1

برنامه جامع با نظر همه دستگاه ها در حاشیه مشهد تدوین و اجرا شود

ریحانه موسوی

در نشست مشورتی استاندار خراسان رضوی با رئیس بنیاد مستضعفان کشور بر تدوین و اجرای برنامه ای جامع با نظر همه دستگاه های اجرایی تاکید شد.

به گزارش صبح امروز ، رییس بنیاد مستضعفان پنج شنبه گذشته در نشست بررسی مشکلات مناطق حاشیه‌ای مشهد که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: مایل هستیم در یک طرح جامع و فراگیر که در آن وظایف همه دستگاه‌ها به روشنی مشخص شده باشد با مجموعه مدیران و دستگاههای مختلف حاکمیتی برای ساماندهی مشکلات مناطق حاشیه‌ای مشهد همکاری جدی کنیم.

پرویزافزود: در یک دوره زمانی مشخص می‌توان  مشکلات مهم این مناطق را ریشه‌ای حل کرد و با پراکنده کاری به جایی نمی‌رسیم  بلکه باید در یک طرح جامع تعیین وظایف شده با هم همکاری کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنیم که هر یک از دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات مناطق حاشیه شهر مشهد یک نماینده ویژه و تام‌الاختیار بگذارند تا با تعامل و همکاری نسبت به تهیه طرح جامع اقدام کنند و ما نیز حاضریم زمین‌های در مالکیت بنیاد مستضعان را به شرط استفاده و کاربری عمومی در راستای کاهش محرومیت این مناطق در اختیار شهرداری‌ها قرار دهیم.

رییس بنیاد مستضعفان گفت: در مشاهدات میدانی در  مناطق حاشیه‌ای مشهد ملاحظه شد خانواده‌هایی هستند که به رغم وجود لوله کشی آب و گاز توان پرداخت اشتراک آنها را ندارند که به زودی پس از شناسایی، بنیاد هزینه اشتراک آنها را تقبل خواهد کرد و در زمینه ساخت پروژه‌های عمرانی برای تامین سیمان مورد نیاز نیز آمادگی داریم.

تهیه مناطق برنامه جامعی با نظر مشترک همه نمایندگان دستگاه‌های حاکمیتی

استاندار استان خراسان رضوی نیز که در این نشست مشورتی حضور داشت گفت: حل مشکلات مناطق حاشیه‌ای کلانشهر مشهد نیازمند تعامل همه دستگاههای حاکمیتی است؛ زیرا گستردگی جمعیت  ترکیبی از تمام نقاط کشور و دارای مشکلات مختلف اجتماعی، فرهنگی و امنیتی است.

محمد صادق معتمدیان افزود : بیش از  یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت ساکن در مناطق حاشیه‌ای مشهد معادل جمعیت ۲ یا سه استان کوچک کشور است و پیشنهاد می‌کنیم برای ساماندهی و حل اساسی مشکلات مختلف این مناطق برنامه جامعی با نظر مشترک همه نمایندگان دستگاه‌های حاکمیتی مثل استانداری، فرمانداری، شهرداری، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، سازمان برنامه و بودجه، راه و شهر سازی و سایر نهادها تهیه شود و در این برنامه، وظیفه هر نهاد به طور مشخص تفکیک و برای اجرا ابلاغ شود.

وی  ابراز امیدوادی کرد:  طی یک سال این تفاهم‌نامه تهیه شود تا بتوان به صورت هدفمند جهش خوبی را در راستای حل مشکلات این مناطق رقم زد.مشکل وجود معتادان متجاهر یکی از معضلات عمده مناطق حاشیه ای شهر مشهد است که پیامدهای منفی اجتماعی و فرهنگی و امنیتی به دنبال دارد و این معتادان که تعداد آنها حدود ۱۰ هزار نفر تخمین زده می شود از استان‌های مختلف کشور هستند و به همین دلیل در حال حاضر بانک اطلاعاتی کاملی درباره آنها نداریم.

معتمدیان افزود: بنا داریم با بازگرداندن معتادان به استان‌های بومی خودشان، سایر استانها را نیز در ساماندهی این معضل اجتماعی مشارکت دهیم همچنین بحث ساماندهی اردوگاه‌ها برای نگهداری این افراد آغاز شده است و نگهداری و درمان این تعداد معتاد هزینه بسیار سنگینی دارد که مشارکت دیگر استان‌ها نیز ضروری است.

اقتصاد مشهد بر پایه زیارت

وی اضافه کرد: با توجه به این که اقتصاد شهر مقدس مشهد بر پایه زیارت است بروز بیماری کرونا باعث افزایش بیکاری چند هزار نفری و برخی معضلات اجتماعی در این شهر شده است اما با وجود همه این مشکلات تامین امنیت مناسب در مناطق حاشیه ای شهر مشهد دراولویت قرار دارد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بنیاد مستضعان از ابتدای بروز این بیماری بیش از ۹۰ میلیارد تومان برای کمک به اقشار آسیب پذیر خراسان رضوی اختصاص داده است که جای قدردانی و تشکر دارد و استانداری خراسان رضوی نیز ساماندهی مشکلات مناطق حاشیه ای شهر مشهد را با مشارکت و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی در دستور کار دارد.

در این نشست سید کمال الدین میر جعفریان معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: حاشیه نشینان در هشت پهنه و ۶۶ محله در وسعتی معادل ۳۰ درصد مساحت مشهد ساکن هستند اما این مناطق از کمبود زیر ساخت‌های مهم درمانی، ورزشی و آموزشی در رنج هستند و به رغم کارهای فراوانی که در سالیان اخیر در این مناطق انجام شده است اما هنوز تا رسیدن به حد متوسط کشور فاصله فراوانی داریم.

فرماندار مشهد نیز در این نشست گفت: برای تامین امنیت مناسب در مناطق حاشیه ای شهر مشهد، طی چند ماه گذشته در سه مرحله طرح برخورد با اراذل و اوباش به اجرا در آمده است و  ۷۵ نفر از اراذل و اوباش این محلات دستگیر و تحویل قوه قضاییه شده‌اند.

سید محمد رضا هاشمی افزود: هزار و ۸۵۰ معتاد متجاهر و هزار و ۲۸۰ کارتن خواب این مناطق نیز جمع آوری و ساماندهی شده اند که بسیاری از این افراد بومی سایر استان‌های کشور هستند که ضرورت دارد این استانها نیز در حل این مشکلات با کلانشهر مشهد همراهی لازم را انجام دهند.