سرنوشت تلخ خرسهای ولنتاین
در نگاه نخست نمیتوان ولنتاین را در راستای نزدیکی انسانها در برههای از زمان که فاصلهها، مهربانیهای گذشته را درنوردیده است و بشر بیش از گذشته طعم تنهایی را احساس میکند، ناخوشایند تلقی کرد. اما نگاهی دقیقتر نشان میدهد که این روزها به گورستانی بدل شده تا هزینههای هنگفت پیرامون آن، آرزوهای جوانان بسیاری در طبقات مختلف را در خود دفن میکند.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» به نقل از برنا، نوسانات قیمت ارز در کشور طی ماههای اخیر سبب شده است تا جامعه ما تلاطمهایی دهشتناک تجربه کند، اما در این میان افراد متمول صرفا، یک نسیم ملایم احساس کرده و آن را با پوست و گوشت و استخوان نمیچشند. آنها که تنها قیمت خودرویشان تا 5 میلیارد تومان کاهش و یا افزایش پیدا میکند. ارقامی که مورد توجه برخی طنزپردازان قرار گرفته و عنوان کردهاند با افت قیمت یک کالا از زندگی متمولین ما میتوانیم به تمام آرزوهایی که از کودکی تاکنون داشتهایم دست یابیم.
این رویداد در برههای از زمان رقم میخورد که ورود برخی سنتها به کشور ما فارغ از خوب یا بد بودن با سرعت چشمگیری صورت گرفته و تقریبا غالب شهروندان را به نحوی درگیر خود کرده است. از یک تبریک ساده که مختص طبقات پایین جامعه است گرفته تا هزینههای چندین میلیونی برای یک شب خاص که آن را باید در مناطق خاصی از شهر جستوجو کرد.
ولنتاین یک پدیده شوم است؟
یکی از این سنتها که امروز جامعه و شهروندان آن را تقریبا به رسمیت شمردهاند، ولنتاین است. در خصوص این روز گفته میشود، یک کشیش در نزدیکی رم در سده سوم میلادی به دستور امپراتور کلادیوس دوم و به دلیل کمک به زوج های جوان مسیحی برای ازدواج، گردن زده شد، اما ساکنان رم، کشیش ولنتاین را فراموش نکردند و حتی کلیسایی را به یاد او نامگذاری کردند. به تدریج نیز ولنتاین به قدیس حامی عاشقان تبدیل شد و امروز در سراسر جهان، 14 فوریه به بزرگداشتی برای روز عشق بدل شده است. بزرگداشتی که در نگاه نخست نمیتوان آن را در راستای نزدیکی انسانها در برههای از زمان که فاصلهها، مهربانیهای گذشته را درنوردیده است و بشر بیش از گذشته طعم تنهایی را احساس میکند، ناخوشایند تلقی کرد.
اما نگاهی دقیقتر نشان میدهد که این روزها به گورستانی بدل شده تا هزینههای هنگفت پیرامون آن، آرزوهای جوانان بسیاری در طبقات مختلف را در خود دفن میکند. گورستانی که به نظر میرسد زحمت تاسیس آن برعهده پدیده سرمایهداری تجاری بوده است و بعضا در آن یادبودهایی از تناقض فرهنگی نیز مشاهده میشود.
ماحصل ولنتاین چیست؟
حسین راغفر، کارشناس مسائل اقتصادی، ریشه این که ما دچار تناقض فرهنگی شدهایم را کارکردهای نظام اقتصادی میداند که از آن تحت عنوان نظام سرمایهداری تجاری یاد میشود و امروز کشور را درگیر خود کرده است. نظامی که در یک شب با اسلحهای به نام رسانه اذهان عمومی را تسخیر و دستور به صرف میلیاردها تومان برای برگزاری مراسمی را میدهد که شاید غالب شرکتکنندگانش از ماهیت آن بیخبر هستند.
مراسمی که ماحصل آن برخلاف کارکرد اولیه آن که نزدیکی انسانها به یکدیگر است را میتوان در میزان افسردگی و تنهایی شهروندان و به صورت ملموس در سایتهایی مشاهده کرد که به انباری برای فروش کالاهای بیاستفاده این مراسم میشوند.
زیستگاه خرس های قرمز پس از ولنتاین
اقلامی که شاید یکی از آنها خرسهایی باشد که به عنوان نماد این روز خریداری شده و به صورت انبوه در سایتها به فروش میرسد و تقریبا هیچ ارتباطی با ماهیت این روز ندارد و تصویر آنها بعضا برای مدتها در این سایتها سکنی میگزیند. اما جالب آنجا است که درست بعد از تمام شدن ولنتاین و ارسال کادو با یکدیگر آن را در سایتهای خریدوفروش کالاهای دست دوم میتوان پیدا کرد و به تعبیری جوانان کادوهایی که از یکدیگر دریافت کردهاند را با سرعت میفروشند. اگر این اقدام چشم و همچشمی و تاثیر سرمایهداری نیست پس چه میتواند باشد؟
فروش این هدایا یک روز پس از پایان ولنتاین صرفا مختص به یک سایت نیست و رد پای آن را میتوان در سایر سایتهای ارائهدهنده محصولات و خدمات عمومی نیز مشاهده کرد. پدیدهای که حتی سایتهای نوظهور فروش را نیز درگیر خود کرده است و این پدیده مصرفگرایانه را عمومیتر کرده است.
در این میان فروش محصولات ولنتاین به خرس و برخی محصولات خاص دیگر نیز محدود نشده است و آگهی تور و جشن ولنتاین نیز در این میان رونق پیدا کرده و به مرور در حال جا باز کردن در میان آگهیهای مربوط به این روز است.
بعضا نیز با ساخت هدایای کوچکتر و ارزانتر به نحوی به دنبال انتقال این پدیده در میان اقشار مختلف جامعه هستند که نمونهای از آن را در سایت زیر مشاهده میکنید. اتفاقی که شهرهای مختلف کشور را درنوردیده و خرید و فروش آن این روزها در نقاط مختلف کشور دیده میشود.
چه میزان سرمایه صرف خرید خرس می شود؟
این تنها نمونهای از هزینههای هنگفتی است که در بستر تبلیغاتی با منشا نامعلوم هدر میرود. شاید اگر آمار دقیقی از خریدوفروش این محصولات در روز ولنتاین منتشر شود به خوبی بتوان برآورد کرد که بوسیله آن چه تعداد جوان میتوانند مشکلات آغاز زندگی مشترک و یا ابتداییترین نیازهای خود را برطرف کنند تا آرزوهای آنها در اختلاف طبقاتی که این روزها به پرتگاهی برای دفن روح و روان شهروندان طبقات پایین بدل شده است، دفن نشود. مدفنی که حفر آن برعهده سرمایهداری تجاری با تبعات تناقض فرهنگی بوده است.