1

تحولی نو با کشاورزی قراردادی

ریحانه موسوی

شورای تجارت هلند- ایرانNIBC  سازمانی هلندی با هدف بهبود روابط تجاری بین هلند و ایران است و با سال‌ها تجربه و بینش عالی و به‌روز محلی، می‌تواند در جستجوی فرصت‌های بازار در این دو کشور به شرکت‌ها کمک کند، تا فرصت‌های تجاری را دریابند و شرکای تجاری مناسب پیدا کنند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» این شورا به‌عنوان اتاق فکر شرکت‌ها و سازمان‌ها در هلند و ایران فعالیت می‌کند و با ارائه اطلاعات در مورد فرصت‌های بازار و تجارت به آنان کمک می‌کند، رویداد‌های ملی و بین‌المللی مانند رویداد‌های شبکه‌ای، ماموریت‌های تجاری، کنفرانس‌ها و سمینارها را سازماندهی می‌کند و به ترویج و حمایت از فعالیت‌ها برای بهبود شرایط تجاری به‌منظور انجام موفقیت‌آمیز تجارت، سرمایه‌گذاری و ایجاد سایر روابط اقتصادی می‌پردازد.

این شورا همچنین به مشاغل ایرانی و هلندی توصیه می‌کند که چگونه فعالیت‌های اقتصادی خود را در هر دو کشور شروع کنند و در زمینه‌ نحوه ورود به بازار‌ها، یافتن شرکای تجاری مناسب و حل مسائلی که به‌طور غیر‌منتظره با آن مواجه می‌شوند به آنها کمک می‌کند.

از دیگر خدمات این شورا می‌توان به مطالعات ارزیابی بازار، ارزیابی استراتژی کسب‌ و‌کار، تحقیقات و غربالگری و یافتن شرکای تجاری و مناسب و بازدید از سایت برای مشاغل نام برد. ماموریت‌‌های تجاری این شورا روشی ایده‌آل برای برقراری ارتباطات جدید در مدت‌ زمان کوتاه است و رویداد‌های مختلفی را برای اعضا مشتریان خود ترتیب می‌دهد، که فرصت خوبی جهت گسترش شبکه شرکت‌های ایرانی و هلندی است.

 

اسماعیلی: مزایایی که کشاورزی قراردادی برای ما دارد تامین امنیت بازار، معرفی فناوری جدید نظارت بر تولید محصول استاندارد، تامین نهاده‌ها و امکان استفاده از همه ظرفیت‌های ممکن بین دو کشور و کاهش سهم ریسک کشاورزی و کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصولات تولیدی است

 

انجام تجارت با سایر کشور‌ها به معنای درنظر گرفتن تفاوت فرهنگ است و این شورا اطلاعات اساسی در مورد جنبه‌های فرهنگی در مورد تجارت در هلند یا ایران را فراهم می‌کند، همچنین اطلاعات خاصی درمورد جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی مربوطه می‌دهد.

ناصر صداقت رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، در نشست ویدئو کنفرانس انعقاد قرارداد همکاری بین سازمان نظام مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با شورای بازرگانی هلند و ایران گفت: تقش بی‌بدیل و موثر بخش کشاورزی در اقتصاد تمام کشورها به عنوان عاملی زیربنایی و اصلی در کسب درآمدهای پایدار و اشتغال‌زایی مولد و نهایتا رشو توسعه در سایر امور وفعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برهمه روشن و واضح است.

ارتقاء جایگاه نظام مهندسی کشاورزی استان

به گزارش «صبح امروز » ناصر صداقت در نشست خبری که ظهر روز گذشته با موضوع انعقاد قرارداد همکاری بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با شورای بازرگانی هلند برگذار شد، افزود: با امضای این توافق‌نامه بی‌شک گامی بزرگ و اقدامی اجرایی و ارزشمند درجهت ارتقاء جایگاه سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان خراسان رضوی برداشته خواهد شد. امیدواریم این توافق‌نامه زمینه‌ساز انتقال دانش، تکنولوژی و فناوری‌های نوین بوده و توسعه بازار مجصولات کشاورزی را به همراه داشته باشد.

خراسان رضوی رتبه‌دار محصولات کشاورزی

وی بیان کرد: استان خراسان رضوی با توجه به کسب رتبه‌های بالا در تولید محصولات کشاورزی در سطح جهانی، در محصولاتی همچون زعفران، پسته، کشمش و گیاهان دارویی جایگاه بالایی داشته و بی‌شک با این اقدام ارتقاء بیشتری خواهد یافت. تاثیرگذاری بخش کشاورزی در تولید ناخالص استان و میزان اشتغال‌زایی اهمیت دو چندان به بخش کشاورزی داده و در این راستا سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان خراسان رضوی به عنوان بزرگترین تشکل و با بیش از ۱۷ هزار عضو از مهندسین کشور کشاورزی که در بخش‌های مختلف به مشاوره و خدمت رسانی به جامعه کشاورزان و فعالین این حوزه مشغول می‌باشند.

