1

کانتینرها به نفع دولت ضبط شد

مهناز اصغری

به عقیده برخی کارشناسان رونق تولید یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های اقتصاد کشور به شمار می‌رود و این موضوعی است که امروزه بسیاری از اقشار و طیف‌های اقتصادی و اجتماعی بر آن تاکید دارند. اما گستره واردات کالا و یا بدتر آن، قاچاق کالا به کشور نه تنها تعطیلی کارخانه‌‌ها را رقم می‌زند بلکه تیشه‌ای بر ریشه تولید داخلی است.

در مقابل نیز برخی پژوهشگران اقتصادی بر این موضوع باور و تاکید دارند که واردات کالاهای خارجی مسبب افزایش کیفیت کالاهای داخلی خواهد بود تا به استانداردهای جهانی نزدیکتر شوند، بنابراین افزایش مطلوبیت و رفاه جامعه را در پی دارد. همچنین با بررسی حجم واردات در کشورهای مختلف و رشد اقتصادی بیشتر این مناطق، رابطه نزدیک تجارت و رشد اقتصادی مشخص می‌گردد؛ در نتیجه وجود میزان مناسب از واردات برای کشورهای فعال در تجارت، می‌تواند آثار مثبتی بر روند رشد فرهنگی و اقتصادی آنها داشته باشد. در ادامه این دسته از کارشناسان بر این باورند که برای حفظ تراز تجاری، استفاده از استراتژی‌های واردات اولین گزینه موثر است.

شروع ماجرای ترخیص 420کانتینر لوازم خانگی آلمانی از گمرک

به گزارش روزنامه «صبح امروز» در حالی که حدود دو سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور می‌گذرد، به تازگی با رای دیوان عدالت اداری، ۴۲۰ کانتینر لوزام‌خانگی یکی از برندهای مطرح آلمانی در گمرک شهید رجایی آماده ترخیص شد، به طوری که مرحله ثبت سفارش و تایید منشا ارز آن که گفته می‌شد ارز نیمایی بوده، انجام شده که این موضوع اعتراضات و جنجال زیادی از سوی تولیدکنندگان به دنبال داشته است.

البته در این خصوص مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت نیز اظهار کرده بود که ثبت سفارش این محموله مربوط به سال ۱۳۹۶ و قبل از ممنوعیت واردات لوازم خانگی در سال ۱۳۹۷ است. سعید عباسپور اشاره داشته که ارز مورد نیاز جهت واردات این کالاها قبل از ممنوعیت و زمانی بوده که سیستم ارز نیمایی ایجاد نشده بود؛ بنابراین مقرر شده بخشی از ارز مورد نیاز این محموله از طریق ارز متقاضی و بخش دیگر از طریق سیستم بانکی که همان ارز آزاد است تامین شود.

 

هاشمی: در شرایط کنونی که صنعت کشور به‌ویژه صنعت لوازم‌خانگی در تامین ارز برای مواد اولیه و تجهیزات خود دچار مضیقه است، شایسته نیست که ۱۰ میلیون یورو برای واردات کالاهای نهایی که امکان ساخت آنها در کشور وجود دارد، تخصیص یابد

 

اکنون نیز مطابق آخرین اخبار، شنیده شده با توجه به ممنوع بودن واردات گروه کالایی، این کانتینرها با اعمال مقررات متروکه به ضبط قطعی دولت درخواهد آمد اما تولیدکنندگان داخلی نگرانند تا با گشایش‌های اقتصادی، دوباره لوزم خانگی خارجی راهی بازار ایران شود.

از بین رفتن دستاوردهای داخلی سازی با تکرار اتفاقات اینچنینی

در همین رابطه دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: تکرار چنین اتفاقاتی با توجه به احتمال گشایش‌های سیاسی و برداشته شدن تحریم‌ها، می‌تواند همه دستاوردهای داخلی‌سازی را از بین ببرد.

«عباس هاشمی» به تهیه نامه‌ای از سوی این انجمن به وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین ارسال رونوشت آن به قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌ها در این زمینه اشاره کرد و افزود: در این نامه متذکر شدیم در شرایط کنونی که صنعت کشور به‌ویژه صنعت لوازم‌خانگی در تامین ارز برای مواد اولیه و تجهیزات خود دچار مضیقه است، شایسته نیست که ۱۰ میلیون یورو برای واردات کالاهای نهایی که امکان ساخت آنها در کشور وجود دارد، تخصیص یابد.

این مقام صنفی ادامه‌ داد: با توجه به چشم‌انداز مثبت ایجاد شده در فضای سیاسی بین‌المللی با برگزاری انتخابات آمریکا، امیدواری به رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی و احتمال بهبود درآمدهای ارزی کشور، تولیدکنندگان نگرانند تا همچون ادوار گذشته با بهانه‌هایی همچون تأمین بازار، اجازه واردات کالاهای نهایی داده شود که می‌تواند برای صنایع کشور خطرناک باشد.

