1

هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، شعری در رابطه با “رود ارس” خواند که در آن شعر مردم خطه آذربایجان ایران خطاب قرار می گیرند. این شعر که به زبان ترکی است یکی از نمادهای جدایی طلبی پان ترکیست ها است.

واکنش تند ظریف به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس جمهور ترکیه

محمد جواد ظریف، در واکنش به شعرخوانی اخیر اردوغان در باکو تاکید کرد: هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات مداخله جویانه روز گذشته رئیس‌جمهور ترکیه، در صفحه توییتر خود به زبان فارسی نوشت: «‏به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!

آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟

هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

این اظهارات اردوغان، با واکنش تند کاربران ایرانی در فضای مجازی از جمله در توییتر همراه شد.

کاربران ایرانی در فضای مجازی خواهان برخورد جدی وزارت خارجه و محمدجواد ظریف با این اظهارات  مداخله جویانه رییس جمهور ترکیه شدند.

کاربران فضای مجازی همچنین در پایین این توییت از ظریف خواستند که این توییت را به زبان ترکی نیز منتشر کند.

سفیر ترکیه به وزارت خارجه احضار شد

در همین رابطه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول رئیس جمهور ترکیه در سفر به باکو خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: امروز (جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹) سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر تاکید شد جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است.

خطیب زاده افزود: در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعا های ارضی و امپراطوری های جنگ افروز و توسعه طلب سال هاست که سپری شده است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در ادامه اضافه کرد :به سفیر ترکیه تاکید شد جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی دهد و همان طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، در خصوص امنیت ملی خود حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.

آذربایجان در قلب ملت ایران قرار داد

همچنین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنان تحریک آمیز اردوغان در مراسم رژه پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان در باکو، واکنش نشان داد و تاکید کرد: آذربایجان در قلب ملت ایران قرار داد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتر نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد. اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.