از سیر تا پیاز تغییر نام یک خیابان به نام خسرو آواز ایران؛

جای پای تابلوی خیابان شجریان محکم شد

مریم اصغری

قریب به دو سال از مصوبه تغییر نام تعدادی از خیابان‌های تهران به اسم چند چهره علمی و فرهنگی کشور از جمله زنده یاد محدرضا شجریان می‌گذرد که بالاخره ۳۰ آذر ماه خیابان فلامک واقع در شهرک غرب تهران به اسم او تغییر نام داد و رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «وقفه هایی در ابلاغ این مصوبه صورت گرفت. اما با توجه به پیگیری‌های مکرر رئیس و اعضای شورا و کمیسیون فرهنگی، این مصوبه در آستانه شب یلدا به مرحله اجرا رسید.»

البته بد نیست اشاره‌ای به این موضوع نیز داشته باشیم که این اتفاق در حالی صورت گرفت که ابلاغ مصوبه شورای شهر برای نامگذاری خیابانی به نام محمدرضا شجریان در اواخر آبان‌ماه صورت گرفته بود.

اما هنوز چند روز بیشتر از انتشار خبر نصب تابلوی خیابان استاد شجریان نگذشته بود که در تاریخ دوم دیماه اخباری از تغییر نام این خیابان توسط افرادی معترض به نام شهید فخری‌زاده منتشر شد که برچسبی به نام این شهید را بر روی تابلوی خیابان استاد شجریان زدند. در این بین عصر ایران تصاویری از این افراد معترض منتشر کرد و خبر داد که پدر شهید مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز که در سال 91 ترور شد، نیز در جمع معترضان حضور دارد.

اقدام اعتراض‌آمیز این معترضان در حالی انجام شد که اعضای شورای شهر تهران پس از شهادت شهید «محسن فخری زاده» با رای اکثریت خیابان صنایع جنب وزارت دفاع در محدوده منطقه یک شهرداری را به نام این شهید هسته‌ای کشور تغییر نام داده بودند.

جعل دوگانه شجریان یا شهدا برای چیست؟

در این خصوص سخنگوی شورای شهر تهران در رشته توییتی نوشت: «خود من فرزند شهید هستم و می‌توانم احساسات و عواطف پدر شهید احمدی روشن را درک کنم .گلایه از آنان است که با تحریک احساسات پدر داغدیده این شهید عزیز، دوقطبی “شهدا-شجریان” ایجاد کرده‌اند.»

علی ‌اعطا با اشاره به یک پرسش که « جعل دوگانه شجریان یا شهدا برای چیست؟» می‌گوید: «اسف بارتر از عمل فیزیکی مخدوش کردن تابلوی شجریان، کار کسانی است که به چنین تقابل‌های دوتایی و دوقطبی سازی‌ها دامن می‌زنند و عواطف و احساسات برخی را تحریک و شکاف‌های اجتماعی جعل می‌کنند.»

این روزنامه نگار در ادامه رشته توئیت‌های خود نوشت: « کدام ارزش به اندازه نام و یاد شهدا، ‌مورد وفاق همه ایرانیان است؟ و نیز کدام هنرمند محبوبیتی همچون شجریان در میان درصد بالایی از ایرانیان دارد؟ دوگانه شهدا یا شجریان، دوگانه‌ای غیر واقعی و جعلی است. به عنوان نماینده همه مردم تهران در شورای اسلامی پایتخت، درخواست دارم ضمن پایبندی به مصوبه شورا و احترام به اقدام  شهرداری بر مبنای تصمیم شورا، به تقابل‌ها و دوقطبی‌ها دامن زده نشود.»

دوقطبی سازی کاذب شهدا، شجریان، جفا به شهیدان مظلوم

مجید فراهانی، یک عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در توئیتی خاطرنشان کرد: نامگذاری خیابان شجریان اردیبهشت ماه سال جاری مسیر قانونی خود را کاملا طی کرده است و نیمی از نامگذاری‌های شورای پنجم به نام شهدا بوده است. بنابراین دوقطبی سازی کاذب شهدا، شجریان را جفا به شهیدان مظلوم می‌دانم.

