1

هالیوودی‌های عجیب و غریب 

احمد صبریان

سینمای هالیوود به عنوان سینمایی که سراسر جهان را زیر سیطره خود دارد و فیلم‌های تولید شده توسط استودیوهای آن، مرزها را پشت سر گذاشته‌اند، سینمایی است که رازهای پنهان زیادی را در دل خود جای داده است. از تک تک فیلم‌هایی که در این سینما ساخته می‌شوند تا افرادی که به عنوان تهیه کننده، بازیگر، چهره پرداز، آهنگساز و… در آن به فعالیت مشغول هستند. هالیوود نیز همچون سینماهای دیگر کشورها، پشت پرده‌ای عجیب و خواندنی دارد و «ترین»هایی که آن را متمایز می‌کند. نشریه «هالیوود ریپورتر» در یک نظرسنجی به معرفی برخی از شخصیت‌های هالیوودی که اتفاقا در فهرست همین «ترین‌ها» قرار می‌گیرند پرداخته است.

ناآرام‌ترین هالیوودی

نخستین برنده كسی نیست جز «راسل كرو»، بازیگر استرالیایی تبار هالیوود. تعداد بسیاری از پرسش شوندگان، بلافاصله او را به خاطر می‌آوردند. كسی كه در سال 2002، با تهیه كننده تلویزیون انگلستان در افتاد، دوربین یك دانشجو را هنگام فیلمبرداری فیلم «ذهن زیبا»، درب و داغان كرد و گوشی تلفن را به سوی كارمند یك هتل پرتاب كرد. بعضی‌ها می‌گویند «راسل كرو»، آدمی ناراضی است که همیشه و همه جا، عقیده خودش را دارد و فكر می‌كند از همه زبل تر است. پس از «راسل كرو» باید نام دو هالیوودی دیگر را به این فهرست افزود: «لیندسی لوهان» و «جیم كری». اغلب تهیه كنندگان از كار با این دو نفر وحشت دارند. آنها آدم‌های بی برنامه‌ای هستند كه اصلا نمی‌شود روی حرف‌هایشان حساب باز كرد.

پرطرفدارترین بازیگر مرد هالیوود

«براد پیت» با وجود حضور در فیلم‌های ناموفقی مثل «تروا» و «جو بلك را ملاقات كن»، بیشترین رای را به دست  می‌آورد. یك تهیه كننده درباره «براد پیت» می‌گوید: «او جذاب، مستعد و باهوش است و انسان از كار كردن با او لذت می‌برد.» در رده دوم هم با فاصله كمی، «ویل اسمیت» قرار می‌گیرد. بازیگری كه قادر است تحت سخت ترین شرایط، بهترین بازی را ارائه كند. بسیاری از تماشاگران و تهیه کنندگان  او را دوست دارند. یك تهیه كننده درباره او می‌گوید:«شما نمی‌توانید فیلمی به بدی «من، روبات» بسازید و منتظر موفقیت آن باشید، مگر این كه «ویل اسمیت» بازیگر آن باشد.»

پرطرفدارترین بازیگر زن هالیوود

هرچند «جولیا رابرتز» پس از فیلم «ارین بروكوویچ»، دیگر نتوانست درخشش خود را تكرار كند، اما خوشبختانه به ورطه دیگری كه بعضی بازیگران زن افتادند نیفتاد. «جولیا رابرتز» نشان داده بازیگر پروسواسی است و دوست دارد بازی‌های خوبی از خود به یادگار بگذارد. پس از او «آنجلینا جولی» بیشترین آراء را به خود اختصاص می‌دهد. هرچند تنها فیلم پرفروش او كه با اقبال سینماروها، روبرو شده، فیلم «خانم و آقای اسمیت» است. «ریزویتراسپون» هم در میان تهیه كنندگان، محبوبیت فراوانی دارد. او از آن دسته بازیگرانی است همه دوست دارند با او كار كنند، بدون این كه نگران باشند واكنش او در موقعیت‌های حساس چیست.

دردسرسازترین كارگردان هالیوود

در این بخش «مایكل مان» و «مایكل بی» شانه به شانه هم قرار دارند. «مایکل مان»، كارگردانی بسیار عصبی است كه سر صحنه فیلم‌هایش، بدون استثناء با همه درگیر می‌شود. وی تمام عوامل فنی و بازیگران فیلم «جنایت میامی» را وادار کرد پیش از وقوع توفان كاترینا، در حالی كه همه داشتند شهر را ترك می‌كردند، به نئواورلئان بروند. «اورن آویو» یكی از مدیران دیزنی، هنگام ساخت فیلم «نفوذی» چنان از «مایکل مان» دلگیر شد كه هنوز با او قهر است! پس از «مایکل مان»، «جیمز كامرون» هم از سختگیرترین كارگردانان هالیوود است. «كامرون» در به كار كشیدن عوامل فنی و ادامه كار در شرایط بسیار سخت مشهور است. «داگ لیمان» هم از این دسته كارگردان‌هاست. می‌گویند دنباله فیلم «هویت بورن» او، به این دلیل ساخته نشد كه هیچ یك از عوامل فیلم حاضر نشدند یكبار دیگر با او كار كنند!

