالب تعریف و تمجید نبود اما ما در شرایط تحریم این کار را انجام دادیم یعنی به دشمن گفتیم تو راه غلط را انتخاب و اشتباه کردی و البته به مردم ما فشار وارد کردی و این جای انکار نیست و مردم ما در مشقت و فشار قرار گرفتند.

* البته مدیریت در دوران جنگ بسیار پیچیده و سخت است و با مدیریت شرایط عادی متفاوت است لذا مدیریت ممکن است ایراد هم پیدا کند. ما در هشت سال جنگ تحمیلی بودیم و می‌دانیم چگونه است. خود من مسئول ستاد پشتیبانی در دوران جنگ و مسئول پدافند هوایی بودم. بنابراین می‌دانم مدیریت در دوران جنگ چگونه است.

* اکنون هم در این سه سال به دستور رهبر انقلاب من فرمانده جنگ اقتصادی بودم هم اینجا و هم آنجا بودم و می‌توانم اینها را به خوبی با یکدیگر مقایسه کنم. دوران بسیار سختی برای ملت ایران پیش آمد ولی در عین حال این ملت سروقامت ایستاد و مقابله کرد و سر فرود نیاورد.

* برای این کار بزرگی که انجام شد مسئولین اقتصادی کشور بار سنگینی بر دوششان وارد شد. چون این جنگ، جنگ تحمیلی اقتصادی بود و مشخص است که سرداران اقتصادی این جبهه مسولین اقتصادی هستند و فشار اول دشمن در این تحریم اقتصادی بر نفت و بانک بود. این را همه می‌دانند که تحریم اصلی بر نفت و بانک بود و به همین دلیل وزیر نفت و رییس بانک مرکزی در خط مقدم قرار داشتند.

*{ با قدردانی از همه مسئولین اقتصادی}: معنی این قدردانی این نیست که دولت ما نقص و مشکل نداشته است. ما مشکل هم داشتیم و ممکن است نقص و قصوری هم داشتیم اما در عین حال کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است و این کار بزرگ را مانند یک تیم فوتبال است که در میدان مسابقه با یک تیم قدرتمند و معروف در میدان مبارزه می‌کند سه گل زده و یک گل هم خورده است حال ما بیاییم و مرتب بگوییم که یادتان نرود یک گل خورده است، خب بگو ۳ گل هم زده است ما باید متعادل و منصفانه سخن بگوییم و واقعیت را بیان کنیم.  

* من اقتصادی‌ها و بزرگان اقتصاد کشور و مسئولین بانک‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهم، آیا آنچه در این دولت برای تحول مثبت در بانک‌ها انجام گرفت در سال‌های قبل سابقه داشته است یا خیر؟ موسسات اعتباری غیرمجاز را چه کسی در این کشور جمع کرد؟ این موسسات اعتباری غیرمجاز در چه دوره‌ای و با چه سختی و مشکلات و چه هزینه‌ای جمع شدند؟

* ما ناچار شدیم مقدار زیادی پول پرداخت کنیم، می‌دانید پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان پول به چه معناست؟ و پایه پولی هم است و کار بسیار عظیم و بزرگی است. اینکه جلوی بانک‌های متخلف را بگیریم و سرپرست برای آن بانک‌ها قرار بدهیم کار بزرگی است و به این معناست که بانک مرکزی بر این بانک‌ها نظارت می‌کند.

* اینکه ما بانک‌های نیروهای مسلح را ادغام کردیم کار عظیم و بزرگی بود که همه این بانک‌ها در بانک سپه ادغام شدند.

*{ با اشاره به سامانه‌های ایجاد شده در بانک مرکزی}: ایجاد این سامانه‌ها به معنای مبارزه با فساد است. شما هر سامانه دقیقی که درست و شفافی که درست کنید که همه بتوانند آن سامانه نگاه کنند و همه بتوانند در یک پنجره واحد وارد شوند و ببینم چه خبر است یعنی مبارزه با فساد.

* اولین راه مبارزه با فساد، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی و این است که همه مردم مطلع شوند که ما چه کاری انجام می‌دهیم، در این شفاف‌سازی کار بزرگی صورت گرفته است. متاسفانه ما در این سال‌ها با پولشویی و تامین مالی تروریسم مبارزه کردیم اما بلد نبودیم این مبارزات‌مان را تابلو کنیم و این واقعا موضوع عجیبی است.

* ما در کشوری هستیم که همسایه‌هایمان را می‌بینیم و می‌دانیم چه خبر است. ما بهترین مبارزه را با فساد و بیشترین مبارزه را با پولشویی و تامین مالی تروریسم انجام دهیم ولی وقتی نوبت به تابلو می‌رسد که می‌خواهیم مبارزاتمان را به دنیا اعلام کنیم در اینجا کمی خجالت می‌کشیم و این تابلو را پایین می‌آوریم که کسی متوجه نشود، ما کار خوب را برای خدا انجام دهیم و واقعا دل انسان می‌سوزد.

* چهار لایحه ای که دولت به مجلس داد، مجلس تصویب کرد و حتی ایرادات آن در شورای نگهبان هم حل شد اما در جای دیگر گیر افتاد واقعا چیز عجیبی است. بعد هم عده‌ای افتخار می‌کنند می‌گویند ما این طرف سال تصویب نکردیم آن طرف سال تصویب می‌کنیم، آن طرف سال افتخار می‌کنند می‌گویند این دولت تصویب نکرده، چرا نکردید. ما که در مبارزه با تروریسم از همه مقدم‌تریم، بنابراین در بخش مالی آن هم باید مبارزه کنیم. ما با فساد مبارزه می‌کنیم و حکومت اسلامی داریم چرا آنها را بیان نمی‌کنیم و توضیح نمی‌دهیم.  باید تلاش کنیم و دوستان دیگر را با یک زبان دیگری قانع کنیم که همه با هم باشیم و این مساله را نهایی کنیم.

