1

پلمپ 3099 واحد صنفی توسط نیروی انتظامی در مشهد

جانشین فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: 3099 واحد صنفی که مقررات را رعایت نکردند پلمپ شدند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» ابراهیم قربان‌زاده، در جلسه ستاد استانی کرونا که روز گذشته در استانداری برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار «صبح‌امروز» در مورد اینکه از آنجایی که مشهد در راس رفت‌وآمدهای استان و کشور قرار دارد و با توجه به تجربه‌ای که در گذشته به دلیل مجاز شدن ترددها به شهر مشهد و تغییر وضعیت آن به قرمز وجود داشت چه راهکارهایی برای جلوگیری از این اتفاق در حال حاضر گرفته شده است، گفت: در بحث محدودیت‌های بین‌شهری و برون‌شهری اقدامات لازم صورت گرفته است. در حال حاضر نیز محدودیت‌های برون شهری در بعضی از شهرستان‌ها مثل مشهد، نیشابور، گناباد و … اجرا می‌شود. همچنین  اقدامات کنترلی در بخش واحدهای صنفی تبصره نظارت بر اماکن عمومی صورت می‌گیرد. به طور مشترک برای رعایت پروتکل‌ها از جمله در مرحله اول تذکر لسانی، دوم تذکر کتبی و صورت جلسه، و نهایتاً اِعمال قانون و پلمپ واحدهای متخلف انجام می‌شود.

قربان‌زاده در ادامه توضیح داد: حدود 3124 مورد بازدید و بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفته و 71352 مورد تذکر لسانی و 12835 مورد صورت جلسه کتبی انجام شده است. در واقع 3099 واحد صنفی که مقررات را رعایت نکردند پلمپ شدند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. ورود خودروها از شهرستان‌های قرمز محدودیت دارد و اینها با جدیت اِعمال قانون می‌شوند.

به گفته وی در بحث خودروها حدود 349887 مورد اِعمال قانون در راستای ایجاد محدودیت‌های بین‌شهری و درون‌شهری صورت گرفته و همچنان ادامه دارد. گفتنی است همه مردم این پروتکل‌ها را رعایت کردند و تنها عده‌ای محدود هستند که بهداشت را رعایت نمی‌کنند همین امر باعث شده که این افراد مورد اعمال قانون و صدور جریمه و یا انتقال به پارگینگ قرار بگیرند.

در ادامه محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشریح کرد: یکی از عوامل موثر در شیوع بیماری مسافرت است. مثلا در زمان کریسمس، انگلیس برای جلوگیری از شلوغی تمام پروازها را کنسل کرد. درحال‌حاضر کنترل بر مسافرانی که از شهرهایی جز قرمز به مشهد سفر می‌کنند امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین مردم مشهد باید برای حفظ شهرشان به مسافرت نروند و برای زایرینی که در مشهد هستند الگو و آمربه معروف باشند. به طوریکه وقتی مشهدی‌ها در حرم زایری را بدون ماسک می‌بینند خیلی محترمانه به او تذکر دهند تا از ماسک استفاده کند و به فکر سلامت شهروندان مشهد باشد.

وی با اشاره به چگونگی برگزاری مراسم عزاداری مربوط به شهادت حضرت زهرا اظهار کرد: برگزاری مراسم شهادت حضرت زهرا(س) با رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و مردم و هیئت‌های مذهبی در این زمینه همکاری لازم را داشته‌اند.

