1

پاسخ‌هایی برای رفع نگرانی مادران مبتلا به کرونا

سارا ایزدخواه

پایان بیماری کرونا یا به عبارتی ویروس کووید – 19 مشخص نیست و لزوم مراقبت بیشتر و علمی‌تر در این برهه حساس به ویژه برای نوزادان و کودکان ضروری است. بماند که ابتلا و فوت نوزادان و کودکان نیز در برخی شهرها گزارش شده است. هر چند در حال حاضر نمی‌دانیم آیا احتمال ابتلای مادران باردار به ویروس کووید-19 نسبت به عموم مردم بیشتر است یا خیر و آیا در نتیجه‌ ابتلا به این بیماری، مادر باردار، شرایط سختی پیش رو خواهد داشت یا خیر.
به گزارش روزنامه “صبح امروز” با این وجود، ذکر این نکته ضروری است که مادران باردار تغییراتی در بدن خود تجربه می‌کنند که ممکن است خطر بروز عفونت را در آن‌ها بالا ببرد. درنتیجه ضرورت مراقبت بیشتر از خود در این ایام حیاتی است. سابقه‌ شدت بیماری زنان هنگام ابتلا به ویروس‌هایی از خانواده‌ی کووید-19 و سایر عفونت‌های مسری تنفسی، مانند آنفلوانزا، بیشتر بوده و همواره لازم است مادران بارداراز خود در برابر هرگونه بیماری محافظت کنند.
به منظور آشنایی بیشتر با خطرات ناشی از ابتلا به این ویروس و نحوه محافظت از مادر باردار و جنین گفتگویی  با زهرا کردکتولی، متخصص کودکان و نوزادان داشتیم.

 

رعایت بهداشت، مصرف میوه‌جات و غذاهای سالم  دارای پروتئین، ویتامین، چربی مناسب و املاح مختلف، انجام حرکات ورزشی، خواب کافی، پرهیز از رفتارهای پرتنش و تحریک آمیز، استفاده از الگوهای صحیح تغذیه و تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در دوران کرونا ضریب مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد

وی در پاسخ به این پرسش که مادران باردار چگونه می‌توانند از خود در برابر ابتلا به کرونا محافظت کنند؟، توضیح می‌دهد: حقیقت امر پروتکل متفاوتی مادران باردار در خصوص محافظت از خود در برابر کرونا وجود ندارد و آن‌ها نیز باید همانند افراد عادی جامعه پروتکل‌های بهداشتی که از رسانه‌ها اعلام شده را مراعات کنند، اما چیزی که در این بین مهم است، اهمیت حفاظت از خود و جنین در چنین شرایطی است؛ چرا که در این دوران به واسطه بارداری بدن در حالت طبیعی قرار ندارد و ممکن است با بروز کمترین نشانه بیماری، تبعات و عوارض جدی‌تری به مادر و جنین وارد شود. بنابراین توجه به رعایت بهداشت عمومی و پروتکل‌های بهداشتی در خصوص کرونا در دوران بارداری بسیاری ضروری و حیاتی است.
وی در رابطه به این موضوع که امکان انتقال کرونا از مادر باردار به جنین وجود دارد یا خیر خاطرنشان می‌کند: باید بدانیم اطلاعات در مورد کرونا در بارداری بسیار محدود است و این که آیا یک زن باردار مبتلا به کرونا می‌تواند ویروس کرونا را به جنین به طور مستقیم، حین یا بعد از زایمان  منتقل کند یا خیر، هنوز به صورت دقیق مشخص نیست. با این حال، در بررسی کودکانی که از مادر مبتلا به کرونا متولد شدند، آثار کرونا مشاهده نشده و علاوه بر این، ویروس در نمونه‌های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر تشخیص داده نشده است.

 

توصیه می‌شود قبل از شیردهی دست‌ها شسته شوند و از عطسه یا سرفه روی کودک خودداری شود و حتماً از ماسک استفاده گردد. یک روش خوب دیگر دوشیدن شیر با دست یا با شیردوش است و فرد دیگری که بیمار نیست آن شیر را به کودک بدهد

این متخصص کودکان و نوزادان با بیان اینکه “انتقال این بیماری از طریق تماس نزدیک با شخصی که مبتلا به کرونا تأیید شده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که عمدتا از طریق قطرات تنفسی بیماری ایجاد می شود” تصریح می‌کند: از سویی بر روی شیر تعدادی از مادرانی که به کرونا مبتلا بودند، آزمایش انجام شده و هیچ علامتی از ویروس در شیر یافت نشده است؛ بنابراین احتمال انتقال از شیر مادر منتفی است. درواقع به نظر می‌رسد که حتی اگر فرد مبتلا به کرونا باشد شیر دادن او به کودک بی‌خطر است.
مادران مبتلا به کرونا از شیردوش استفاده کنند
به گفته وی باید مراقب بود تا بیماری از طریق مستقیم( تنفس و تماس) به نوزاد سرایت پیدا نکند. توصیه می‌شود قبل از شیردهی دست‌ها شسته شوند و از عطسه یا سرفه روی کودک خودداری شود و حتماً از ماسک استفاده گردد. یک روش خوب دیگر دوشیدن شیر با دست یا با شیردوش است و فرد دیگری که بیمار نیست آن شیر را به کودک بدهد. البته حتماً قبل از دوشیدن شیر با دست یا با شیردوش ، دست‌تان را بشویید.

کردکتولی تشریح می‌کند: دوران بارداری، زایمان و دوران نوزادی کودک دوران بسیار حساس و ناشناخته‌ای محسوب می‌شود و رعایت اصول بهداشتی و روانی در این ایام بیش از هر زمان دیگری مهم و حیاتی است. بیماری کرونا یکی از بیماری‌هایی است که احتمال ابتلا به آن وجود دارد و نباید از سایر بیماری‌ها غافل شد. استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب، استرس و بی‌خوابی، مصرف مواد مخدر و الکل و در مجموع داشتن یک زندگی پر خطر علاوه بر به خطر انداختن سلامت مادران، به صورت مستقیم بر نوزادان نیز اثر سوء گذاشته و آینده آنان را تهدید می‌کند.
غذای سالم؛ عاملی برای افزایش مقاومت بدن در برابر کرونا
وی می‌افزاید: رعایت بهداشت، مصرف میوه‌جات و غذاهای سالم و دارای پروتئین، ویتامین، چربی مناسب و املاح مختلف، انجام حرکات ورزشی، خواب کافی، پرهیز از رفتارهای پرتنش و تحریک آمیز، استفاده از الگوهای صحیح تغذیه و تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در دوران کرونا ضریب مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد. امید است مادران باردار و مادرانی که در این ایام وضع حمل کرده اند، با رعایت نکات فوق دوران کم خطر و شادی را تجربه کنند و فرزندانی شاد و سالم تحویل جامعه دهند.