* بانک مرکزی می‌خواهد با دنیا کار کند،  با منابع مختلف داد و ستد کند. اوراق بخرد و اوراق بدهد. سرمایه گذاری کند و سرمایه گذاری را بپذیرد. کشورهای دوست وقتی می‌خواهند با بانک مرکزی کار کنند باید مطمئن باشند که مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید. یک نهاد بین المللی به آنها گیر نمی‌دهد و افتخار کنند که با بانک مرکزی ایران کار می‌کنند. کاری نکنیم که دوستان ما هم بترسد که اگر با شما کار کنیم، گرفتار می‌شویم.

* تشکر من از بانک مرکزی به این دلیل است که دست بانک مرکزی را برای تعامل با دنیا باز بگذاریم آنها بیایند حرکت کنند که به نفع کشور و به نفع بانک‌ها و نفع به بانک مرکزی است. بانک مرکزی پشتوانه و ناظر بانک‌ها است. بانک‌های دیگر ما هم حرکت می‌کنند. بانک‌های ما مایلند که با دنیا کار کنند و آنها هم همینطور هستند.

*{ با اشاره به کمک بانک مرکزی و بانک‌ها در زمینه کرونا}: در زمینه کرونا همه دنیا دچار مشکل شدند. این که کشوری یک یا دو تریلیون دلار یا بیشتر برای مبارزه با کرونا می‌گذارد، نشان از مهم بودن آن است چرا که کرونا در زندگی مردم تاثیر گذاشته و مشکلاتی درست کرده است.

* خارجی‌ها که ضد ما هستند، در تبلیغات خود خوب بلد هستند یعنی تا کاری درست می‌شود شروع به شلوغ کردن می‌کنند چون می‌دانند یا سلامت مردم را در تردید قرار دهند یا زندگی آنها را هدف قرار می‌دهند.

* کار درستی در کشور انجام گرفت و یک ستاد خوب برای مبارزه با کرونا شکل گرفت که در این مدت یک سال و چند هفته ۶۱ جلسه گذاشتیم و ۸۴۳ مصوبه تصویب کردیم که تمام مصوبات اجرا شد و این یکی از ستادهای موفق در کشور بوده است که به موقع رصد و عمل کرده است. البته همه در این جهت کمک کردند و کار بزرگ و عظیمی انجام گرفت و در این کار اگر بانک مرکزی نبود و بانک‌ها نبودند دچار مشکل می‌شدیم.

* در این ایام برای خرید واکسن نیاز به دلار و پول ارزی داشتیم و بانک مرکزی با همه سختی‌هایی که داشت، این پول را به فوریت و با تقدم ویژه تامین کرد. بیش از ۱۶ میلیون واکسن از کواکس خریداری کردیم که به تدریج وارد می‌شود و در کنار آن واکسن‌هایی که از کشورهای دیگر خریداری کردیم که الان واکسیناسیون در حال انجام است.

* بانک رقمی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داد. ۷۵ هزار میلیارد تسهیلات و بقیه را به صورت دیگر به میدان آورد که توانستیم کار انجام دهیم. علاوه بر این سازمان برنامه و بودجه با برنامه‌ریزی خوبی که انجام داد، توانستیم برای افرادی که در فشار بودند ۳ ماه در اوایل و ۴ ماه آخر سال یعنی در ۷ ماه برای اقشار کم درآمد نفری ۱۰۰ هزارتومان ماهانه پرداخت کنیم. نمی‌خواهم بگویم این ۱۰۰ هزارتومان همه مشکلات را حل کرد به هر صورت کمکی بود که کمی فشار را از دوش مردم بردارد.

* امهال‌هایی که در پرداخت پول‌های برق و آب به مردم اعمال و تنفسی که به آنان داده شد، کمک دیگر بانک مرکزی بود. در اجاره مسکن و حمل و نقل کمک شد. به همه کسب و کارهایی که در فشار شدید قرار گرفتند مانند هتل‌داری و گردشگری وام اعطا و کمک شد و در مجموع بانک کار بزرگی انجام داد و قدم بزرگی برداشت.

* اولین پیشنهادات در اولین جلسه سال ۹۹ از سوی آقای همتی بود و کار بزرگی در این مدت انجام شد و روی یک دوش بانک مرکزی بار تحریم و روی دوش دیگرش بار کرونا بود که توانستیم هر دو بار را برداریم و همه بخش‌های اقتصادی تلاش کردند.

* امروزبا قوت و قدرت می‌توانیم بگوییم سال آینده سال بهتری خواهد بود و  شرایط واکسن سال دیگر بهتر می‌شود و با توجه به مهار کرونا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بهتر خواهد شد و از ماه‌های اولیه سال ۱۴۰۰که عبور کنیم شرایط بهتر می‌شود.

* دولت در زمینه رفع تحریم همه توان خود را به کار می‌گیرد و یک لحظه را هم از دست نمی‌دهد، حرکت کردن در این راه سخت است و مشکلاتی دارد؛ زمینش صاف نیست و چاله زیاد دارد اما کار را شروع کردیم و خدا کمک می‌کند. شرایط کشور از لحاظ جنگ اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹بهتر خواهد شد.

* همدیگر را یاری و کمک خیر و مومنانه می‌کنیم و با هدایت مقام معظم رهبری در بحث کرونا و تحریم همه دست به دست هم می‌دهیم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.