1

سراتو سواری در تهران هزینه از جیب مردم مشهد

از چندی پیش برخی شبکه های اجتماعی موضوعی را با عنوان سراتوهای شهرداری مشهد در اختیار پایتخت نشینان مطرح کردند، بعد از مدتی این موضوع مطرح شد که این خودرو ها متعلق به شهرداری مشهد نبوده‌اند و از طریق شرکت عمران و مسکن سازان ثامن در اختیار پایتخت نشینان قرار گرفته است.

در یکی از شبکه های مجازی با عنوان «شفاف سازیِ قراردادهای اجاره ی سراتوهای سازمان بازآفرینی» آمده است: همان طور که در اخبار گذشته نیز مطرح کرده بودیم، شنیده ها حاکی از آن است که شرکت عمران و مسکن سازان ثامن در زمان مسئولیت مهندس پژمان به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بازآفرینی، اقدام به اجاره سه دستگاه سراتوی سواری و دراختیار قراردادن آنها برای استفاده مدیران پایتخت نشین نموده است.

موضوعی که ما چندین بار به بررسی و نقد آن پرداختیم ولی متاسفانه تا کنون هیچ پاسخی  از مسئولین دریافت نکرده ایم.

بدون هیچ پیش داوری، سوالاتی را بیان می کنیم که پاسخ صریح به آن به عنوان درخواست و مطالبه ای عمومی، مطرح می باشد.

اجاره اتومبیل های گران قیمت به دستور چه کسی و با چه هدفی صورت گرفته؟

آیا نمایندگان آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد به عنوان سهامداران شرکت عمران و مسکن سازان، از اجاره این خودروها به مبلغ ماهانه ۱۲میلیون تومان مطلع بوده و موافقت نموده اند؟

بر چه اساسی خودروهای اجاره شده در مشهد، باید در اختیار مدیران پایتخت نشین شرکت بازآفرینی قرار بگیرد؟

مابه ازاء اجاره خودرو چگونه و به میزان دریافت شده و میشود؟

دلیل تمدید این قراردادها در دوره فعلی، چیست؟

سراتو هیچ ارتباطی به شهرداری ثامن ندارد

یک عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این باره گفته است: سراتوها یک رابطه بین شرکت مسکن سازان و شرکت بازآفرینی آفرینی شهری است و هیچ ارتباطی به شهرداری منطقه ثامن ندارد.

ماجرای سراتوها به نقل از مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن

سعید شعرباف تبریزی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن که به تازگی منصوب شده است، در این باره در صفحه اینستاگرامش نوشته است:

مدیریت شرکت عمران و مسکن سازان ثامن در طول تمام سالیان گذشته، در قبال درخواست های مختلف دولت ها و برخی نمایندگان ادوار مجلس، سرویس های قابل توجهی ارائه نموده اند.

در هم تنیدگی روابط میان شهرداری، شرکت و دولت در سالیان گذشته، نتایج متعددی داشته است که تنها یکی از مصادیف آن همین ماجرای سراتوهای اجاره است.

در سال 98 و در دورانی که مهندس پژمان شهردار سابق مشهد، مدیریت شرکت بازآفرینی شهری ایران را برعهده داشته اند، تصمیم گرفته می شود که تعدادی ماشین مدل بالا در اختیار مدیران این شرکت دولتی قرار گیرد.

این در حالی است که به دلیل برخی قوانین، ظاهرا امکان اجاره و یا خرید این ماشین ها به صورت مستقیم ، توسط شرکت بازآفرینی شهری وجود نداشته است.

پس تصمیم گرفته می شود این فرآیند، توسط شرکت عمران و مسکن سازان ثامن که سهامدار عمده آن شرکت بازآفرینی شهری ایران است عملیاتی شود.

اجاره سراتوها با ماهی 10 میلیون تومان برای تهرانی‌ها

شنیده ها حاکی از آن است که در ابتدا بنا بوده سه عدد سراتو توسط شرکت عمران و مسکن سازان ثامن خریداری گردد و به عنوان دارائی شرکت، جهت استفاده به تهران ارسال شود، اما این اتفاق (خوشبختانه) رخ نمی دهد و به جای خرید، سه دستگاه سراتو از سه فرد حقیقی اجاره می‌شود تا به تهران ارسال شود.