پردردسرترین بازیگر هالیوود

به عقیده بسیاری «دیوید. او. راسل»، یكی از بازیگرانی است كه باید نامش را در این فهرست قرار داد. او شخصیتی گستاخ و مغرور دارد و با هر كدام از بازیگرانی كه با او سر صحنه حاضرند، به نحوی درگیر می‌شود. سرصحنه فیلم «سه پادشاه»،« راسل» با «جورج كلونی» درگیر شد، به خاطر این كه «كلونی» از یكی از عوامل فنی سرصحنه دفاع كرده بود. البته باید در این فهرست، «مایكل بی» و «مایكل مان» را هم قرار داد، چون اغلب كسانی كه با این دو کارگردان كار می‌كنند، به بازیگران پردردسر تبدیل می‌شوند!

دوست‌داشتنی‌ترین كارگردان هالیوود

به عقیده طیف انبوهی از سینمادوستان، «ران هاوارد» كارگردان فیلم «ذهن زیبا»، شایسته این عنوان است. او همیشه موقع فیلمبرداری، محیطی آرام فراهم  می‌كند. بسیاری هم می‌گویند چون او دوبار در« ذهن زیبا » و «مرد سیندرلایی»، با «راسل كرو»ی ناآرام كار كرده شایسته این عنوان است. «كلینت ایستوود» برای تكرار نکردن نماها سرصحنه فیلمبرداری، مشهور است. «استیون اسپیلبرگ» هم هرگز خونسردی و آرامش خود را از دست نمی‌دهد. به گفته یكی از تهیه كنندگان، «اسپیلبرگ» با طلوع خورشید، كارش را شروع می‌كند و هنگام غروب كار تعطیل است. سرعت و قدرت تصمیم گیری او تحسین برانگیز است.

بی‌استعدادترین هالیوودی

كارگردان فیلم «ساعت شلوغی»، با وجود ابراز تحسین از سوی برخی چهره‌ها، كمتر مورد علاقه مدیران استودیو و تهیه كنندگان است. «برت راتنر» كه از بازیگری و ساخت كلیپ‌های ویدیوئی به سینما آمد، جزو بی استعدادهای هالیوودی است كه آثارش در گیشه با اقبال تماشاگران روبرو می‌شود. بازگشت او به سینما با اكران فیلم «مردان ایكس آخرین مقاومت»، قابل تحسین بود. همان طور که در فیلم «ساعت شلوغی3» هم توانست تماشاگران را به سالن‌های سینما بكشاند. به این فهرست، دو نام دیگر را هم باید افزود: «جوئل شوماخر» و «مایكل بی».

آینده‌دارترین كارگردان هالیوود

در این بخش، نام چند نفر كنار هم می‌آید. «كریستوفر نولان» كارگردان فیلم‌های «یادآوری» و «بتمن آغاز می‌شود»، «نوآبامباچ» کارگردان فیلم «ماهی مركب و نهنگ» و «بنت میلر» کارگردان فیلم «كاپوتی».« الكساندر پاین» هم كارگردان بسیار مستعدی است كه با فیلم موفق «یك طرفه» استعدادش را ثابت كرد.

بداخلاق‌ترین تهیه‌كننده هالیوود

اخراج دستیاران «اسكات رادین» در تمام هالیوود، شهره خاص و عام است. او ظرف 6 سال گذشته 119 بار دستیارانش را اخراج كرده است. این تهیه كننده پرنفوذ به كار با بازیگران در وقت‌های غیرمعمول هم مشهور است و هر كاری را خلاف دیگران انجام می‌دهد. «جوئل سیلور» هم با وجود داشتن شم هنری و تهیه كنندگی اش كمتر كسی را راغب به مشاركت با خود می‌كند زیرا عصبانیت آنی او، خاطرات تلخی را در ذهن همكارانش به جا گذاشته است. خیلی‌ها می‌گویند كار كردن با «سیلور» به دردسرش نمی‌ارزد.