بحرینی افزود: نگرانی ما از حرکت وضعیت کرونا به سمت پیک چهارم است؛ چراکه در سطح ملی شیب کرونا به سمت بالا است. اگرچه که درحال حاضر میزان فوتی‌ها و بستری‌ها در خط ثابت قرار دارند، ولی در خراسان این شیب بالا ثابت نشده و ما هفته گذشته با افزایش بستری‌ها رو‌به‌رو بودیم. هرچند قضاوت زیاد و کم شدن این بیماری هنوز زود است. در این راستا تاکید بر تقویت کمیته‌های نظارت بیشتر شده تا از پروتکل‌‌شکنی‌ها جلوگیری شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی در مورد وضعیت کار کارمندان و بازگشایی برخی اماکن خاطرنشان کرد: حضور کارکنان در ادارات باید به صورت 100 درصدی باشد و دورکاری برای کسانی است که بیماری خاص دارند و حضور در محل کار برایشان ریسک بالایی دارد. گفتنی است که آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، موسیقی و …. باید با حداکثر یک سوم جمعیت و فضا برای هر نفر چهار متر مربع در صورتیکه محل آموزشگاه‌ها تهویه مناسب داشته باشند، کلاس‌های خود را برگزار کنند. برای آغاز به کار تالارها و مجتمع‌های آبی نیز در دستورالعمل‌ها سقفی تعیین شده است. نظر استاندار و اعضای ستاد کرونا این است که باید بسته به وسعت و حجم این مجتمع‌ها تعداد نفرات تعیین شود.

بحرینی در مورد آمار کرونا در مشهد گفت: در 24 ساعت گذشته تعداد بستری جدید در خراسان رضوی 96 نفر، کل بستری‌ها 453 نفر، تعداد بستری در بخش‌های «آی سی یو»  173 نفر و تعداد فوتی مثبت پنج نفر بوده است. میزان کل بستری‌ها در پیک 1132 نفر بودند، این درحالی است که تعداد بستری‌ها امروز به 496 نفر رسیده است؛ درواقع این روند در دی‌ماه سیر نزولی داشته است.

کاهش 90 درصدی تعداد فوتی‌های استان نسبت به پیک سوم

به گفته وی تعداد بیماران حاضر در بخش‌های ویژه در زمان پیک 428 نفر بوده که در حال حاضر این تعداد روند کاهشی داشته است. گفتنی است که تعداد فوتی‌ها در استان نسبت به پیک سوم 90 درصد کاهش داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد وضعیت دانشگاه علوم پزشکی در مشهد و 15 شهر مشهد را این گونه بیان کرد: تعداد کل بستری‌ها 295 نفر، تعداد بستری مراقبت‌های ویژه 118 نفر است. میانگین بستری جدید در دانشگاه که در پیک 265 نفر بوده و در سه هفته گذشته 968878 نفر شده و در هفته جاری به 83 نفر رسیده است.

درصد مثبت شدن تست کرونای بیماران سرپایی افت داشته است

وی با بیان اینکه «درصد مثبت شدن تست کرونای بیماران سرپایی افت داشته است» توضیح داد: در دوران پیک بیماری از هر 100 نفر تست «پی‌سی‌آر» تست 62 نفر مثبت بود که درحال حاضر این رقم به 8 درصد رسیده است که نشان‌دهنده افت اپیدمی و افزایش تعداد تست‌های انجام شده است.

کاهش سهمیه آرد نانوایی‌هایی که پروتکل بهداشتی را رعایت نکنند

در این جلسه مهدی قلیان، معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد رعایت پروتکل‌ها در نانوایی‌ها تشریح کرد:

مردم از بعضی متولیان این زمینه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها ناراضی هستند. اگرچه که از مجموع 4000 هزار نانوایی در سطح مشهد 78 درصد آن‌ها از ماسک استفاده می‌کنند و 79 درصد بهداشت فردی را رعایت می‌کنند. در این راستا تعداد اخطار صادر شده برای نانوایی‌های متخلف 5156 مورد بوده و 1930 نانوایی‌هایی که مسایل بهداشتی را رعایت نمی‌کردند به دادگاه معرفی شدند. همچنین تعداد 488 نانوایی به مدت دو هفته پلمپ شده‌اند. گفتنی است در صورتیکه نانوایی‌ها پروتکل‌ها را رعایت نکند سهمیه آرد آن‌ها کاهش می‌یابد.