1

کامیون جدید تسلا به برد حرکتی هزار کیلومتر می رسد

علی مهروی

ایلان ماسک اخیرا برد بالای کامیون الکتریکی Semi شرکت تسلا را به رخ رقبا کشیده است. هدف نهایی این کمپانی، تولید کامیونی با برد هزار کیلومتر است.

کامیون الکتریکی Semi اهمیت بالایی برای تسلا دارد. به تازگی مدیرعامل تسلا که یک شرکت با ارزش بیش از 500 میلیارد دلار است، درباره برد این محصول صحبت کرده است.  طبق اعلام ماسک، در مدل نهایی با هربار شارژ می‌توان با این کامیون هزار کیلومتر رانندگی کرد. دستیابی به این برد بالا با سلول‌های باتری تولیدی این کمپانی ممکن خواهد شد.

زمانی که کامیون الکتریکی Semi در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، ماسک از عرضه آن در دو نسخه خبر داد. این نسخه‌ها از نظر ظرفیت باتری و برد با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از آن‌ها بردی برابر ۴۸۲ کیلومتر دارد و برد مدل دوم به ۸۰۴ کیلومتر می‌رسد.

این خودرو با قیمت 180 هزار دلار عرضه می شود

حالا ظاهرا تسلا می‌تواند عملکرد کامیون خود را بهبود دهد. طبق گفته ماسک، برد کامیون Semi تسلا به هزار کیلومتر می‌رسد که ۲۰۰ کیلومتر از انتظارات اولیه بیشتر است.

ماسک در جدیدترین مصاحبه خود اعلام کرده مشکلی برای دستیابی به برد ۵۰۰ کیلومتر وجود ندارد و بسیار ساده است. طبق گفته مدیرعامل تسلا، می‌توان به راحتی به برد ۸۰۰ کیلومتر در یکی از مدل‌های Semi دست پیدا کرد، اما به مرور زمان باید به سمت برد هزار کیلومتر حرکت کرد.

 

 

بر اساس گمانه زنی ها این خودرو با قیمت 180 هزار دلار عرضه می شود، در حالی که تسلا همچنین در حال برنامه ریزی برای تولید نسخه ارزان تری با قیمت 150 هزار دلار است.

کامیون الکتریکی تسلا Semi با هر بار شارژ 40 تن بار را هزار کیلومتر جابه جا می کند

چندین سال پیش Semi اولین محموله خود را جابه جا کرد و در سپتامبر سال جاری میلادی نیز در هنگام حمل خودروهای تسلا در فریمانت کالیفرنیا شکار شد.

 

 

 

یکی از چالش‌های اصلی کامیون‌های برقی، کاهش برد همزمان با افزایش بار است. اگر بخواهید برد افزایش پیدا کند، باید از باتری‌های بزرگتر و حجیم‌تری استفاده کنید که این کار مشکل را دوچندان می‌کند. با این حال به نظر نمی‌رسد محصول تسلا در این زمینه مشکل چندانی داشته باشد.

انتظار می‌رود کامیون Semi تسلا بتواند در مجموع ۴۰ تن بار را جابه‌جا کند. با توجه به این موضوع، استفاده از سلول‌های جدید ۴۶۸۰ این کمپانی منطقی به نظر می‌رسد. این باتری قادر به تامین ۶ برابر توان بیشتر است و ۱۶ درصد برد را افزایش می‌دهد.

در صورتی که تسلا به چنین هدفی دست پیدا کند، احتمالا ارزش سهام آن افزایش پیدا می‌کند و بر ثروت ایلان ماسک نیز افزوده می‌شود. مدیرعامل تسلا هم اکنون با ثروت ۱۳۷ میلیارد دلاری دومین فرد ثروتمند جهان است.