1

مشاور و جانشین وزیر بهداشت گفت: در مورد داروی امام کاظم(ع) تحقیقات و مطالعاتی در حال انجام است، ولی تاثیراتش به‌عنوان یک طرن تحقیقاتی مشخص نشده است.

علی مهروی
نفیسه حسینی یکتا در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «صبح امروز» در حاشیه افتتاح سلامت‌کده طب ایرانی و مکمل در مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا دارویی سنتی که مورد تایید وزارت بهداشت باشد برای درمان کرونا در کشور تولید شده است؟ توضیح داد: بر اساس آماری که در دفتر طب ایرانی داریم بالغ بر ۹۰ طرح تحقیقاتی در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، در سامانه کارآزمایی بالینی ثبت شده است. حدود ۴۵ طرح به اتمام رسیده و نتایج آن‌ها به دفتر اعلام شده است.
به گفته وی، بعضی از این داروها در کمیته‌های تخصصی که در سازمان غذاودارو فعالیت می‌کنند، به عنوان داروی کمک به درمان کرونا مجوز گرفتند و برخی دیگر در دست بررسی هستند.
حسینی یکتا در پاسخ به این پرسش که نتایج بررسی‌ها بر روی داروی امام کاظم علیه السلام به کجا رسیده است؟ بیان کرد: تاکنون بحث‌های مختلفی در مورد داروهایی که می‌توانند به درمان ویروس کرونا کمک کنند مطرح شده است، یکی از این‌ها ترکیبی گیاهی است که نام مقدس امام کاظم (ع) بر روی آن گذاشته شده است. باید توجه داشت که هر فرضیه یا ادعایی که مطرح می‌شود باید در حیطه آزمایش قرار گیرد، در مورد داروی امام کاظم (ع) تحقیقات و مطالعاتی در حال انجام است، ولی تاثیراتش به عنوان یک طرح تحقیقاتی مشخص نشده است.
مشاور وزیر بهداشت با اشاره به فرایند مجوز گرفتن داروهای ایرانی-سنتی برای درمان کرونا گفت: این داروها برای گرفتن مجوز باید طرح کارآزمایی بالینی را بگذرانند تا بتوانند مجوزشان را به عنوان یک داروی کمک درمانی دریافت کنند. به طور کلی ۹۰ طرح تحقیقاتی داریم که در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی در سامانه کارآزمایی بالینی ایران ثبت شدند و از این تعداد ۴۵ دارو بر اساس معیارهای مشخص شده می‌توانند برای کسب مجوز اقدام کنند و مسیرشان را در کمیته های تخصصی سازمان غذا و دارو طی کنند. چهار دارو در مرحله اول، مجوز گرفتند و تعداد دیگری در مسیر بررسی هستند.
گفتنی است در افتتاح سلامت‌کده طب ایرانی و مکمل مشهد حمیدرضا رحیمی، مسئول کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «دریافت خدمات درمانی با رویکرد طب ایرانی و مکمل یکی از مطالبات برخی از بیماران سرپایی مبتلا به کووید-۱۹ است و این امر مورد توجه وزیر بهداشت نیز قرار دارد» گفت: بدین منظور، یکی از سلامتکده‌های وابسته به دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه برای ارائه خدمات به بیماران سرپایی کرونایی در این زمینه فعال شده است.
وی بیان کرد: با هماهنگی مرکز بهداشت استان، خدمات بهداشتی مرتبط با کرونا شامل تست pcr، ثبت و شناسایی بیماری به بیماران مشکوک به کووید-۱۹ نیز در این مرکز ارائه می‌شود.
مسئول کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدام دانشگاه علوم پزشکی مشهد را در این حوزه خلاقانه عنوان کرد و گفت: پزشکان فعال در این سلامت‌کده از اعضای هیات علمی دانشگاه و پزشکان حوزه طب سنتی و ایرانی هستند و شهروندانی که تمایل به استفاده از خدمات درمانی در این حوزه را دارند می‌توانند با مراجعه به این مرکز از این خدمات بهره‌مند شوند.