صداقت تصریح کرد: این امر می‌تواند به عنوان بازوی اجرایی و دانش محور در کنار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و موثر در توسعه بکارگیری دانش و فناوری‌های بیشتر و بهتر بوده و در برقراری تعامل میان کشورهای صاحب دانش در این زمینه پیشگام و در راستای تحقق بهتر اهداف سازمان با تفکری جهانی گام برداردو اهداف پیش‌روی سازمان را محقق نماید.

وی خاطر نشان کرد: برقراری تعامل و دانش زمینه‌سازی سرمایه‌سازی مشترک برای استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی استان به جهت توسعه بازارهای داخلی تولید محصولات با کیفیت صادراتی، برای عرضه در بازارهای منطقه‌ای از اهداف مورد نظر در برقراری تعامل با شورای بازرگانی هلند -ایران می باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ابراز کرد: مرتبه خوب و جایگاه موثر شورای بازرگانی هلند ایران در کشور هلند که سر آمد تکنولوژی و تجربیات موفق در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی است، برای فعالین بخش کشاورزی فرصتی مغتنم برای به اشتراک گذاری دانش و همکاری های مشترک علمی آموزشی و تکنولوژی و دستیابی به بازاری بزرگ و مستعد ایران است و برای بخش کشاورزی ما امکانی مناسب جهت بهره برداری از تجربیات موفق کشور هلند در زمینه مصرف آب، افزایش راندمان تولید، ارتقاء کیفیت محصولات، تولید دانش و فناوری‌های نوین و کشت‌های گلخانه‌ای خواهد بود.

 

صداقت: برقراری تعامل و دانش زمینه‌سازی سرمایه سازی مشترک برای استفاده از ظرفیت های کشاورزی استان به جهت توسعه بازارهای داخلی تولید محصولات با کیفیت صادراتی، برای عرضه در بازارهای منطقه‌ای از اهداف مورد نظر در برقراری تعامل با شورای بازرگانی هلند ایران می‌باشد

 

ناصر صداقت عنوان کرد: امیدوارم روابط اقتصادی علمی و انتقالتجربیاتدو همکاری های مشترک تجاری میان فعالان و تشکل‌های تخصصی بخش کشاورزی استان خراسان رضوی در تعامل با فعالین این حوزه در هلند که توسط شورای محترم بازرگانی هلند ایرانبرنامه‌ریزی و مدیریت خواهد شد با انعقاد این توافقنامه قدرت گرفته و در عرصه‌های بین‌المللی پررنگ‌تر حضور یابد.

مزایای کشاورزی قراردادی

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: یکی از موضوعات مهم و جذاب در بخش کشاورزی نوین، کشاورزی قراردادی است که این مدل مورد حمایت فائو است و از سال ۲۰۰۱ مطرح است. این مدل می‌تواند بین کشاورزان و استارت‌آپ‌های مختلف بسته شود و زنجیره تحمیل محصولات تامین محصولات کشاورزی را با ثبات تر کند.

جواد اسماعیلی افزود: ماهیت کشاورزی قراردادی یک روش مبتنی بر فاکتورهای متعددی است که مورد توجه جهادکشاورزی است و ورود یک شرکت و یا یک شخصیت حقوقی به عنوان واسطه باعث می‌شود تا مدیریت دقیق‌تر، دانش‌محورتر و مدیریت مالی شفاف و ساز و کارهای نظارتی را افزایش دهد و در مسیر توسعه و رشد بیشتری در کشاورزی قرار بگیریم.

وی تصریح کرد: حضور شورای کشاورزی، در پروسه کشاورزی قراردادی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فرصت بسیار مغتنمی است. مزایایی که کشاورزی قراردادی برای ما دارد تامین امنیت بازار، معرفی فناوری جدید نظارت بر تولید محصول استاندارد، تامین نهاده‌ها و امکان استفاده از همه ظرفیت‌های ممکن بین دو کشور و کاهش سهم ریسک کشاورزی و کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصولات تولیدی است.

سهم ۹۰ درصدی خراسان رضوی در تولید زعفران

اسماعیلی عنوان کرد:  نکته مهمی که ما به دنبال آن هستیم افزایش مهارت و انتقال تکنولوژی است واستان خراسان رضوی از ظرفیت‌های بسیار مهمی برخوردار است؛ به‌طوری‌که از یک هزار و ۷۲۸ گونه گیاهان دارویی در انحصار ایران تعداد ۳۰ گونه گیاه دارویی مربوط به این استان است، مثلادر تولید زعفران در رتبه برتر جهان هستیم و ۹۰ درصد سهم تولید زعفران و ۷۰ درصد سهم تولید گلمحمدی مربوط به ایران است که بخش عمده از این در اختیار خراسان رضوی استهمچنین به دنبال این هستیم که زیره سبز و سیاه را نیز به طور متمرکز در این تفاهم‌نامه قرار دهیم.

وی ابراز کرد: توسعه تجارت محصولات کشاورزی به دلیل اهمیت این زیر ساخت‌ها و سیستم‌های نوین سهم کمی را دارا است و امیدواریم با این تفاهم نامه بتوانیم سهم قابل توجهی از مهارت‌ها و تکنولوژی‌هایی که کشور هلند از آن برخوردار است را برای امنیت غذایی مردم ، در همه کشورهای جهان که موضوع مهمی در بحث تامین امنیت غذایی است را فراهم کنیم.