احترام شهید فخری زاده به موسیقی اصیل ایرانی

در این بین بد نیست این نکته را نیز یادآور شویم که خانواده شهید محسن فخری‌زاده با متانت تمام در نامه‌ای خطاب به ملت ایران مطرح کردند: «با عنایت به علاقمندی و احترام شهید عزیزمان به هنر و موسیقی اصیل ایرانی و زبان و ادبیات فاخر پارسی به عنوان ارکان جدائی ناپذیر فرهنگ غنی ایران اسلامی، هرگونه تغییر در نام‌ها و نمادهای این عرصه دور از اندیشه و سیره آن شهید راه علم و دانش و اقتدار میهن عزیزمان است.»

انتظار رواداری به نمادهای جامعه خواسته زیادی نیست

رییس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر تهران نیز در توییتی به پاسخگویی و رفع ابهامات این حواشی پرداخت و نوشت: پس از شهادت شهیدفخری زاده شورای شهر تهران به احترام این شهید والا مقام نام خیابان صنایع درمنطقه یک (محل کار وی) را با قید فوریت به نام ایشان نامگذاری کرد.

محمد جواد حق شناس در ادامه نیز اشاره کرد: بیش از ٤٥ درصد نامگذاری‌های این دوره به نام شهیدان سرافراز میهن بوده است و انتظار رواداری به نمادهای جامعه خواسته زیادی نیست.

شهرداری خلاف قانون تابلو را نصب کرده است؟

بعد از مخدوش شدن تابلو خیابان شجریان، فرماندار تهران با شاره به اینکه « طبق قانون مصوبات شورای شهر، تصمیم تابلوی نام‌گذاری خیابان جدید، پس از تصویب توسط نمایندگان مردم باید به تایید هیات تطبیق فرمانداری نیز برسد تا مصوبه شکل اجرایی به خود بگیرد» گفت: شهرداری خلاف قانون تابلو را نصب کرده و نامگذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست، چراکه مراحل قانونی برای مصوبه نامگذاری خیابانی بنام شجریان طی نشده است.

عیسی فرهادی تاکید کرد: شورا هیچ مصوبه‌ قانونی برای اینکه خیابانی به اسم شجریان باشد، برای ما ارسال نکرده است بر همین اساس تا مصوبه‌ای نیاید و ما آن را تایید و اعلام نکنیم، اقدام در این زمینه قانونی نیست.

واکنش سخنگوی شورای شهر تهران به صحبتهای فرماندار

سخنگوی شورای شهر تهران نیز به صحبتهای فرماندار تهران واکنش نشان داد و به ایسنا گفت: ارسال مصوبات نامگذاری خیابان به فرمانداری، صرفا جهت اطلاع است و همچنین بر خلاف مطلب عنوان شده درباره نام‌گذاری خیابانی به اسم استاد شجریان، این مصوبه برای هیات تطبیق جهت اطلاع ارسال شده است. اما به طور کلی رد و تائید و سوال درباره معیارهای نامگذاری، کار فرمانداری و هیات تطبیق نیست.

واکنش رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران به صحبت‌های فرماندار

همچنین رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران در واکنش به این صحبت های فرماندار به ایرنا گفت: مصوبات شورای شهر بر اساس قانون لازم الاجرا است. دو وظیفه بر عهده هیات تطبیق فرمانداری است؛ یکی بررسی مصوبات شورای شهر از منظر اینکه با قوانین بالادستی همخوانی دارد یا خیر و دوم اینکه مصوبه جزو اختیارات شورای شهر هست یا نیست.

حق‌شناس توضیح داد: طبق قانون نامگذاری ها در اختیار شورای شهر است و واضح است که نامگذاری خیابان شجریان با قوانین بالادستی مغایرتی ندارد.

نام شجریان بر تابلوی خیابان فلامک آرام می‌گیرد؟

به گزارش ایرنا، در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان برای نام گذاری یک خیابان، شهرداری تهران از ترمیم تابلوی خیابان استاد محمدرضا شجریان خبر داد و از سوی دیگر تابلوی شهید فخری زاده، به جای خیابان صنایع، نصب شد.

اکنون باید دید تفاوت نظر مدیریت شهری با فرمانداری بر سر موضوع نام‌گذاری خیابان ها و اماکن حل می شود و آیا نام خسروی آواز ایران بر تابلوی خیابان فلامک آرام می‌گیرد؟ این سوالی است که تنها گذشت زمان به آن پاسخ می دهد.

image_print
511 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *