1

معابر ویژه؛ پر رنگ کردن نقش اجتماعی و عبوری

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: پس از تصویب لایحه معابر ویژه، این موضوع در دستورکار شهرداری قرار گرفته است؛ معابر ویژه تشخیص می‌دهد که کدام معبر امکان و قابلیت پررنگ شدن نقش اجتماعی و یا عبوری داشته باشد و هماهنگی آن با نقش راه‌ها از نظر حمل‌ونقلی را بررسی می‌کند.

به گزارش صبح امروز محمدهادی مهدی‌نیا در گفتگویی به تشریح موضوع معابر ویژه پرداخت و اظهارکرد: تصمیم‌گیری درخصوص معابر ویژه، یکی از مواردی است که در مصوبه شیوه پاسخگویی به هیات‌های فنی مطرح شده بود.

وی افزود: برهمین اساس، شهرداری مشهد کار کارشناسی گسترده و مبسوطی روی این موضوع انجام داد و پس از ارجاع به کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، در کارگروه مشترک ترافیک و شهرسازی، با حضور تمامی معاونین منطقه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

مهدی‌نیا با بیان اینکه در این جلسه تمامی معابر ویژه و روند گذشته و پیش‌بینی‌های آینده و نقطه نظر مشاور طرح تفصیلی و تجربیات شهرداری‌های مناطق درخصوص آنها، مورد به مورد بررسی شد، گفت: سرانجام نقشه معابر ویژه به تصویب کمیسیون شهرسازی و معماری رسیده و جهت اجرا به شهرداری مشهد ابلاغ شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در تشریح ویژگی‌ معابر ویژه تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این معابر، کاربری مختلط آنها و دیگری، نوع بارگذاری و جرم‌گذاری در حاشیه معبر است که شرایط ویژه‌تری دارد زیرا پوسته پیوسته‌ای در معابر ویژه و خیابان‌های اصلی شهر داریم.

مهدی‌نیا در ادامه با بیان اینکه برخی راه‌ها دارای نقش عبوری پررنگ و برخی دیگر نیز دارای نقش اجتماعی پررنگ هستند، گفت: یکی از ویژگی‌های معابر ویژه، هماهنگی آن با نقش راه‌ها از نظر حمل‌ونقلی است؛ معابر ویژه تشخیص می‌دهد که کدام معبر امکان و قابلیت پررنگ شدن نقش اجتماعی و یا عبوری داشته باشد.

وی افزود: اولین دستاورد این مصوبه، ایجاد محدودیت در معابر غیرویژه است که نقش عبوری بیشتری داشته باشند و کاربری‌های تجاری و مختلط در آنها قرار نگیرد.