هاشمی اضافه‌ کرد: این در حالی است که با توجه به محدودیت‌های کرونایی، صنایع داخلی آسیب زیادی دیده‌اند و دولت باید همه این موارد را مد نظر داشته باشد.

وی، تلاش برای داخلی‌سازی محصولات در حدود دو سال گذشته را یادآور شد و گفت: هم اکنون نیاز ارزی تولید یک دستگاه یخچال‌فریزر، یک چهارم نیاز ارزی واردات محصول مشابه است، بنابراین اگر ۱۰ میلیون یوروی یاد شده به واردات مواد اولیه و تجهیزات اختصاص می‌یافت امکان تولید لوازم‌خانگی به ارزش حدود چهار برابر این رقم یعنی ۴۰ میلیون یورو امکان‌پذیر بود.

خلق ارزش 4برابری، با واردات مواد اولیه به جای محصول کامل

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی خاطرنشان‌کرد: طبق برآوردها از ابتدای امسال تاکنون بین ۶۰ تا ۶۵ درصد نیاز ارزی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، آن هم به سختی تامین شده است.

وی تاکید کرد: در ماه‌های آینده و برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها، باید تفکر غالب در کشور حمایت از تولید و تامین داخل باشد.

هاشمی ادامه‌داد: اکنون در صنعت لوازم‌خانگی در بسیاری از اقلام داخلی‌سازی انجام شده و حتی برخی موتورهای اسپلیت یونیت که در برنامه داخلی‌سازی نبودند و همچنین موتورهای کوچک، توسط شرکت‌ها و کارخانجات داخلی تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای امسال تا پایان مهرماه حاکی از تداوم روند رو به رشد تولید انواع لوازم خانگی در کشور است، به‌طوری که در دو بخش ماشین‌لباسشویی و یخچال و فریزر به ترتیب رشدهای ۵۲.۹ درصدی و ۲۴.۶ درصدی به ثبت رسید.

آن‌طور که «محمدرضا شهیدی» دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور نیز آمار داده، در هفت ماهه امسال ۶۵۰ هزار دستگاه تلویزیون در کشور تولید شد که حاکی از رشد ۳۰ درصدی در هم‌سنجی با پارسال است.

ورود ضابط قضایی برای توقیف محموله

درنهایت ظهر روز گذشته ناظر گمرکات استان هرمزگان در گفتگو با تسنیم در ارتباط با 20 فقره اظهارنامه لوازم خانگی مارک بوش (شامل حدوداً 400 کانتینر 40فوت) که از محل مجوز محرمانه دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صمت اقدام به اظهار کالا شد، بیان کرد: بلافاصله پس از اظهار در گمرک به‌جهت رعایت کامل مقررات و رفع هرگونه ابهام قانونی اقدامات مختلفی رأساً  توسط گمرک شهید رجایی انجام شد.

 

اکبرپور: با توجه به اینکه خوشبختانه بسیاری از تولیدکنندگان داخلی مشغول تولید این دست کالاها هستند، خروج این حجم کالا در برهه حساس فعلی شائبه‌های زیادی ایجاد می‌کرد و باعث دلسردی تولیدکنندگان می‌شد

 

‌اکبرپور ادامه داد: در اولین گام کامنت هشدار از سوی گمرک روی تمام اظهارنامه به‌جهت احتیاط و رعایت کامل مقررات درج شد. از سوی دیگر مکاتبه لازم با مرکز واردات در خصوص ابهامات مقرراتی با توجه به حجم قابل‌توجه لوازم خانگی در ابتدای آبان ماه به‌عمل آمد. همچنین همه اظهارنامه‌های مربوطه در مسیر قرمز قرار گرفته‌اند و فرایند ارزیابی و کارشناسی آنها صورت گرفته است و در نهایت از خروج کالا ممانعت به‌عمل آمد.

وی با ابراز اینکه کالاهای موضوع 400 کانتینر لوازم خانگی بوش جزو کالای ممنوعه می‌باشد، گفت: با توجه به اینکه خوشبختانه بسیاری از تولیدکنندگان داخلی مشغول تولید این دست کالاها هستند، خروج این حجم کالا در برهه حساس فعلی شائبه‌های زیادی ایجاد می‌کرد و باعث دلسردی تولیدکنندگان می‌شد.

از ترخیص کالا جلوگیری به عمل آمد

به‌ گفته مدیرکل گمرک شهید رجایی، اقدامات نظارتی این گمرک مانع از ترخیص کالای گروه چهار مورد بحث شد که با دستور مقام محترم قضایی و ورود اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کلیه کالاهای این شرکت در توقیف گمرک است و اجازه خروج ندارد و با رأی دیوان عدالت اداری از ترخیص کالا جلوگیری به‌عمل آمد.