اجاره این سه ماشین برای استفاده در تهران، در هیئت مدیره شرکت عمران و مسکن سازان ثامن در سال 98 مصوب می‌شود و قرارداد یکساله اجاره برای هر ماشین در هر ماه 10 میلیون تومان در تیرماه همین سال منعقد می شود.

پولی که به مشهد عودت نشد

البته لازم به ذکر است که بنا بوده است اجاره پرداختی شرکت عمران و مسکن سازان برای سراتوها پرداخت شود، اما در پایان سال به صورت کامل توسط شرکت بازآفرینی به حساب شرکت عودت داده شود، به عبارت دیگر بنا نبوده است این  از حساب های شرکت پرداخت گردد.

با این وجود، ابتدای این قرارداد تا ماه گذشته این اتفاق هیچگاه رخ نداده و عملا امکان عودت این اجاره به حساب شرکت به وجود نیامده بود.

قرارداد مردادماه امسال  با ماهیانه 12 میلیون تومان امضا نمی‌شود

با انتهای قرارداد در سال اول در مرداد ماه سال 99 و بر مبنای توافق صورت گرفته میان مدیرعامل وقت شرکت عمران و مسکن سازان و صاحب ماشین ها، مبلغ اجاره ماهانه به ازای هر ماشین به 12 میلیون تومان افزایش می یابد و قرارداد هم نوشته می شود اما به دلایلی که برای بنده روشن نیست امضا نمی شود.

این در حالی است که پرداخت ماهیانه، بر مبنای همان توافق به صورت ماهیانه 12 میلیون تومان، به صاحبان هر سه ماشین پرداخت می گردد، این در حالی است که حتی مبالغ پرداختی شرکت در سال گذشته نیز هنوز به حساب شرکت عودت داده نشده بوده است.

گوشزد به تهرانی ها برای بازگشت خودروها به مشهد

در اولین مکالمه ای که قبل از پذیرش مسئولیت عاملی شرکت با نمایندگان شرکت بازآفرینی شهری داشتم، گوشزد کردم که وضعیت ماشین‌های سراتو تعین تکلیف شود و ادامه این وضعیت اساسا امکان پذیر نیست.

در اولین جلسه رسمی بنده در تهران با مدیران شرکت بازآفرینی در روزهای پایانی دیماه نیز به صراحت برلزوم بازگشت خودروها تاکید نمودم که خوشبختانه با حمایت و دستور اکید و فوری مدیرعامل فعلی شرکت بازآفرینی ایران، دکتر عبوری، این امر عملیاتی گردید.

تمدید قرار داد تا ابتدای سال بعد اطمینان از عودت

با توجه به این که مبالغ اجاره‌ها، از ابتدای مردادماه پرداخت شده بود و می‌بایست قرارداد سال 99 حتما امضا می‌شد، پس از یک ماه تاخیر و زمانی که اطمینان پیدا کردم هزینه اجاره واریز شده از شرکت به صورت قطعی به حساب شرکت واریز می‌شود این قرارداد را تمدید نمودم منتها تا ابتدای سال بعد. یعنی برای همیشه از ابتدای سال بعد، ماشین های سراتو به صاحبان شان عودت داده می شود و خبری از این قبیل «سرویس های ویژه» در شرکت نخواهد بود.

این روزها بیشترین تمرکزمان بر احیای زندگی و سکونت در بافت اطراف حرم مطهر رضوی با محوریت ساخت مسکن در استطاعت برای ساکنان این بافت است اما اگر عمری باشد خیلی حرف ها و مصداق های مشابه به این ماجرای سراتوها در این ساختار به هم پیچیده و غیرشفاف وجود داشته که ده ها صفحه مطلب و توضیح نیاز دارد.

شفافیت در روابط اقتصادی و دارائی‌های شرکت و شهرداری و دولت در این بافت، مهم ترین زیرساخت برای حرکت به سوی احیای بافت است. در این مسیر به تعامل و همکاری تمامی دلسوزان و دغدغه مندان بومی و نقد عالمانه و راهگشا نیازمندیم.