1

اعتراضی جدی به دزدی شبکه‌های ماهواره‌ای

مهناز اصغری

سینمای خانگی با وجود پیشرفت و رشدی که در این سال‌ها داشته است، به عقیده صاحب‌نظران نتوانسته رشد محتواها را همسان با رشد وی‌‎اودی‌ها و پلتفرم‌های آن پیش ببرد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز»، سال‌ها از ساخت شهرزاد به عنوان یکی از معدود سریال‌های جذاب نمایش خانگی می‌گذرد. پس از آن سریال‌های بی‌شماری پخش شد، اما هیچکدام به آن اندازه نتوانست مخاطب را مجاب به تماشا کند. اما اخیرا و در سال کرونا زده فعلی، مجددا شبکه نمایش خانگی نسبتا خوب توانست مخاطب جذب کند و سریال آقازاده، عدله محکمی بر این ادعا است.

سریالی با ساختار سینمایی

به مرور با عوض شدن بازی پلتفرم‌های پخش و رو کردن سریال‌های اختصاصی و نه همکاری مشترک، به نظر می‌رسد بازی وارد مرحله تازه‌ای شده و «قورباغه» به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی و تهیه کنندگی علی اسدزاده، شروع متفاوتی برای این مرحله است که عناوین متعدد و احتمالا قدرتمندی در پی آن در راه هستند.

 

طی تماس تلفنی که با تهیه کننده سریال «قورباغه» داشتیم، موضوع شکایت از دو شبکه ماهواره یاهست را تائید و تاکید داشت که مصرانه بحث سوء استفاده شبکه‌های تحت پوشش این ماهواره را پیگیری خواهد کرد و به کلیه ابهامات در نشست خبری در بهمن‌ماه پاسخ می‌دهد

 

به عقیده منتقدین «قورباغه» شاید از معدود سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که ساختار سینمایی دارد و مخاطبین سینما می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند. چراکه تصویربرداری، تدوین و کارگردانی آن از دیگر سریال‌های ایرانی منتشر شده در شبکه نمایش خانگی تا این لحظه بهتر است. هومن سیدی طی سال‌ها خودش را نشان داده و ثابت کرده که با تفکری جهانی، فیلم می‌سازد و هرچند دست و بالش به خاطر یک سری محدودیت‌ها در سینمای ایران بسته است، اما نهایت تلاش خود را می‌کند تا به این استانداردها تا حد زیادی نزدیک شود.

حواشی «قورباغه»

از همان ابتدا حرف و حدیث و شایعات فراوانی پیرامون این سریال وجود داشت، از دستمزد باورنکردنی نوید محمدزاده گرفته تا پخش سریال از نتفلیکس! حواشی پخش نیز آنقدر بودکه هنوز حتی یک سکانس از آن پخش نشده بود که با دستور قضایی توقیف شد.

اواخر تابستان بود که اعلام شد «قورباغه» در پاییز عرضه می‌شود. ابتدا گفته می‌شد مهر و یا آبان این اتفاق رخ می‌دهد اما، باز هم نشد، پس از آن تاریخ سوم آذر ماه به عنوان زمان پخش سریال اعلام شد، باز هم به تاخیر افتاد. درنهایت با قاطعیت اعلام شد که ۲۴ آذرماه ساعت ۲۰ اولین قسمت آن از پلتفورم نماوا پخش می‌شود و نماوا نیز تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرد. بیلبورد‌های «قورباغه» پایتخت و کلان شهرها را پر کرد و شبکه‌های اجتماعی مملو از پوستر‌های این سریال شد. تا اینکه درست روز ۲۴ آذر ماه حوالی ساعت ۲۰ نماوا اعلام کرد که پخش «قورباغه» با دستور قضایی متوقف شده است. اطلاعیه نماوا تاکید داشت که این توقیف به منظور پایش و نظارت صورت گرفته است و اعلام کرد که مصرانه به دنبال تعیین وضعیت پخش سریال است. درنهایت اولین قسمت «قورباغه» در تاریخ سوم دی ماه، برای عرضه در پلتفرم نماوا قرار گرفت.

برای مخاطبان زیر ۱۸ سال ممنوع

در میانه این مسیر نیز سنگ جدیدی پیش پای قورباغه هومن سیدی  انداخته شد. ساترا یا همان سازمان تنظیم مقرارت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، که به عنوان نهاد نظارتی برنامه شبکه‌های خانگی است، قورباغه را برای مخاطبان زیر ۱۸ سال ممنوع کرد. این موضع انتقاد‌هایی را برانگیخت. در این خصوص غلامرضا موسوی رییس صنف تهیه کنندگان در یادداشتی نوشت: «ظاهرا ساترایی‌ها نمی‌دانند که زیر ۱۸ سال برای فیلم‌های نیمه پورنو، پورنو و خشن و بسیارخشن در دنیا استفاده می‌شود.»

