1

پرستار شهیدی که مدرسه ساخت

سرویس اجتماعی | امسال برای همه ما با سال‌های گذشته تفاوت زیادی داشت. نحوه زندگی، نوع ارتباطات با یکدیگر و… در زندگی همه ما خیلی چیزها را تغییر داد. زنگ خطر کرونا شرایطی را به وجود آورد که هوشیارتر شویم و در مقابل نیز نگاهی عادلانه‌تر به حرفه پرستاری داشته باشیم. چرا که در روزهایی که گاهی خانواده‌ها توان و جرات نگهداری از بیماران خود را نداشتند، فرشتگانی بودند که از جان خود گذشتند و با تقدیم شهیدان بسیاری، تعهد و وجدان بیدار خود را ثابت کردند.

پرستاری از آن دست شغل‌هایی است که تنها با عشق می‌توان در آن ماند و ادامه داد. گرچه ورود به این رشته در دانشگاه و پرستاری خواندن مانند دیگر رشته‌های تحصیلی است و آنچنان تفاوتی ندارد، اما اشتغال به آن و پرستار ماندن تنها به واسطه عشق و علاقه به این حرفه می‌تواند ادامه پیدا کند. هرچند حکایت این روزهای کشور و حضور پرستاران در خط مقدم درمان مبتلایان به کرونا، باعث توجه بیشتر جامعه و افکار عمومی به این شغل شده است و روز پرستار امسال رنگ و بویی بیش از یک تاریخنگاری ساده دارد. بی‌تردید مناسبتی شایسته‌تر از روز میلاد حضرت زینب (سلام الله علیها) برای قدردانی از پرستاران و تکریم مدافعان سلامت نمی‌توان یافت. جانفشانی و از خودگذشتگی جامعه پرستاری در روزهای سخت مبارزه با کرونا ویروس، گواهی بر تعهد و هدفمندی جامعه پرستاری می‌باشد که وظایف خود را با انگیزه‌های الهی و برگرفته از مکتب عاشورا انجام می‌دهند. مکتبی که در آن جان به مثابه یک کالاست و جانفشانی در راه انسان مداری یک وظیفه الهی است.

این پیش توضیحات زمینه‌ای بود تا از شهید مدافع سلامت بگوئیم که پس از مرگ خود نیز خیری مدرسه‌ساز شد.

اهدای بخشی از بیمه عمر برای مدرسه‌سازی

در این خصوص مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی خبر داد: هم زمان با گرامی داشت روز پرستار خانواده شهید مدافع سلامت مشهدی پرستارمحمد شکری، بخشی از بیمه عمر او را برای مدرسه سازی اهدا کردند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» محمدرنجبر، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز با اعلام این خبر گفت: پرستارشهید محمد شکری، نخستین شهید مدافع سلامت بهدادناجای خراسان رضوی است.

 

جدال پرستاران بین مرگ و زندگی نمایشی سخت و جان فرسا است. بدون تردید جای خالی مدافعان سلامت در تاریخ پرستاری و روزشمار آن تا مدت‌ها در اذهان می‌ماند و بر کسی پوشیده نیست

 

او ادامه داد: همسر شهید محمد شکری با مراجعه به مجمع خیرین مدرسه ساز و اعلام اینکه همسر او در وصیت‌نامه و فرم‌های مربوط به بیمه عمر، بخشی از مزایای آن را برای مصرف در مدرسه‌سازی در نظر گرفته است، در مدرسه‌سازی مشارکت کرد.

رنجبر تصریح کرد: مکاتبات لازم با شرکت بیمه مورد نظر انجام شد که بخشی از مبلغ بیمه معادل ۲۳۰ میلیون ریال در آستانه روز پرستار به حساب مجمع خیرین مدرسه ساز واریز شد و برابر اعلام خانواده شهید، حدودا معادل همین مبلغ نیز‌ از محلی دیگر برای مدرسه‌سازی پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان افزود: با هماهنگی صورت گرفته این مبالغ در دبستان درحال احداث روستای دزقان در حاشیه شهر مشهد هزینه خواهد شد.

مدافعان سلامت

بی‌شک در این روزها جدال پرستاران بین مرگ و زندگی نمایشی سخت و جان فرسا است. بدون تردید جای خالی مدافعان سلامت در تاریخ پرستاری و روزشمار آن تا مدت‌ها در اذهان می‌ماند و بر کسی پوشیده نیست.

بد نیست با یادآوری مشکلات که این روزها پرستاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تلنگری به دولتمردان و مسئولین نیز بزنیم. مشکلاتی همچون اجرای قانون ارتقای بهره‌وری که نیاز پرستاران امروز است. اما تنها در بعضی از بیمارستان‌های دولتی انجام می‌پذیرد. همچنین سختی کاری که توسط مجلس برای رشته پرستاری تصویب شده اما چندان اجرایی نمی‌شود. گوش شنوایی برای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز وجود ندارد. به علاوه اینکه تعداد پرستار نسبت به تخت‌های بیمار در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی اندک است. در کشور ما پرستار به جای خدمات‌رسانی به دو بیمار باید در لحظه به 6 بیمار خدمات‌رسانی کند. در برخی از شیفت‌ها هم تعداد بیماران افزایش پیدا می کند که طبیعتا کیفیت خدمات پرستاری را تحت تاثیر قرارمی‌دهد.

پرستاران این روزها خسته‌تر از قبل هستند و توانشان کاهش پیدا کرده است. یک سال با اپیدمی سر کردن و هربار و هرروز دیدن گریه و شیون، نه تنها از لحاظ جسمی بلکه از لحاظ روحی نیز آنها را تحت تاثیر قرار داده است. شیفت‌های کاری سنگین و طولانی، پوشش ماسک‌ و گان و… نیز بار مضاعفی است که بارها از ان سخن گفته شده و خستگی را برای بخش درمان کشور دوچندان کرده است.