1

از این به بعد کرونا عضوی از ماست

فاطمه تنانی

چند وقتی است که با اِعمال محدودیت‌های شدید، میزان ابتلا به کرونا کاهش چشمگیری یافته به طوری که آمار مرگ‌ومیر روزانه دو رقمی شده است. اگرچه که رعایت پروتکل‌ها و سختگیری‌های شدید منجر شد که این دستاورد ارزشمند به دست بیاید، اما متأسفانه برخی بی‌توجهی‌ها، آغاز دوباره ترددهای بین شهری و استانی ترددهایی که ضرورت ندارند و … منجر شده که این واهمه دوباره جان بگیرد که قرار است دوباره روزهای سخت یک ماه گذشته را تجربه کنیم؟ از آنجا که ترددها به سمت مشهد از شهرها و استان‌های مختلف شروع شده این دغدغه را ایجاد کرده که آیا سوغات مسافرانی که به مشهد می‌آیند موج چهارم کرونا است؟

«صبح امروز» برای پاسخ به این پرسش با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت‌وگو کرده است. مهدی قلیان اول، در مورد شرایط فعلی استان و تردد مسافران توضیح می‌دهد: اگر مسافرانی که وارد مشهد می‌شوند بهداشت را رعایت نکرده و عامل بیماری باشند می‌توانند وضعیت کرونا را در استان تغییر دهند. از سویی دیگر بازگشایی تالارهای عروسی و برپایی مهمانی‌های 1000 نفره بدون رعایت نکات بهداشتی می‌تواند مجدد مشکلاتی را به وجود آورد. هرچند که افزایش و یا کاهش این بیماری قابل پیش بینی نیست و نتیجه آن تا دو هفته آینده قابل پیش‌بینی است.

30 درصد خطا در تست‌های سلولی-مولکولی

قلیان در مورد پیش‌روی کرونا در حال حاضر اظهار می‌کند: روند افزایشی واقعی در استان نداریم و وضعیت کنونی مشهد آبی هست؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر کمتر از دو نفر تست «پی‌سی‌آر» مثبت دارند. درصد موارد مثبت بیماران سرپایی که نمونه «پی‌سی‌آر» از آن‌ها گرفته می‌شود حدود ۱۵ درصد است؛ بنابراین نشان می‌دهد که تمام افرادی که برای تست مراجعه می‌کنند تستشان مثبت است. هر چند که تست، منفی کاذب هم دارد؛ یعنی ممکن است فردی  کرونا داشته باشد، ولی تستش منفی باشد. باید به این نکته توجه کرد که تست سلولی- مولکولی درهمه جهان حدود ۳۰ درصد خطا دارد.

 می‌توانیم موج چهارم کرونا را کنترل کنیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه «کشور ما تاکنون در مهار کرونا موفق عمل کرده است» می‌افزاید: ممکن است هر موج کرونا سخت‌تر از قبل باشد، ولی ما در موج قبل تا ۲۲۵۰ نفر در کل استان در یک روز بیمار کرونایی بستری داشتیم؛ بنابراین در مقابله با وقوع موج چهارم در کل خراسان رضوی و بیمارستان‌های خصوصی و دولتی این ظرفیت‌ها پیش‌بینی شده است و مسئولان حوزه درمان جوابگو خواهند بود.

قلیان تشریح می‌کند: خوشبختانه در ایران شبکه بهداشت و درمان وجود دارد که بعضی کشورهای اروپایی فاقد چنین شبکه‌ای هستند؛ یعنی در دورترین نقاط روستایی خانه‌های بهداشت داریم. نظام ارجاع و نظام شبکه‌ای در حوزه بهداشت و درمان کمک بسیار زیادی در ایام بیماری کرونا به ما کرده است.

قلیان در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان وضعیت فعلی کرونا را ثابت نگه داشت، توضیح می‌دهد: باید به این نکته توجه داشت که کنترل وضعیت فعلی کرونا، بحثی ملی است و ارتباط زیادی با نیروی کار، اشتغال و اقتصاد دارد؛ درواقع تمامی این مسائل در حفظ پروتکل‌ها با هم عجین هستند. درنتیجه اطلاع‌رسانی امری ضروری است تا مردم آگاه شوند که بحث بیماری کرونا جدی است.

مردم باید با کرونا زندگی کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به شروع کار برخی مشاغل تشریح می‌کند: مردم باید به این باور برسند که قرار است با کرونا زندگی کنند و باید رفت وآمدها و دورهمی‌های خانوادگی را کاهش دهند. درواقع باید سبک زندگی خود را تغییر دهند مراسم عقد و ازدواج را با تعداد مختصری از افراد برگزار کنند. درنتیجه اگر این مسایل را رعایت کنند خیلی از مشاغل بسته نمی‌شوند و به زندگی اقتصادی افراد ضرر وارد نمی‌شود.