شکایت تهیه کننده «قورباغه» از دو شبکه ماهواره‌ای

اما آخرین حواشی که گریبان‌گیر این سریال شده موضوعی است که از شکایت علی اسدزاده، تهیه کننده این مجموعه، از مالکان دو شبکه ماهواره‌ای که «قورباغه» و دیگر محصولات نمایش خانگی را پخش می‌کنند، خبر می‌دهد.

اسدزاده ضمن اعلام شکایت از دو شبکه ماهواره ای بیان داشت: متاسفانه پس از تحقیق، متوجه شدیم که مالک و عاملان اصلی دو شبکه ماهواره‌ای TV ۲۴ و TEHRAN TV که مدت‌هاست با پخش فیلم‌های اکران آنلاین و سریال های در حال پخش شبکه نمایش خانگی، ضرر هنگفتی به تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم‌ها و سریال‌ها زده‌اند، در ایران هستند.

دزدی آشکار و سوء استفاده شبکه‌های تحت پوشش ماهواره یاهست

تهیه کننده «قورباغه» ادامه داد: ما ابتدا با مسئولان ماهواره یاهست، مکاتبه کردیم و به آنها بابت این دزدی آشکار و سوء استفاده شبکه‌های تحت پوشش ماهواره یاهست، اعلام جرم کردیم.

وی با اشاره به اینکه «ما کاملا شگفت زده شدیم وقتی که فهمیدیم صاحبان کانال‌های ماهواره‌ای غیر مجاز، در ایران حضور دارند و آزادانه بدون هیچ دغدغه‌ای به بیزنس در ایران مشغول هستند» افزود: با تحقیق در این زمینه، توانستیم تمام مشخصات آنها را جمع آوری کرده و با اسناد و مدارکی که طی این مدت از تخلفات آنها ثبت کرده بودیم، پرونده شکایت از فرد اصلی این مجموعه و عوامل دیگر را در دادسرای فرهنگ و رسانه، به جریان بیندازیم.
این تهیه کننده در پایان عنوان کرد: از طریق وکیل قانونی‌مان در کشور امارات در حال تهیه مقدمات شکایت از شرکت اپراتور ماهواره یاهست، شرکت نورث تلکام و مدیر ایرانی آن هستیم تا یک بار برای همیشه، به تخلفات بی شمار شبکه های ماهواره ای پاسخ درست داده شود.

شایان ذکر است طی تماس تلفنی که با تهیه کننده این سریال داشتیم، او این موضوع را تائید و تاکید داشت که مصرانه بحث سوء استفاده شبکه‌های تحت پوشش ماهواره را پیگیری خواهد کرد و به کلیه ابهامات در نشست خبری در بهمن‌ماه پاسخ می‌دهد.

برداشت آزاد یا کپی برداری از فیلم‌های خارجی؟

پس از تجربه‌های قبلی هومن سیدی که مخصوصاً در زمان حضور «مغزهای کوچک زنگ زده» در جشنواره فیلم فجر او عصبی کرده بود، وی این بار به صورت مستقیم در عنوان بندی سریالش این نکته را گوشزد کرده که سریالش برداشت آزادی از فیلم «La Haine» است تا از حمله‌های احتمالی علیه خودش جلوگیری کند! بالاخره فشار شبکه‌های اجتماعی و نویسندگان سینمایی سبب شد تا یکی از فیلمسازان داخلی اعلام کند اثرش را براساس کدام فیلم خارجی ساخته است!

به گفته منتقدین علی رغم اینکه «قورباغه» مانند ساخته‌های قبلی هومن سیدی سرشار از الهام بخشی ( یا کپی! ) از آثار برتر جهانی است، اما با این حال سطح جدیدی را در شبکه نمایش خانگی ایجاد کرده که باعث می‌شود سطح انتظارات مخاطب از این پلتفرم بالاتر برود. این سریال روایت جذابی دارد و اگر سیدی بتواند در ادامه خرده پیرنگ‌های جذابی هم به قصه اضافه کند، می‌توان مطمئن بود که مخاطب ایرانی با تماشای این سریال ضرر نخواهد کرد!

شایان ذکر است قورباغه مجموعه نمایشی با ژانر جنایی و به نویسندگی، تدوین و کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده و محصول سال ۹۹–۱۳۹۸ است و بازیگرانی چون صابر ابر، نوید محمدزاده، سحر دولتشاهی، هومن سیدی، مهران غفوریان و… در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند و تا کنون 3قسمت از آن توسط پلتفرم نماوا عرضه شده است.