پرنفوذترین تهیه‎كننده هالیوود

«جری بروكهایمر» نه فقط در این فهرست بلكه در كل نظرسنجی موفق به اخذ بیشترین آراء می‌شود. او در تلویزیون و سینما، بسیار موفق ظاهر شده است. بسیاری از پرسش شوندگان می‌گویند: «وقتی با «بروكهایمر» كار می‌كنیم، نگران هیچ چیز نیستیم و فقط به موفقیت فكر می‌كنیم.» محبوبیت او فوق العاده زیاد و شهرتش اثبات شده است. البته باید نام «برایان گریرز» و «اسكات رادین» را هم به دلیل مشاركت در خلق فیلم‌های با كیفیت و ماندگار در كنار نام «بروكهایمر» قرار داد.

حریص‌ترین هالیوودی

یكی از رقبای «برایان گریزر» می‌گوید: «بی تعارف باید بگویم او آدم رذلی است.»  چند سال پیش شایع شده بود كه «گریزر» یكی از جوایز بسیار معتبر آكامی اسكار، یعنی جایزه یك عمر دستاورد هنری تالبرگ را دریافت خواهد كرد. خود «گریزر» مقدمات اعطای این جایزه به خودش فراهم كرده بود! جایزه ای كه هرگز دریافت نكرد. یكی از تهیه كنندگان قدیمی هالیوود می‌گوید: «او حتی به خودش رحم نمی‌كند و برای به دست آوردن موفقیت، شهرت و پول هر كاری می‌كند.»

كم‌نفوذترین دلال هالیوودی

در هالیوود به «جف برگ » عنوان «كوه یخی» یا «بیگانه» داده اند و این را كسانی كه دوستش دارند به او می‌گویند. در شخصیت  وی ذره ای احساس همدلی و یگانگی وجود ندارد. ظرف 20 سال گذشته، كار موفقیت آمیزی نداشته است اما همچنان بازیگران پرنفوذی مانند «جودی فاستر» و «دنزل واشنگتن» با او كار می‌كنند. یكی از تهیه كنندگان درباره او می‌گوید: «همین كه مدت‌های مدیدی است كه در این حیطه كار می‌كند، نشانگر این است که بالاخره یك جای كارش درست است.»

پرنفوذترین دلال هالیوودی 

«برایان لورد» در سال 1995 از «مایكل اوتیز»، در جذب بازیگران پیشی گرفت و تسلط خود را به كارش ثابت كرد. او موفق شد با غول‌های بازیگری سینمای آمریكا، همچون «تام هنكس»، «نیكول كیدمن» و «جیك گیلنهال» همكاری كند. او قادر است بدون زور و قلدری با طیف گسترده ای از بازیگران كار كند. پس از وی «ریچارد لوت» و «كوین هوان» قرار دارند، كه هر كدام با صراحت و قدرت تصمیم گیری خود قادرند بازیگران را به مشاركت در كارهایشان مجاب كنند.

شایسته‌ترین هالیوودی

«ران میر» به تنهایی در این بخش پیشگام است. وی، به علت اخلاق شایسته و قدرت مدارا و تصمیم گیری‌های قاطعانه اش، بدون آزار رساندن به دیگران، طرفداران بسیاری در هالیوود دارد. او هرگز تلاش نمی‌كند اعتبار كسی را زیر سوال ببرد. او فیلم‌ها را می‌فهمد، استعدادها را تشخیص می‌دهد و مدیریت درستی در كارها اعمال می‌كند. در واقع لقب شایسته ترین هالیوودی برای او، از نظر بسیاری ناچیز و اندک است و صفات پسندیده و نیكوی او بسیار بیشتر از یك یا دو جمله است.

تنفربرانگیزترین هالیوودی

«مایكل اوتیز»، تهیه كننده پرنفوذ، دیكتاتور تنفربرانگیزی است كه بسیاری از آراء در این بخش به او تعلق می‌گیرد. تاكتیك‌های گنگستر مآبانه و رفتار خشن او مشهور است. البته «هاروی وینشتاین» هم به اندازه او رای آورده است. «وینشتاین» سابقه پرتاب كردن تلفن، تهدید و فریاد كشیدن را دارد و همه این اعمال از نظر عده ای به هیچ عنوان قابل بخشش نیست. اما حتی بزرگترین مخالفان و معترضان او نمی‌توانند او را در حیطه كاری خودش تحسین نكنند و قابلیت او را در ورود دو فیلمش «ترنس آمریكا» و «هدایای خانم هندرسون» به رقابت‌های اسكار می‌ستایند. هالیوود ممكن است از افراد زورگو بهراسد اما از آدم‌های موفق هرگز بدش نمی‌آید!